הגוף המוסדי הגדול בישראל בדרך להחליף ידיים? קרנות סנטרברידג' פרטנרס וגלאטין פוינט קפיטל, המחזיקות ב-33.44% מקבוצת הפניקס, נמצאות במשא ומתן מתקדם למכירת האחזקות לקרנות מאיחוד האמירויות, בהובלת ADQ שבבעלות ממשלת אבו דאבי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הקרנות האמירותיות צפויות לרכוש 25%-30% מקבוצת הפניקס תמורת 2.3 מיליארד שקל ויחברו לגלאטין, שתישאר שותפה בגרעין השליטה. קרן סנטרבריג' תמכור את כל אחזקותיה. במסגרת העסקה רוכשים גם חברי הנהלת הפניקס, בראשות המנכ"ל אייל בן-סימון והיו"ר בני גבאי, נתח של 2% מהחברה, תוך שהם מתחייבים להישאר בתפקידיהם למשך כחמש שנים.
1 צפייה בגלריה
בית הפניקס בתל אביב
בית הפניקס בתל אביב
בית הפניקס בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
גורמים בהפניקס אמרו היום (ג') ל-ynet כי "העסקה בשלב מקדמי ונחתם הסכם לא מחייב. מדובר בתהליך ממושך שמצריך עדיין בדיקה מדוקדקת של הפניקס על ידי הקרן האמירותית שתיארך כחצי שנה, אבל מדובר בהבעת אמון בשוק הישראלי מצד אבו דאבי".
הסכם הכוונות הראשוני נחתם היום לאחר מגעים שהתנהלו בין הצדדים בחודשים האחרונים, כאשר השווי של הפניקס בעסקה עומד על 9.2 מיליארד שקל, נמוך במעט משווי השוק הנוכחי שלה - 9.5 מיליארד שקל.

תהליך ארוך שכפוף לאישורים רגולטוריים

העסקה צפויה לחזק את מעמדה של הפניקס כקבוצת הביטוח בעלת שווי השוק הגבוה בישראל. יחד עם זאת, מעבר לבדיקה של הפניקס, העסקה תהיה כפופה גם לאישורים רגולטוריים בישראל. הממונה על שוק ההון עודכן על הסכם הכוונות הראשוני וכעת מדובר בתהליך ארוך של בדיקות הנדרשות להשלמת העסקה. התהליך יכול לארוך מספר חודשים ובמסגרתו נבדקת זהות החברה הרוכשת, המניעים שלה ומצבה הכספי לעומק. על מנת לקבל את האישור יצטרך הרגולטור לקבל את כל הנתונים הפיננסיים מ-ADQ.
הפניקס מנהלת נכסים בהיקף של 365 מיליארד שקל, מתוכם כ-60 מיליארד כספי פנסיה. מדובר בחסכונות של הציבור בישראל - דבר שמצריך בדיקה לעומק של הרוכשת והמניעים שלה. היות ומדובר בכספי חוסכים ישראלים המופקדים בהפניקס, המפקח על הביטוח נוקט משנה זהירות במתן אישור לעסקה.
ב-2018 המפקח על הביטוח פסל את עסקת מכירת השליטה בפניקס לקרן השקעות סינית בשם פוסון, למרות שדלק, שהייתה מבעלי המניות בהפניקס, חתמה עם התאגיד הסיני הסכם למכירת חלקה. החשש היה הפקדת כספי החוסכים בידי קרן סינית שככל הנראה הייתה קשורה לממשלה הסינית. במקרה ההפוך, חברת מובאדלה פטרוליום מאבו דאבי קיבלה השנה אישור לרכוש נתח של 22% ממאגר הגז תמר תמורת 1.1 מיליארד דולר.
קרנות סנטרברידג' וגלאטין פוינט מסרו כי הן נרגשות לחבור למשקיעים מנוסים בעלי גישה דומה, על מנת לסייע לקבוצת הפניקס להמשיך להתפתח ולצמוח הן בישראל והן בעולם. "ההשקעה היא הבעת אמון בחברה, בשוק הישראלי ובפוטנציאל ארוך הטווח של הענף. יחד עם המשקיעים החדשים וחברי הדירקטוריון הישראלים, אנו נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת הפניקס, על מנת לשמר את מעמדה ולהרחיב את פועלה של הקבוצה כמובילת שוק, ולסייע לה להצליח אף יותר בעתיד".
ADQ, שהוקמה ב-2018, הינה חברת השקעות ואחזקות עם פורטפוליו רחב של חברות. היא מנהלת כ-150 מיליארד דולר ומשקיעה בין היתר באנרגיה ותשתיות, מזון וחקלאות פיננסים, ותחבורה.