אפליקציית ההסעות אובר (Uber), שחידשה לאחרונה את פעילותה בשוק הישראלי, נערכת להתמודד על מכרז המוניות החדש שצפויה לפרסם רשות שדות התעופה. על רקע הזינוק בתיירות ובנסיעות של הישראלים לחו"ל מנהלת אובר שיחות עם כמה תחנות מוניות גדולות בגוש דן במטרה להתמודד יחד במכרז, בהנחה שהוא ידרוש כמו קודמו ב-2017 שנכשל, שילוב בין אפליקציה לתחנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנתב"ג קיימת כרגע מצוקה גדולה לנוסעים, בגלל הסירוב של נהגי מוניות רבים לפעול מהשדה לאחר שמשרד התחבורה ביטל את מחירוני הנסיעה ממנו אל היעדים השונים ושינה את שיטת החישוב של המונים, שהפחיתה את מחיר הנסיעה הבין-עירוני לפי הנהגים בכ-30%. הבעיה מורגשת בעיקר בסופי השבוע, בהם מושבתת התחבורה הציבורית בישראל ונוסעים זרים ומקומיים שנוחתים בשדה מתקשים למצוא מונית שתיקח אותם ליעדם.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית אובר
אפליקציית אובר
אפליקציית אובר
(צילום: shutterstock)
במכרז הקודם זכו גט ומוניות הדר, לאחר שהציעו הנחה של 31% ממחירוני משרד התחבורה, מה שהוביל למרד נהגים שמחו על התעריף הנמוך. מאז ירדו המחירים עוד יותר וגם נהגים שמקבלים באפליקציות נסיעות אל השדה וממנו, מנסים פעמים רבות להתמקח עם הנוסעים על המחיר, וכאשר אלה מסרבים לשלם יותר, הם מבטלים את הנסיעה. בהיעדר מכרז פעיל, אין גוף שמבטיח זמינות נהגים בשדה ויש עלייה בפעילות נהגים "חאפרים" ובהפקעות מחירים, בעיקר מתיירים.
אובר כבר פועלת ביותר מ-600 שדות תעופה בעולם ומתגאה בפיצ'רים יעודיים לקבלת הנחיות בזמן אמת לאתר את המוניות. החברה חזרה לישראל לאחר הפסקה של שנתיים ולאחר שנכשלה בניסיון לשכנע את הממשלה להתיר לה פעילות באמצעות נהגים פרטיים. בשלוחה המקומית, שמנהלת גוני נוי, מצהירים כי כעת תתמקד הפעילות באמצעות נהגי מוניות.
רבים מהתיירים והמגיעים לארץ לנסיעות עבודה הם משתמשי אובר בחו"ל, ובחברה מציעים להם כבר עכשיו לאסוף אותם מהשדה, במטרה שיתרגלו וישתמשו באפליקציה שלה גם במהלך שאר שהותם בארץ.
מאובר נמסר כי "בחברה מזהים עלייה משמעותית בביקוש לנסיעות בנתב"ג ומודעים לאתגרים שנרשמו בשדה התעופה בחודשים האחרונים. בחברה אף שוחחו עם מנהלי תחנות מוניות כשותפים פוטנציאליים".
משרד התחבורה הצהיר עוד לפני חודשיים כי יפרסם את המכרז החדש, אך זה טרם פורסם, כך שהקיץ הנוכחי כבר אבוד מבחינת טיפול במשבר המוניות בשדה. מסתמן כי כחלק מלקחי כשלון המכרז הקודם, יתמקד המכרז החדש בהבטחת זמינות המוניות בשדה, ולא בהנחה במחיר.
משרד התחבורה נמסר כי "המשרד הנחה את רשות שדות התעופה לפרסם מכרז לשירותי מוניות (מיוחדות) מנתב"ג. המכרז מגובש בימים אלה על ידי רש"ת, ובהתאם לתאום בין המשרד לרשות המכרז ישים דגש על מדדי שירות, שנועדו להבטיח זמינות, נגישות ושירותיות. עם סיום העבודה המקצועית - יפורסם המכרז כמקובל".