הישראלים קנו יותר בבלאק פריידיי השנה: סכום ההוצאות בכרטיסי אשראי בישראל ביום שישי האחרון הגיע לשיא ועמד על 1.125 מיליארד שקל - עלייה של 19.5% לעומת אשתקד. הרכישות באונליין עלו ב-16.3% לעומת השנה שעברה ועמדו על 505.1 מיליון שקל. כך עולה מנתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית באשראי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסכום הכולל של העסקאות באשראי, שהסתכם ב-1.125 מיליארד שקל כאמור, מהווה עלייה של 18.4% בהיקף הרכישות ביום זה לעומת הבלאק פריידיי שהתקיים לפני שנתיים, ב-2019, אז עמד סכום ההוצאה הכולל בכרטיסי אשראי עמד על 949.99 מיליון שקל. בשנת 2018 עמד סכום הרכישות הכולל על 826.37 מיליון שקל. חשוב לציין כי מדובר על הפעילות בכרטיסי אשראי רק ברכישות של ישראלים בישראל ובאתרי סחר ישראלים.
4 צפייה בגלריה
דיזנגוף סנטר, הבוקר
דיזנגוף סנטר, הבוקר
דיזנגוף סנטר, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
בשעות העומס בשישי, בין 8:00 ל-14:00, נרשמו הוצאות בסכום כולל של למעלה מ-745 מיליון שקל. מדובר על עלייה של 22.1% לעומת יום הקניות של השנה שעברה, ב-27 בנובמבר 2020, אז בין השעות 8:00 ל-14:00 נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום של 610 מיליון שקל.
לצורך ההשוואה, בשישי שעבר, 19 בנובמבר 2021, נרשמו בשעות אלו הוצאות בסכום כולל של 655 מיליון שקל. הדקה העמוסה ביותר בשישי האחרון הייתה 12:13, במהלכה נרשמו למעלה מ-12,800 עסקאות בכרטיסי אשראי בהיקף של 3.2 מיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
עומסים נרשמים גם בקניונים
עומסים נרשמים גם בקניונים
עומסים נרשמים גם בקניונים
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
בשישי נרשמו עומסים בקניונים לצד קניות מוגברות באונליין. עיקר המבצעים העמוקים בישראל היו על מוצרי חשמל, אם כי גם חברות אופנה, ריהוט ומתנות הציעו הנחות. יש לא מעט רשתות שהציעו הנחות זניחות למרות שמדובר בחג קניות שמהותו הנחות מרחיקות לכת, כמעט חד-פעמיות מבחינת העומק שלהן.
למשל, הנחה אמיתית לחג הקניות הזה היא הנחה של 40% ומעלה על כל הפריטים בחנות או בחנות האונליין ולא הנחה על חלק מהפריטים או הנחה נמוכה יותר.

בלאק פריידיי בחו"ל: הישראלים קנו יותר בפחות כסף

וכמה קנו הישראלים באתרי אינטרנט בחו"ל? לפי נתוני חברת כאל שערכה אקסטרפולציה לכלל השוק, חל גידול של 8% במספר העסקאות שערכו ישראלים באתרי אונליין בחו"ל: 435 אלף עסקאות השנה לעומת 410 אלף עסקאות ב-2020. במונחים כספיים הישראלי רכשו השנה בהיקף של 74 מיליון שקל, בהשוואה ל-77 מיליון שקל ב-2020, קיטון של 4%.
גובה העסקה הממוצעת עמד השנה על 170 שקל בהשוואה ל-188 שקל ב-2020, "כשניכר כי הירידה בשער הדולר בשנה החולפת השפיעה על גובה העסקה הממוצעת", כך נמסר. "בנוסף, ניכרת עלייה ברכישה באתרים שמקורם בארה"ב אל מול ירידה ברכישות מאתרים סינים".
לפני נתוני חברת האשראי מקס, חמשת האתרים עם היקף הקניות הגדול ביותר בקרב לקוחותיה (החברה לא עשתה אקסטרפולציה לכלל השוק) הם עליקספרס, אמזון, שיאין, בוקינג (עם זינוק חד על רקע הגבלות הקורונה בשנה שעברה) ואסוס. חלה עלייה בקניות של ישראלים דרך אמזון אחרי שבשנה שעברה בוטל השילוח החינם לישראל והשנה הוא חודש, בקנייה מעל 49 דולר. כמו כן חברות האשראי נתנו הטבות לקונים באמזון, עלי אקספרס, אסוס ושיין, מה שהתניע עוד יותר את המכירות שם.
לפי הערכות מקס, חלה עלייה של כ-23% החודש במחזור הכולל של הקניות בישראל ובחו"ל של לקוחותיה בהשוואה לבלאק פריידי 2020. נרשמה גם עלייה של 23% בהיקף הרכישות ועלייה של 17% בהשוואה ל-2019.
במהלך החודש, חלה עלייה של 30% במספר העסקאות של לקוחות מקס לעומת 2020 ועלייה של כ-20% לעומת 2019. נרשמה עלייה של 30% במחזורים של הלקוחות באתרי חו"ל, עלייה של 13% במספר כרטיסים שנרכשו ו-8% עליה במספר העסקאות, כשגובה עסקה ממוצעת של לקוח החברה עמד על 172 שקל לעומת 157 שקל - תוספת של למעלה מ-20%, זאת כאשר לחברות התיירות ישנו חלק לא מבוטל בעליות המחזורים.
מפילוח לפי ענפים של רכישות במהלך הבלאק פריידי עולה כי המכירות בענף הטיסות והתיירות זינקו ב-176%, ומכירות ענף המזון והמשקאות גדלו ב-23% בהשוואה לנובמבר 2020. המכירות בענף הפנאי והבידור עלו ב-62%, בענף הספרים וציוד משרדי עלו המכירות ב-14% בענף הלבשה והנעלה נרשמה עלייה של כ-10% במכירות ובענף המחשבים ותכנה עלו הרכישות בהיקף של כ- 7%.
פורסם לראשונה: 11:58, 26.11.21