ענקית השבבים העולמית אינטל זינקה בשבוע שעבר בכ-16% והשלימה זינוק של כמעט 40% מתחילת השנה. ברקע לזינוק האחרון, נרשמו דיווחים על כך שהחברה נמצאת על סף חתימה על הסכם עם ממשלת גרמניה, במסגרתו תקבל סובסידיות בסך 11 מיליארד דולר לשם בניית מפעל בחלק המזרחי של המדינה. זאת, לאחר שבסוף השנה שעברה החברה דחתה תוכנית לבניית מפעל בהשקעה נמוכה יותר (7.2 מיליארד שקל), על רקע מצב מאתגר של הכלכלה העולמית - כך לפי שמועות בענף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס - קנצלר גרמניה, אולף שולץ, צפוי להיפגש היום (ב') עם מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, כדי לדון בפרטי העסקה. ביום שישי האחרון שר הכלכלה הגרמני אמר שהמדינה נמצאת ב"דיונים אינטנסיביים" עם החברה, מבלי לציין כמה צפויה הממשלה להשקיע בפרויקט, ולאחר מכן שולץ אישר גם הוא את הדברים.
2 צפייה בגלריה
משרדי אינטל בקליפורניה
משרדי אינטל בקליפורניה
משרדי אינטל בקליפורניה
(צילום: AFP)
במקביל, גלסינגר הודיע ביום שישי האחרון כי ענקית השבבים מתכננת להשקיע עד 4.6 מיליארד דולר בבניית מפעלת להרכבה ולבדיקת מוליכים למחצה בוורצלב שבפולין. זאת, כחלק מתוכנית השקעות ענקית שמובילה החברה ברחבי אירופה כדי לנסות ולהרחיב את הייצור שלה באיחוד.
לפי אינטל, המפעל שיוקם בפולין צפוי להעסיק כ-2,000 עובדים ולייצר כמה אלפי משרות חדשות גם במהלך תהליך בניית המפעל עצמו. "פולין פשוט הייתה קצת יותר 'רעבה' לזכות באתר הזה", אמר גלסינגר, בהתייחסו לניסיונות של כמה מדינות שונות לגרום לאינטל להקים מפעלים חדשים בגבולותיהן.

אינטל תרחיב השקעה במפעל "החדש" בקריית גת

בתוך כך, במשרד האוצר הודיעו אתמול בבוקר כי "שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, עדכנו את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואת שר הכלכלה, ניר ברקת, כי הסתיים בהצלחה המשא ומתן הממושך שנוהל בין חברת אינטל העולמית ודרגי המקצוע באגף התקציבים במשרד האוצר והושגו הסכמות עקרוניות בנוגע לכוונת החברה להשקיע כ-25 מיליארד דולר בהקמת מפעל חדש בקריית גת".
אולם, החברה עצמה לא הייתה חלק מההודעה ודובר אינטל מסר כי לא הכיר אותה. לאחר מכן באוצר הודו כי מדובר באותו מפעל שאינטל כבר התחייבה להקים ב-2018 בהשקעה של 10 מיליארד דולר בתמורה למענק של כמיליארד דולר מהמדינה, והקמתו החלה ב-2021 אך לא הושלמה עד היום. לגבי ניסוח ההודעה טענו כי מדובר במפעל שיהיה גדול מהמתוכנן ולכן הוגדר חדש.
באוצר הסבירו כי במסגרת הסיכומים, ניתנה הסכמה עקרונית לתת לחברה מענק לביצוע ההשקעה מתוקף החוק לעידוד השקעות הון בהיקף של 12.8% מגובה ההשקעה וכי התחייבויות החברה לעמידה ביעדים מהוות תנאי לצורך קבלת המענק. "לאחר ההסכמה העקרונית יחל הליך האישור הפורמלי שצפוי להיערך מספר שבועות".
כלומר, למעשה מדובר לכאורה על הרחבת ההשקעה באותו מפעל, בתמורה למענק מוגדל שיעמוד על 3.2 מיליארד דולר.

אילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר?

  • ניו (NIO), יצרנית ומשווקת בינלאומית של רכבים חשמליים המכונה גם "טסלה הסינית", זינקה במסחר בשבוע האחרון בכ-22%. עם זאת, מתחילת השנה מניית החברה דווקא ירדה בכ-3.5%. העליות האחרונות מיוחסות להשקה של הרכב החדש של החברה - ET5 טורינג - גרסת סטיישן לחשמלית המשפחתית שמזוהה כ"תשובה הסינית" לטסלה מודל 3. המחירים: בין 32 ל-49 אלף דולר, בהתאם לטווח הסוללה. הרכב ישווק בתחילה בסין ובהמשך השנה גם באירופה. במקביל, תחזיות המכירות של NIO למחצית השנייה של השנה חיוביות הודות לכוונתה להשיק שלושה מודלים חדשים. על פי התחזיות, ההשקות החדשות צפויות להביא לגידול של 90% (בחישוב שנתי) במשלוחים ברבעון השלישי של השנה, לכדי 60 אלף מכוניות, וגידול של 75% (גם כן בחישוב שנתי) ברבעון הרביעי, לכדי 70 אלף מכוניות.
  • הומנה (Humana), חברת שירותי בריאות אמריקנית המעניקה שירותים וביטוחים למעסיקים וללקוחות פרטיים, צנחה בכ-4% ביום שישי האחרון והשלימה ירידה שבועית של כ-13%. זאת, לאחר שהחברה - אחת ממבטחות הבריאות הגדולות בארה"ב - סיפקה תחזית נמוכה לגבי יחס הרווח-הוצאות שלה שנפגע בעקבות ניצול גבוה מהצפוי של טיפולים ללא אשפוזים, ניתוחי חוץ ושירותי שיניים. דיווחי החברה הגיעו יומיים לאחר שיונייטד-הלת' גרופ דיווחה גם היא על זינוק בהיקפי ניתוחים לא דחופים שנדחו בעקבות מגפת הקורונה, מה שיכול להגדיל את הוצאות החברות ברבעון השני. בעקבות זאת, גם מניית יונייטד-הלת' גרופ צנחה בכ-7% בשבוע שעבר.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע עדיאל וייס, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.