בית משפט השלום בקריות קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעת נזקי גוף של רוכב אופנוע שנפצע בתאונת דרכים בטבריה לפני כחמש שנים בעת שלא היה לו ביטוח בתוקף. השופט יובל וסרקרוג קבע שנהג המכונית הפוגעת והמבטחת שלה "ש. שלמה" יפצו אותו ב-70% מהנזק - כחצי מיליון שקל.
בקיץ 2018 רכב התובע בכביש בטבריה עד שבשלב מסוים נחסם הנתיב שלו על ידי מכונית מהנתיב הנגדי שנפתה שמאלה לחניון. הוא התנגש בה בעוצמה והובהל הרוכב למיון בית החולים "פוריה" שם אובחן עם שבר ברגל ופציעה קשה בשוק. בהמשך הוא נזקק למספר ניתוחים, בהם ניתוח פלסטי להשתלת עור. בסך הכול אושפז הרוכב למשך חודש בבית החולים.
1 צפייה בגלריה
אופנוע קטנוע תאונה תאונת דרכים אילוס אילוסטרציה
אופנוע קטנוע תאונה תאונת דרכים אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בעקבות התאונה הורשע נהג המכונית בעבירות של סטייה מנתיב נסיעה בנסיבות מחמירות, אי-מתן זכות קדימה בפנייה שמאלה, נהיגה בחוסר זהירות והתנהגות הגורמת לנזק ולחבלה של ממש. בתביעה האזרחית שהגיש נגדו האופנוען הוא סיפר שמאז התאונה הוא סובל מכאבים והגבלות תנועה ניכרות ברגל שמאל, חולשה, צליעה וקושי בהליכה ובעמידה. כמו כן, בעקבות הניתוחים התקצרה רגלו השמאלית בשני ס"מ, הוא נזקק לטיפולי פיזיותרפיה והיה מרותק לכיסא גלגלים במשך כשנה וחצי.
השופט וסרקרוג קבע שממצאי הכרעת הדין הפלילית מאפשרים להטיל על נהג המכונית גם את האחריות הנזיקית לתאונה. בהליך הפלילי נמצא שהוא לא הסתכל לכיוון התנועה ממולו בזמן שפנה שמאלה, ושהאופנוען לא נסע במהירות מופרזת, כך שניתן היה להבחין בו. לכן נקבע שאת עיקר האחריות לתאונה יש להטיל על נהג המכונית.
עו"ד בארי קפלןעו"ד בארי קפלן
לצד זאת נקבע כי אף שהאופנוען לא היה ב"מהירות טיסה", הוא כן עבר את המהירות המותרת. בנוסף, היה לו שדה ראייה פתוח למרחק של כ-100 מטר עד למכונית, ומדובר היה ביום עם ראות טובה. כמו כן, נהג המכונית רק התחיל בפנייה שמאלה במהירות איטית תוך שהוא מאותת ולא חסם לגמרי את הנתיב. בנסיבות אלה האופנוען יכול היה לחמוק ממנו, אך לא הוכח אפילו שניסה לבלום בלם טרם ההתנגשות. לכן קבע השופט שיש להשית עליו אשם תורם בשיעור של 30%. בעניין זה הבהיר השופט כי העובדה שהאופנוען נהג ללא ביטוח לכשעצמה אינה מהווה אשם תורם.
בסוגיית הנזק הוא פירט שיקולים נוספים שבגינם יש להפחית מהפיצוי הסופי, כגון היסטוריה תעסוקתית דלה ובלתי רציפה של רוכב האופנוע, כאשר סכיזופרניה שממנה סבל ובגינה הוכר כנכה בביטוח הלאומי הקשתה עליו עוד יותר להתמיד בעבודה.
בסופו של דבר נפסק לתובע, בניכוי אשם תורם, פיצוי בסך 409,438 שקל עבור כאב וסבל, הפסדי השתכרות, עזרת צד שלישי והוצאות רפואיות. בנוסף חויבו הנהג וחברת הביטוח, ביחד ולחוד, לשלם לו שכר טרחת עו"ד בסך 95,808 שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד בארי קפלן עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין