הזן החדש שהתגלה בדרום אפריקה והוגדר הערב (יום שישי) על ידי ארגון הבריאות העולמי כ"מעורר דאגה", הפיל את הבורסות ברחבי העולם. אחרי הירידות בבורסות אסיה ואירופה, גם המסחר בניו יורק ננעל בירידות חדות - דאו ג'ונס נחתך ב-2.5% ביום הגרוע שלו מאז אוקטובר 2020. נאסד"ק ירד ב-2.2% ומדד S&P 500 ב-2.3%. מודרנה זינקה ב-20.6%, ומנגד, מניות התיירות צללו סביב 10%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הנפט האמריקני צלל ב-12% ומחירו ירד מתחת ל-70 דולר לחבית. גם הביטקוין צנח בכמעט 8% על רקע הווריאנט החדש, ונסחר סביב 54,164 דולר - השער הנמוך ביותר מאז תחילת אוקטובר.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט
(צילום: EPA)
ברקע לנפילות בבורסות, החשש העולמי מהווריאנט עם מספר המוטציות הגדול ביותר שהתגלה עד כה. בתום כינוס מיוחד של מומחי ארגון הבריאות העולמי הערב, הם החליטו להגדיר את הזן החדש באופן רשמי כ"זן שמעורר דאגה", כאשר מדובר בווריאנט החמישי של הנגיף שמוגדר ככזה מאז פרוץ המגפה.
בארגון הבריאות הוסיפו כי הראיות מצביעות על יכולת הגברה מוגברת של הזן, שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה - ושלפי הארגון הוא מתפשט שם בכל מחוזות המדינה. בישראל הוחלט על שורה של צעדים בניסיון למנוע את התפשטות הזן, שבו לפחות 50 מוטציות שונות, 32 מהן בחלבון הספייק הקשור ליכולות ההדבקה של הנגיף ושעל בסיסו פותחו החיסונים - אך השאלות בנוגע לאותה יכולת הדבקה, ועמידותו האפשרית בפני החיסונים, עדיין פתוחות.

משרד האוצר: עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות

להתפשטות הווריאנט החדש צפויות השלכות כלכליות מיידיות. מעבר לנפילות בבורסות העולם, שכנראה ידביקו גם את הבורסה בת"א ביום ראשון, צפויים נזקים למשק במדינות רבות.
הנזק העיקרי המחודש צפוי מיידית לענפי התעופה והתיירות. התפשטות הקורונה בגל הרביעי באירופה בעיקר בתוספת הווריאנט החדש יגרמו לביטול טיסות רבות, ולצמצום התיירות, שדווקא תוכננה להיפתח לגמרי בקרוב באירופה. בנוסף יפחית את השימוש בנפט, ויגרום לפגיעות במסחר ובייצור במדינות שבהן כבר הוחמרו ההגבלות. מומחי הבריאות מצדדים בהחלטות החדשות שקיבלה הממשלה בארץ - בראשן הכרזה על רוב אפריקה כאדומה ופתיחת מלוניות הקורונה מחדש לשבים ממדינות היבשת (מלבד מרוקו ומצרים).
כבר היום דיווח ראש הממשלה על רכישת 10 מיליון ערכות בדיקה חדשות לגילוי נדבקים בזנים השונים ובאוצר יקציבו לכך עשרות מיליוני שקלים. כמו כן הטלת הגבלות במשק, שעליהן דנו היום בממשלה כולל אפשרות להגבלות במוסדות החינוך לאחר חג החנוכה, יגרמו להורים רבים להישאר בבית ושוק העבודה ייפגע מכך.
דווקא כאשר הייתה כוונה להגדיל את היקף תיירות החוץ בישראל לקראת חג המולד, גם ענף התיירות צפוי לספוג מכה חדשה ולהסתפק בתיירות הפנים.
בתחילת השבוע ידונו במשרדי האוצר והכלכלה בהשפעת ההחמרה המחודשת הצפויה בהתפשטות הקורונה. ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס היום גם להיבט הכלכלי של ההגבלות החדשות, והודה כי "לפעולות שלנו יהיה מחיר מסוים, מחיר כלכלי. אנחנו ערוכים אליו וערוכים לסייע למי שנפגע. אנחנו נערכים לכל תרחיש, כולל התרחיש המחמיר".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
(צילום: מוטי מילרוד)
לפי שעה אין כל כוונה לחלק שוב מענקים לעסקים גם אם אלה ינזקו בהמשך מגל קורונה נוסף. כזכור, מענקי הקורונה הופסקו לעצמאים בסוף חודש יוני ולא חודשו עוד. גם תשלום דמי האבטלה נפסק בינתיים ובדצמבר יישארו רק כ-9,000 בני 45 ומעלה שעדיין יקבלו דמי אבטלה בשל משבר הקורונה. מספרם צפוי לרדת לאפס בחודשים ינואר ופברואר.
גורם במשרד האוצר אמר היום בצהרים ל-ynet כי "המשרד נערך לאחרונה לתרחיש קיצון אם יקרה חלילה. אנחנו לא בפאניקה אבל בהחלט עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות הקשורות בהתפשטות נגיף הקורונה. רק לפני שבועיים משרד האוצר השתתף בתרגיל הגדול למקרה של החמרה בהתפשטות הקורונה והתרגיל הזה הביא להיערכות טובה של האוצר לכל תרחיש אם יקרה כעת".
עוד ציינו במשרד האוצר היום כי במיוחד כדי לטפל בהוצאות שיידרשו לקורונה הקציב שר האוצר אביגדור ליברמן בתוך קופסת קורונה מיוחדת, זמן קצר לפני אישור תקציב המדינה, 10 מיליארד שקלים "והסכום הזה אמור להספיק לכל התפתחות", כפי שציין גורם בכיר באוצר.
מפורום העצמאים מבית ההסתדרות: "אסור שהעצמאים ישלמו את המחיר הכלכלי של צעדי הממשלה לבלימת הגל החמישי. אם מגבילים - מפצים. אנחנו דורשים ודאות לכל תרחיש".
פורסם לראשונה: 11:47, 26.11.21