אחרי שנים של דיונים: בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה הסדר פשרה במסגרת בקשה לתובענה ייצוגית, לפיו תשיב עיריית תל אביב סכום של כ-22 מיליון שקל לזכאים אשר שילמו ארנונה בין ספטמבר 2012 לספטמבר 2014 - ולא זכו להנחה בסך 2% בגין תשלומי ארנונה. מדובר בתיק שמתנהל כבר למעלה משבע שנים (כולל ערעור לבית המשפט העליון). השופטת, מיכל אגמון גונן, אישרה בחודש יולי האחרון את הסדר הפשרה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עניינה של התובענה בטענת המבקשים כי העירייה אימצה במשך שנים בצווי הארנונה שלה תקנה המקנה הנחה בשיעור של 2% מהחיוב השנתי בארנונה למשלמים בהוראת קבע, אך ההנחה לא ניתנה ולכן טענו כי על העירייה להשיב את הסכומים שנגבו ללא הנחה.
מנגד, טענה העירייה כי אין המדובר כלל וכלל בגבייה שלא כדין. עוד טענה כי הוראת הקבע שיכולה להקים לנישום זכות להנחה היא הוראת קבע בלתי חוזרת המופנית לבנק ומתייחסים לתשלומים של השנה השוטפת בלבד.
1 צפייה בגלריה
בניין עיריית תל אביב
בניין עיריית תל אביב
בניין עיריית תל אביב
(צילום: דנה קופל)
הסכם הפשרה נחתם על ידי הצדדיים בעקבות פסק דין של בית המשפט העליון ממאי 2019, בו נקבע שהתקנה שהיתה בבסיס הבקשה מזכה בהנחה מארנונה בתשלום המבוצע באמצעות הוראת קבע בבנק, אולם התקנה הנ"ל אינה מזכה בהנחה מארנונה בתשלום המבוצע בהוראת קבע שניתנה לחברות האשראי.
על פי הסדר הפשרה שאושר, הקבוצה תכלול את כל מי ששילם תשלומים בגין חיובי הארנונה השוטפים לעירייה באמצעות הוראת קבע בבנק ולא באמצעות הוראת קבע בכרטיסי אשראי, וזאת בין 17 בספטמבר 2012 ועד 17 בספטמבר 2014.
במסגרת ההסכם, התחייבה העירייה להשיב לכל אחד מהזכאים להשבה 1.5% (המהווה 75% מ- ההנחה של 2%) מכלל התשלומים ששילם בהוראת קבע בבנק בתקופת הפשרה. בהתאם להסכם הפשרה, סכום ההשבה הינו כ-22 מיליון שקל. העירייה תשיב לזכאים את סכום ההשבה בתוך 40 ימי עבודה מאישור ההסכם בבית המשפט (18 ביולי 2021), בין היתר באמצעות זיכוי חשבונות הארנונה או באמצעות קיזוז (כשיש חוב). את המבקשים ייצגו עוה"ד דוד קירשנבוים ואמג'ד אבו-פול.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העירייה תפעל בהתאם להסכם הפשרה".