"אל תפסיקו לקנות בן אנד ג'ריס", זה מה שמבקש אבי זינגר מנכ"ל והבעלים של בן אנד ג'ריס ישראל. "סירבתי להפסיק למכור בכל רחבי ישראל, לא אצא נגד המדינה שלי והם הודיעו לי שמפסיקים איתי את החוזה כי אני לא מסכים להפסיק למכור מעבר לקו הירוק. דווקא עכשיו זה הזמן לקנות יותר כדי לחזק את המפעל בדרום".
זינגר קיבל את הזיכיון לייצור הגלידה בארץ, מחלב טרי ישראלי, בשנת 1987. הוא ייצא גם גלידה תוצרת הארץ לאירופה במסגרת הזיכיון, אך הפסיק לפני מספר שנים. רוב הגלידה שנמכרת בארץ תחת המותג מיוצרת בישראל במפעל בבאר טוביה, שמעסיק 160 עובדים ומפרנס את הרפתות באזור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
רכילות עסקית אבי זינגר
רכילות עסקית אבי זינגר
מנכ"ל ובעלים בן אנד ג'ריס ישראל, אבי זינגר
(צילום: מורג ביטן)
לפי דו"ח חברת סטורנקסט, במאי האחרון המותג מחזיק 49% מסגמנט הגלידות המשפחתיות בישראל. כלומר - זה המותג המוביל בקטגוריה, כשכל צרכן שני בישראל צורך בן אנד ג'ריס. הוא הגיע לכך בזכות הטעם של הגלידה משמנת משובחת, שחביב על הישראלים ובעיקר בזכות מבצעי כמות עמוקים (מבצעי "2 ב...").
זינגר: "ההסכם שלי הוא מול בן אנד ג'ריס. בשנת 2001 יוניליוור השתלטו על החברה ואז הפכתי לבעל הזיכיון היחיד בעולם. מאז ומתמיד יש לי יחסים פנטסטיים עם בן אנד ג'ריס. כבר כמה שנים שלוחצים אותם שלא למכור בשטחים. הם פונים אליי, ואני עונה: 'אני ישראלי אני לא יכול להגביל את המכירה שם וגם החוק מחייב אותי למכור בכל ישראל'. אני לא יכול ללכת נגד המדינה שלי.
"במבצע שומר חומות, הלחץ עבר כל גבול. מ-18 במאי הם נכנסו להדממה דיגיטלית, כי הם לא יכלו לעמוד בלחץ שהופעל עליהם והם החלו ללחוץ עלי שוב. אמרתי להם שאני לא הולך לעשות את זה. היום הם הוציאו הודעה שאם אני מסרב, הדרך היחידה שלהם לא לספק לשטחים היא לא לחדש את ההסכם בעוד שנה וחצי.
"זה הפך לא למלחמה של אבי זינגר ויוניליוור, אלא לממשלת ישראל מול יוניליוור. יוניליוור מוכרת בגדה ופעילים בישראל באמצעות יוניליוור ישראל (שלא קשורה לבן אנד ג'ריס ישראל - מ"ק). זה אבסורד לא נורמלי. גם משרד החוץ יתערב. בינתיים, אנחנו ממשיכים בכל הכוח.
"אני רוצה שכולם יבינו שלא אנחנו אלה שלא רוצים למכור. אני רוצה שיקנו בן אנד ג'ריס כדי לחזק את המפעל הישראלי. שלא יחרימו אותנו", אמר זינגר.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לא ממש הבינה את הסיפור:

"מכירת הגלידה בשטחים הכבושים לא תואמת את ערכינו"

דבריו של זינגר מגיעים לאחר שחברת הגלידות המפורסמת הודיעה היום (שני) כי היא מפסיקה למכור את מוצריה בהתנחלויות. בהודעה שפורסמה אחר הצהריים באתר האינטרנט שלה נכתב: "אנו מאמינים כי מכירת הגלידה בשטחים הפלסטיניים הכבושים לא תואמת את ערכינו, וקיבלנו פניות גם מהלקוחות והשותפים שלנו".
2 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
(צילום: יריב כץ)
החברה, שנוסדה בשנת 1978 על-ידי היהודים בן כהן וג'רי גרינפלד, מסרה כי היא הודיעה לזכיין הישראלי כי החוזה הקיים - שמסתיים בסוף השנה הבאה - לא יוארך וכי יימצא הסדר חדש למכירת המוצרים בישראל.
ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר בתגובה להחלטת בן אנד ג׳ריס: "גלידות יש הרבה, מדינה - יש לנו רק אחת. בן אנד ג׳ריס החליטה למתג את עצמה כגלידה אנטי-ישראלית. זו החלטה שגויה מוסרית ואני מאמין שתתברר גם כשגויה עסקית. החרם על ישראל - דמוקרטיה מוקפת איי טרור - משקף אובדן דרך מוחלט. החרם לא עובד ולא יעבוד, ונילחם בו בכל הכח".
שר החוץ, יאיר לפיד: "כניעה מבישה לאנטישמיות, ל-BDS, לכל מה שרע בשיח האנטי ישראלי והאנטי יהודי. לא נשתוק להם. ליותר מ-30 מדינות בארה"ב יש חוקים נגד כניעה ל-BDS שעברו בשנים האחרונות. אני מתכונן ללכת אחת אחת ולדרוש מהן להפעיל את החוקים האלה נגד 'בן אנד ג'ריס' מפני שהם לא יתייחסו אלינו בצורה כזאת בלי להיתקל במענה".
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "גם בגלידות דין נוקדים כדין תל אביב. אני כבר הזמנתי לי גלידה אחרת, לא מחרימה ויותר טעימה (אגב אם כבר גלידה אז רק בכפית רב פעמית)".
מ"יוניליוור ישראל" נמסר: "אנו מודעים להחלטת בן אנד ג'ריס ומבקשים להבהיר כי ליוניליוור ישראל אין כל קשר למותג בן אנד ג'ריס בישראל, המנוהל על-ידי זכיין ומתחרה של יוניליוור בשוק הגלידות המקומי. ההחלטה של בן אנד ג׳ריס התקבלה על-ידי הדירקטוריון העצמאי של בן אנד ג'ריס העולמית".