הריבית בארה"ב עלתה ומיד אחריה גם בריטניה הודיעה על העלאה נוספת לשיעור של 1%. השווקים, כצפוי, מיהרו להגיב בחדות: מדד נאסד"ק נפל בעד 7.4%, S&P 500 בעד 5.3% ודאו ג'ונס בעד 4.5%. מתחילת השנה, השלושה איבדו 23.3%, 14% ו-10%, בהתאמה.
במקביל, המגמה הגיעה גם לבורסה המקומית אמש, אשר רשמה ירידות חדות של עד 3% במדדים המובילים. הבוקר (ב') באסיה: מדד ניקיי ביפן רשם ירידות של כ-2.5%, שגנחאי ללא תנודות משמעותיות ובורסת הונג קונג סגורה לרגל יום חג לאומי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע העלאות הריבית והאווירה המתוחה בשווקי העולם, מי זינק ומי נפל? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום בשווקי העולם, ynet אסף עבורכם כמה מסיפורי המניות הבולטות של השבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט
(צילום: AFP)
מאז העלאת הריבית ביום רביעי, חלק גדול מהשוק הגיב בחדות, בדגש על מניות הטכנולוגיה: מיקרוסופט נחתכה בעד 6.3%, אלפבית (גוגל) בשיעור דומה, מטא (פייסבוק) בעד 9.4%, אפל בעד כ-7%, אנבידיה ואמזון בעד כ-10% כל אחת, איביי ונטפליקס קרסו בשיא בכ-13% ורק טוויטר זינקה בעד 5% - ברקע הרכישה של אילון מאסק.
יחד עם זאת, בהסתכלות שבועית, חלק גדול מאותן חברות גדולות רשמו ירידות יחסית קלות ואפילו עליות של כ-1%. זאת, לאחר שגם לפני שבועיים נרשמו ירידות חדות בוול סטריט, לקראת החשש מהעלאת הריבית שאכן התגשם.

מי עלה?

אחת מחברות הטכנולוגיה שבכל זאת הצליחו לרשום שבוע חיובי במיוחד - עם עלייה של 31% - הייתה אי.פי.איי.אם סיסטמס (EPAM Systems) האמריקנית, ספקית בינלאומית של פלטפורמות דיגיטליות, פיתוח תוכנה, שירותי IT, הנדסת מוצר ועוד.
4 צפייה בגלריה
אי.פי.איי.אם סיסטמס
אי.פי.איי.אם סיסטמס
אי.פי.איי.אם סיסטמס
(צילום: Shutterstock)
העלייה החדה נרשמה לאחר מגמה שלילית במיוחד בחצי השנה האחרונה, במהלכה נחתכה מניית החברה בלמעלה מ-50% משוויה. את ההתאוששות הנוכחית ניתן לייחס לפרסום הדו"חות הרבעוניים, בהם ניפצה החברה את תחזיות האנליסטים, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות. כמו כן, החברה שיפרה את תחזית ההכנסות והרווחים לשנת 2022. במקביל, התוצאות הטובות נתמכו בזינוק חד במחיר הליתיום מתחילת שנה, המשמש באופן תדיר בתעשיית האלקטרוניקה ולצורך ייצור סוללות.
חברה נוספת שזינקה בצל הזינוק החד במחיר הליתיום היא אלבמרל (Albemarle), אשר כורה, מייצרת, משווקת ומוכרת מגוון רחב של כימיקלים מיוחדים לשווקי קצה ברחבי העולם. פעילות הליתיום, חומר יסוד הנפוץ בפיתרונות אגירת אנרגיה, מהווה את מגזר הפעילות הגדול ביותר של החברה.
4 צפייה בגלריה
*הנתונים נכונים לחמשת ימי המסחר האחרונים
*הנתונים נכונים לחמשת ימי המסחר האחרונים
*הנתונים נכונים לחמשת ימי המסחר האחרונים
בדומה לאי.פי.איי.אם סיסטמס, גם עבור אלבמרל מדובר בשינוי מגמה חד: המניה זינקה בשבוע שעבר ב-26%, לאחר שבתקופה של שלושה וחצי חודשים (מסוף נובמבר 2021 ועד תחילת מרץ 2022), איבדה המניה כ-40% משוויה.
העלייה הנוכחית בשווי המניה מיוחסת בעיקר לפרסום הדו"חות הרבעוניים של החברה, בהם גם היא הצליחה לנפץ את תחזיות השוק ואף שיפרה את תחזית ההכנסות והרווחים לשנת 2022. זאת, כאמור, לצד העלייה החדה במחיר הליתיום מתחילת השנה, אשר סייעה מאוד למגמה.

מי נפל?

מלבד ענקיות הטכנולוגיה אשר חלקן רשמו כאמור ירידות חדות בצל העלאת הריבית, היו גם שתי חברות אשר בלטו לרעה במיוחד בשבוע שעבר. הראשונה היא חברת ליפט (Lyft), אשר המניה שלה קרסה קרסה ב-37% בשבוע שעבר בנאסד"ק.
4 צפייה בגלריה
ליפט
ליפט
ליפט
(צילום: Shutterstock)
זאת, לאחר שהחברה, המפעילה את אחת מפלטפורמות הנסיעות השיתופיות הגדולות בעולם ומתחרה באובר (Uber), פרסמה דו"חות רבעוניים שכללו תחזית מאכזבת לרבעון הבא ואף ציינה כי יש צורך לתמרץ נהגים עקב העלייה במחירי הנפט והקושי בגיוסם.
הירידה החדה נרשמה דווקא לאחר שהחברה הצליחה לזנק בכ-320% מהשפל של הקורונה, שהחל במרץ 2020, ועד לשיא שנה לאחר מכן. יחד עם זאת, מאז צנחה מניית החברה בכ-70% מערכה, כולל הירידות של השבוע האחרון.
חברה נוספת שרשמה ירידה חדה במיוחד של 24% בשבוע שעבר הייתה חברת התיירות המקוונת אקספדיה גרופ (Expedia Group), אשר מעניקה שירותי הזמנת מלונות, השכרת רכבים ורכישת כרטיסי טיסה.
למרות תחום עיסוקה הרגיש להגבלות תנועה ולירידות היקפי התיירות, מניית אקספדיה זינקה בכ-360% מתחילת משבר הקורונה ועד לשיא שנרשם באמצע פברואר השנה. אולם מאז, איבדה מניית החברה כ-38% משוויה.
גם הפעם, הירידות מיוחסות לפרסום דו"חות החברה האחרונים, מהם עלה כי היקף ההזמנות ברבעון החולף עמד על 83% בהשוואה ל-2019 (טרום המגפה), מה שככל הנראה הוביל לאכזבה מצד המשקיעים שציפו להתאוששות חזקה יותר.
בנוסף, ניתן לציין את החשש מסביבת מאקרו מאתגרת הכוללת אינפלציה גבוהה בארה"ב, הגוררת עליית ריבית, המלחמה באירופה ועוד, אשר ייתכן כי השפיעו גם הן על הירידות בשווי המניה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.