1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית הדין הרבני בחיפה דחה לאחרונה תביעה שהגיש גבר לביטול הסכם גירושים שלטענתו נוצל על ידי אשתו כדי לנשל אותו מכל רכושו. הדיינים הרב דניאל אדרי, הרב אלעד עלי והרב משה זאדה קבעו שההסכם לא נחתם בכפייה, והבעל לשעבר היה מודע למעשיו חרף ניסיונו להתאבד כמה שבועות קודם לכן.
בני הזוג, הורים לילד, החליטו להתגרש אחרי כ-15 שנות נישואים. במאי 2020 הם חתמו על ההסכם שקובע כי עיקר הרכוש – כולל הדירה והמכונית – יהיה של האישה. פחות משנתיים לאחר מכן הגיש הבעל את התביעה לבית הדין. הוא טען שבשעת החתימה מצבו הבריאותי והנפשי היה מעורער והוא היה מכור לחומרים רעילים. הוא סיפר שניסה להתאבד כמה פעמים, האחרונה שבהן כשבועיים לפני החתימה.
לדבריו גרושתו הייתה מודעת למצבו וניצלה זאת, ובאמצעות הבטחות שווא שלפיהן לאחר ההסכם היא תחזור אליו, היא גרמה לו לחתום על ההסכם שאת תוכנו הכתיבה בעצמה. לטענתו ההסכם נחתם בהעדר מודעות ותחת כפייה, ויש לבטלו.
מנגד טענה האישה שבשעת החתימה היה בעלה לשעבר צלול ומודע למעשיו. לדבריה ניסיון ההתאבדות המדובר היה במרחק כחודש מהחתימה, ולא שבועיים, ובשעת החתימה מצבו היה טוב. עוד סיפרה האישה שבאותה תקופה ניהל בעלה לשעבר יחסים עם אישה אחרת, מה שסותר את טענתו לחוסר הבנת המציאות. היא כפרה בטענה שההסכם מקפח, מאחר שנקבע בו שבעלה יקבל כשלושה מיליון שקל עבור מכירת העסק המשותף.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןאבי חן
ואכן, הדיינים דחו את הגרסה שהציג הבעל לשעבר – חתימה על הסכם גרוע מבחינתו מתוך תקווה לחזור לאשתו. לדבריהם ממילא האישה בגדה בו ונאסרה עליו מבחינה הלכתית, ובנוסף הטיחה כלפיו אמירות קשות באופן השומט את הקרקע תחת גרסתו.
במהלך עדותה סיפרה האישה שבעלה לשעבר אמר לה שהיא "פג תוקף", שהיא מגעילה אותו ושלא מגיע לה שהוא יתקרב אליה. בנסיבות אלה, לדבריה, הוא הזמין את חבר שלו לביתם וכפה עליה לקיים איתו יחסי מין, תוך שאיים עליה כי אם תסרב הוא יהרוג אותה.
לזאת הוסיפו הדיינים שורת הודעות כתובות שבהן הטיחה בו דברים קשים כגון איחולי מוות ממנת יתר. על רקע ממצאים אלו נקבע שגרסת הגרוש שלפיה חתם על ההסכם מתוך מחשבה עתידית על שלום בית אינה מחזיקה מים.
לסיום נקבע שמסכת הראיות מלמדת על הבנה והפנמה מצד התובע ביחס לתוכן ההסכם, וזאת חרף ניסיון ההתאבדות. הם ציינו שדו"ח פסיכיאטרי מזמן אמת מאשר שהוא שוחרר מאשפוז במצב טוב. בנוסף, הוא אישר בהזדמנויות שונות שהוא מבין ומודע למעשיו, ובין היתר נימק את חתימתו בכך שרצה להביא לרגיעה וליחסים טובים עם בנו, דבר ש"חשוב לו יותר מארבעה קירות".
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האיש: עו"ד ענבר רון • ב"כ האישה: עו"ד מירב כהן • עו"ד עדי חן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין