1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה צוואה
אילוס אילוסטרציה צוואה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב קיבל לאחרונה את בקשתם של יורשי אדם שנפטר לקיים את צוואתו, וזאת חרף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה על רקע מחלוקת בסעיף שבו הורה המנוח להעביר 450 אלף שקל להנצחה ומלגות.
בצוואה מינואר 2020 הוריש אב משפחה את כל עיזבונו לאשתו, אם תאריך ימים אחריו. מאחר שהאישה הלכה לעולמה לפניו, יורשיו הם בנו, בתו, אלמנתו של בן נוסף וילדיהם. הם הגישו בקשה לקיום הצוואה, אולם היועמ"ש ביקש להתערב בהליך לנוכח הוראה של המנוח שלפיה 450 אלף מכספו יופרשו מהעיזבון לטובת קרן הנצחה ומלגות עבור פעילויות נוער שיחזקו את הקשר עם ארץ ישראל. היועמ"ש טען שהסעיף מחייב הקמת הקדש ויש למנות מנהל עיזבון שידאג לכך.
היורשים טענו מנגד שהוריהם התקשרו בחייהם עם עמותה בהסכם שבמסגרתו תרמו לה 500 אלף שקל לצורך הקמת "יד זיכרון" להנצחת זכרו של אדם מסוים, ולהנצחת הערכים ששימשו נר לרגליו - חינוך נוער ואהבת הארץ. הם סיפרו שההורים שוחחו עימם על אודות כוונתם להנציח את האב באופן האמור, במקום ההוראה בצוואה. לטענתם, מצבו הרפואי של האב התדרדר במהירות ולכן הוא לא הספיק למחוק את הסעיף מצוואתו.
השופט שמואל בר יוסף הבהיר שהשאלה העובדתית אם התרומה הועברה בחיי האב קלה להכרעה. היורשים הגישו תצהירים שלפיהם התרומה בוצעה באמצעות ההסכם מול העמותה ובאת כוח היועמ"ש לא חקרה אותם על תצהיריהם.
כמו כן, הוכח במסמכים ובתמונות שהנצחת האדם כבקשת ההורים בוצעה בפועל. יתירה מכך, ההסכם עולה רעיונית בקנה אחד עם תכלית הסעיף בצוואה, ואף הסכום דומה. נסיבות אלה, הבהיר השופט, מחזקות את גרסת היורשים שלפיה האב ראה בהסכם ביצוע בפועל של הסעיף בצוואה.
הוא הוסיף שמבחינה משפטית התמונה יותר מורכבת, מאחר שהצוואה משקפת את רצונו האחרון של המנוח, שלא ביטל את סעיף התרומה בצוואה, כך שלכאורה יש לבצע את ההוראות ככתבן וכלשונן. עמדה זו עולה בקנה אחד עם ההלכה המנחה שלפיה יש לנהוג זהירות יתירה בביטול צוואה במשתמע.
ואולם, נקבע שאת הסעיף בצוואה יש לפרש פרשנות תכליתית, שעניינה היעד שביקש המנוח להגשים. הוא רצה להנציח את זכר האיש על ידי ייעוד כספים שישמשו לחינוך נוער לקשר עם ארץ ישראל, והוכח עובדתית שראה בהסכם עם העמותה הגשמה של מטרה זו. כלומר, התנאי או החיוב בצוואה התקיימו כבר בחיי המצווה. בנסיבות אלה, הדרישה שאותו תנאי או חיוב יתקיימו שנית, מכוח הוראות הצוואה, איננה מתיישבת עם רצון המנוח. לפיכך הורה השופט על קיום הצוואה ללא צורך במינוי מנהל עיזבון או הקמת הקדש.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד ישעיהו הורוביץ • ב"כ היועמ"ש: עו"ד מיכל וולברגר-טויטו • עו"ד תירצה ברזילי עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין