יומיים לפני תחילת הלימודים, תלמידי ישראל מקבלים הגנה משפטית: בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קובע כי חובה על משרד החינוך שלא לאפשר למורה ללא מסכה ללמד תלמידים בצורה פרונטלית, לא כל שכן תלמידים בבית הספר היסודי שטרם חוסנו. במקרה שהובא בפני בית הדין, המורה טענה כי היא סובלת מאסטמה ולפיכך היא לא יכולה לעטות מסיכה. השופט צבי פרנקל דחה תביעה שהגישה המורה - שכבר התפטרה בינתיים - לקבלת פיצויים בסך 60 אלף שקל לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ויצא עם קביעות עקרוניות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקרה של אותה מורה משרד החינוך החליט שהתובעת תלמד מרחוק, תוך מתן אפשרות לעשות זאת מחדר אחר בתוך תחומי בית הספר, כדי למנוע את הסיכון של היחשפות תלמידים למורה כשהיא אינה עוטה מסכה, אף על פי שעל פי הנטען שהיא לא הציגה אסמכתה שהיא פטורה מעטיית מסכה.
1 צפייה בגלריה
כיתה ב קורונה
כיתה ב קורונה
לימודים בקורונה
(צילום: shutterstock)
בית הדין האזורי לעבודה דחה כבר בחודש מרץ את הבקשה לסעד זמני שביקשה המורה, וקבע שבידיעתו השיפוטית שגם על מי שחוסן להמשיך ולעטות מסכה ולשמור על ריחוק חברתי, שכן החיסון לא מונע מהמחוסן להדביק אחרים וייתכן שגם המחוסן עצמו נמצא בסיכון לחלות.
המורה הגישה בקשת רשות ערעור לבית הדין הארצי והאחרון דחה את בקשת רשות הערעור, אך קבע שהמורה העלתה טענות כבדות משקל, הן בהיבט המהותי, איזון האינטרסים הראוי בין זכות הפרט והאינטרס הציבורי, והן בהיבט הראייתי, ולא לובנו הנתונים הרלוונטיים ובכלל זאת האם למורה מוגבלות רפואית המונעת ממנה לעטות מסיכה.
בית הדין האזורי שמע את ראיות הצדדים וקבע שבין ההתנגשות הנטענת בין תנאי עיסוקה של המורה המבקשת לבין החובה להימנע מהדבקה של תלמידי בית הספר, הזכות של התלמידים גוברת.
סגן הנשיא, השופט צבי פרנקל, אליו הצטרפו נציגי הציבור רחל ליבני ומרדכי בסר, קבעו שעל משרד החינוך חלה החובה להפחית את הסיכון האפשרי לחשיפת התלמידים להידבקות במחלת הקורונה ולהפחית את הסיכון שבהכנסת התלמידים לבידוד. נכון להיום תלמידי בתי הספר היסודי אינם יכולים להתחסן, כך שחלה חובה מוגברת על משרד החינוך לדאוג להפחית עד למינימום את הסיכון האפשרי לחשיפה להדבקה.
אשר למחלת האסטמה, קבע בית הדין כי לו מתקין התקנות היה סבור שיש לפטור חולי אסטמה באופן גורף מעטיית מסכה, היה עושה זאת. למעלה מ-5% מהאוכלוסייה מאובחנים כסובלים ממחלת האסטמה, מתן פטור אוטומטי מעטיית מסכה מביא בהכרח לפטור של מאות אלפי אזרחים מעטיית מסכה.
בשולי פסק הדין, קבע בית הדין שגם כאשר קיים פטור מעטיית מסכה, חובה על האחראי למקום הרלוונטי לקבוע כללים שיגנו על הסובבים מאותו אדם הפטור מעטיית מסכה מפני הדבקה, קל וחומר כאשר מדובר בתלמידים שלא מחוסנים.