עוד שיא שלילי נשבר: הירידות בשוק המטבעות הווירטואליים ממשיכות והביטקוין צנח במהלך הסופ"ש לראשונה מאז דצמבר 2020 לשווי של פחות מ-20 אלף דולר. כעת הוא נסחר סביב 17-18 אלף דולר. בשבוע האחרון השלים הביטקוין ירידה של יותר מ-35% ומאז הגיע לשיא של כמעט 69 אלף דולר בחודש נובמבר אשתקד, נפל הביטקוין בלמעלה מ-70%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהתאם, המטבעות המובילים בשוק רושמים מגמה דומה: האתריום איבד למעלה מ-40% בשבוע האחרון ולראשונה מאז תחילת 2021 ירד מתחת לרף ה-1,000 דולר; BNB - המטבע של בורסת בייננס המובילה קרס בכ-31%; קרדנו נפל בכ-25%; XRP בכ-21% וסולנה בכ-24%. גם דוג'קוין, המטבע החביב במיוחד על האיש העשיר בעולם - אילון מאסק, קרס בכ-30% בשבוע האחרון ונסחר כעת סביב 0.052 דולרים בלבד.
1 צפייה בגלריה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
זוהי לא הפעם הראשונה ששוק המטבעות הווירטואליים רושם ירידות חדות מסוג זה. למעשה, במסגרת כמה מהירידות החדות ביותר שחווה השוק איבד הביטקוין למעלה מ-80% מערכו בין 2013 ל-2015, שוב פעם ב-2018 ובאמצע 2021 איבד המטבע כ-50% מערכו.

בנוסף, הנפילות האחרונות אינן תופעה ייחודית לשוק הקריפטו ומגיעות ברקע קריסה חדה בשוק המניות המסורתי בצל האינפלציה המשתוללת ברחבי העולם ותהליך העלאות הריבית החד אותו מקדם הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד"). בשבוע שעבר הכריז הפד על העלאת ריבית נוספת בשיעור חד של 0.75% וכעת שיעור הריבית הבסיסי במשק האמריקני עומד על 1.5%-1.75%.
יממה לאחר מכן, הכריז גם הבנק המרכזי של בריטניה על העלאת ריבית נוספת אולם מתונה יותר בשיעור של 0.25%. שיעור הריבית הבסיסי בבריטניה עומד כעת על 1.25%, אולם הבנק המרכזי של המדינה הדגיש כי במקרה הצורך הוא מוכן לפעול "בחוזקה" על מנת להתמודד עם שיעורי האינפלציה המשתוללים במדינה.
בתוך כך, אמש המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת: נאסד"ק עלה ב-1.43%, דאו ג'ונס ירד ב-0.13% ו-S&P 500 עלה ב-0.22%. בהסתכלות שבועית: נאסד"ק ודאו ג'ונס איבדו כ-4.8% כל אחד ו-S&P 500 השיל 5.8% ורשם את שבוע המסחר הגרוע ביותר שלו מאז מרץ 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה.

ההשלכות על השוק מתחילות להיחשף

בנוסף, שני אירועים משמעותיים בשתי חברות קריפטו גדולות ככל הנראה תרמו השבוע לירידות. בורסת הקריפטו הגדולה בעולם בהיקף סחר, בייננס, הודיעה באופן מפתיע כי היא משהה את האפשרות למשוך מטבעות ביטקוין מחשבונות המשתמשים בשל תקלה טכנית במסגרתה "עסקה תקועה גרמה למִצְבּוֹר (backlog, בכוונה ל"פקק" של עסקאות - ד.ר.)".
תחילה טען מייסד ומנכ"ל החברה צ'נגפנג זהאו (מכונה גם CZ), כי התקלה צפויה להיות מתוקנת תוך 30 דקות, אולם לאחר מכן צייץ שוב והסביר כי "תיקון התקלה ככל הנראה הולך לקחת מעט יותר זמן ממה שהערכתי תחילה".
ההודעה של בייננס הגיעה זמן קצר לאחר שצלזיוס, חברת קריפטו גדולה נוספת, הודיעה כי היא מקפיאה את כל המשיכות של הלקוחות מהחשבונות שלה בשל "תנאי שוק קיצוניים".
"החלטנו על הפעולה הזו היום, כדי להציב את צלזיוס בעמדה טובה יותר, כך שתוכל לכבד לאורך זמן את החובות שלה מול המשיכות", נאמר בהודעת פלטפורמת הלוואות הקריפטו הישראלית-אמריקנית שהוקמה ב-2017 על ידי הישראלים אלכס משינסקי ודניאל לאון.
צלזיוס, שנחשבה עד לא מזמן לגדולה מסוגה בשוק, סובלת מאובדן אמון דרמטי בקרב משתמשיה, שנכון לכתיבת שורות אלה משכו קצת פחות משני שלישים מנכסיהם מהפלטפורמה שלה בפחות מחצי שנה.
חברה נוספת שנפגעה משמעותית מהנפילות בשוק היא קוינבייס, בורסת המטבעות הווירטואליים הגדולה בארה"ב, שהודיעה אמש כי תפטר כ-1,100 עובדים המהווים כחמישית מסך עובדי החברה. מתחילת השנה איבדה מניית קוינבייס כ-80% מערכה, כאשר 26% מתוכם בשבוע האחרון בלבד.
בתוך כך, הסוכנות לפיקוח על תעשיית הפיננסים בארה"ב (FINRA) המנסה להגדיל את משאבי הפיקוח שלה על התעשייה, ניצלה את המצב וקראה למפוטרי חברות הקריפטו לבוא לעבוד עבורה. "כל מי שפוטר מחברת קריפטו ורוצה לעבוד אצלנו, שיצלצל אלי", טען מנכ"ל הסוכנות, רוברט קוק.
פורסם לראשונה: 10:36, 18.06.22