ביום שישי האחרון נעלו הבורסות ברחבי העולם שבוע מסחר קשה במיוחד. בוול סטריט: מדד נאסד"ק ומדד דאו ג'ונס רשמו ירידות של 4.8% כל אחד ומדד S&P 500 רשם ירידה של 5.8% ונעל את שבוע המסחר הגרוע ביותר שלו מאז מרץ 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה. באירופה: פוטסי (בריטניה) ירד ב-4.12%, דאקס (גרמניה) ב-4.62% וקאק ב-4.92%. באסיה: האנג סנג (הונג קונג) נפל ב-3.35%, ניקיי (יפן) צנח ב-6.69% ורק מדד שנגחאי (סין) עלה ב-0.97%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע לנפילות: האינפלציה המשתוללת ברחבי העולם ומהלך העלאות הריבית החדות שמקדמים בנקים מרכזיים מובילים. כך למשל, הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד") העלה בשבוע שעבר את הריבית הבסיסית במשק האמריקני בשיעור חד של 0.75% ויממה לאחר מכן גם הבנק המרכזי של בריטניה הודיע על העלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.25%.
4 צפייה בגלריה
סוחר מיואש בוול סטריט
סוחר מיואש בוול סטריט
השבוע הגרוע ביותר של S&P 500 מאז מרץ 2020. סוחר מיואש בוול סטריט
(צילום: רויטרס)
העלאות הריבית שנרשמות ברחבי העולם לא צפויות לעצור בקרוב. כריסטופר וולר, חבר במועצת המנהלים של הפד, אמר בסוף השבוע האחרון כי "אם הנתונים שיגיעו יהיו כפי שאני חושב, אתמוך בהעלאת ריבית דומה לזו האחרונה (בשיעור של 0.75% - ד.ר.) כבר בחודש יולי". גם בבריטניה הצהירו כי במקרה הצורך יפעלו "בחוזקה" על מנת להתמודד עם האינפלציה.
במקביל, הולכים ומתגברים החששות סביב מיתון שעלול להיגרם ממהלך העלאות הריבית החד שנרשם במדינות רבות ברחבי העולם.

כנראה שלא כולם חוששים מהמצב הכלכלי

ואולם, נראה כי יש חברות שפחות דואגות מהמצב. כך למשל, ענקית המשלוחים האמריקנית פדקס (FedEx) הודיעה לאחרונה כי תעלה את שיעור הדיבידנד שתחלק למשקיעיה ב-53%. ברקע ההודעה, זינקה מניית החברה ב-11% במסחר בוול סטריט בשבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
פדקס
פדקס
פדקס
(צילום: Shutterstock)
פדקס פעילה בכ-220 מדינות ברחבי העולם ומחזיקה כ-680 מטוסים וכ-183 אלף רכבי תובלה. בתקופת מגפת הקורונה, נהנתה החברה מהאצת המסחר המקוון ומהעלייה בהיקפי המשלוחים. אולם, מאז הגיעה לשיאה במאי 2021, איבדה המניה כשליש מערכה.
בנוסף להודעה על הגדלת הדיבידנד באופן משמעותי, הודיע מנכ"ל החברה החדש, פרדריק וולס סמית', על שורה של צעדים שנראה כי התקבלו היטב בקרב המשקיעים, בהם מינויים של שלושה דירקטורים חדשים ותוכנית לקשור את שכר בכירי החברה לתשואה הכוללת של בעלי המניות.

הסינים הקפיצו את מניית בואינג

חברה נוספת שבלטה לטובה במסחר בשבוע שעבר - בניגוד כאמור למגמה הכללית בשוק - הייתה ענקית המטוסים בואינג (Boeing) שקפצה ב-8% במסחר בבורסת ניו יורק.
4 צפייה בגלריה
בואינג 737 MAX של אמריקן איירליינס נוחת בניו יורק לאחר קרקוע של 20 חודשים
בואינג 737 MAX של אמריקן איירליינס נוחת בניו יורק לאחר קרקוע של 20 חודשים
בואינג 737 MAX של אמריקן איירליינס נוחת בניו יורק לאחר קרקוע של כ-20 חודשים
(צילום: רויטרס)
העליות האחרונות במניה מגיעות ברקע ציפיות כי דגם ה-MAX 737, אשר קורקע לכ-18 בשל שתי תאונות קטלניות שהתרחשו בסוף שנת 2018 ובתחילת שנת 2019, יחזור לפעילות מהר מהצפוי בשוק הסיני, המהווה נתח משמעותי מפעילות החברה. הדגם כבר קיבל אישור לחזור לפעילות בארה"ב ובחלקים אחרים של העולם עוד בדצמבר 2020, אולם טרם שב לפעול בסין.
יחד עם זאת, בדומה למניית פדקס, גם העליות של בואינג מגיעות בניגוד למגמה שנרשמה בחודשים האחרונים, כאשר בשנה האחרונה איבדה החברה כמעט מחצית משוויה.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • אסוס (ASOS), קמעונאית האופנה המקוונת, נפלה בכ-32% במסחר בבורסת לונדון בשבוע שעבר. הנפילות האחרונות מיוחסות להורדת תחזיות החברה להמשך השנה ולטענותיה כי האינפלציה הגבוהה שמשתוללת ברחבי העולם ככלל וספציפית בבריטניה - ארץ המוצא של החברה ממנה מגיעות כ-40% ממכירותיה, פוגעת בהתנהגות הצרכנית ומביאה לעלייה בהיקף החזרות המוצרים. מתחילת השנה איבדה המניה למעלה מ-60% משוויה, לאחר שבמהלך משבר הקורונה זינקה בכ-350%.
  • סיזרס אנטרטיינמנט (Caesars Entertainment), מפעילת רשת מלונות, אתרי נופש ובתי קזינו, נפלה ב-13% במסחר בנאסד"ק. לאחר קריסה של כמעט 90% עם פרוץ מגפת הקורונה, זינקה מניית החברה בכ-1,250%. אולם, מאז הגיעה המניה לשיא בחודש אוקטובר 2021, המגמה השתנתה והמניה שוב איבדה כשני-שליש מערכה. הסיבה לירידות האחרונות מיוחסת לירידות הכלליות בשוק ובסקטור הפנאי והתיירות בפרט ברקע העלייה באינפלציה ומהלך העלאות הריבית החד שנרשם בארה"ב.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.