ברקע החשש הגובר ממהלך העלאות ריבית חד בארה"ב, ביום שישי האחרון נסגר בוול סטריט עוד שבוע מסחר קשה במיוחד: מדד נאסד"ק צלל ב-4.2% ורשם את החודש הגרוע ביותר שלו מ-2008 (ירידה של 13.3%). במקביל, S&P 500 נחתך ב-3.63% ודאו ג'ונס איבד 2.77%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ואולם, בשוק ההון כמו בשוק ההון, כמעט תמיד יש את אלו שהצליחו לשבור את המגמה. בשבוע שעבר אחת מהן, אשר דווקא רשמה ירידות חדות בחודשים האחרונים, בלטה במיוחד לטובה: מטא (פייסבוק).
2 צפייה בגלריה
פייסבוק חושפת את השם החדש META
פייסבוק חושפת את השם החדש META
מטה מטא
(צילום: gettyimages)
חברת האם של רשתות החברתיות המובילות פייסבוק ואינסטגרם ושל אפליקציית המסרים וואטסאפ רשמה זינוק של כ-18% ביום רביעי האחרון ובכך השלימה עלייה שבועית של כ-10%. זאת, לאחר שמתחילת השנה ועד העליות האחרונות, מניית החברה רשמה צניחה דרמטית של כ-45% והיא עדיין נסחרת בכמעט חצי מהמחיר אליו הגיעה בשיאה בחודש ספטמבר 2021.
הסיבה המיוחסת לזינוק האחרון היא פרסום הדוחות הכספיים של החברה ביום רביעי בלילה, בהם נרשם גידול שנתי במספר המשתמשים החודשי הממוצע של 3% בפייסבוק ושל 6% באינסטגרם ובוואטסאפ.
זאת, במקביל לגידול בהכנסה ממשתמש, רווח למניה גבוה מהצפי, תחזית לחזרה לקצב צמיחה של 15%-20% ברווח למניה החל משנת 2023 וגידול בשימוש ברכיב רילס (Reels) בפייסבוק, המאפשר פרסום של סרטונים קצרים בדומה לנעשה בטיקטוק.

דווקא ענקיות הטכנולוגיה הסיניות מזנקות

בתוך כך, גם ענקיות הטכנולוגיה הסיניות זינקו בשבוע שעבר, בניגוד למגמה הרווחת בשוק. כך למשל, עליבאבא רשמה זינוק של 17%, JD.com של 21% ופינדואודואו של 30%.
הזינוקים הגדולים בשווי המניות הגיעו לאחר שהממשל הסיני התחייב לתמוך בסקטור הטכנולוגיה, במטרה לחזק את תחזיות הצמיחה המדשדשות בכלכלה השנייה בגדולה בעולם, בין היתר בגלל מגבלות הקורונה הנוקשות שעדיין קיימות בחלקים גדולים במדינה.
מעבר לכך שהממשל הסיני עצמו היה זה שתרם לא פעם לנפילות חדות מאוד בשווי של אותן חברות בדיוק, אין זו הפעם הראשונה שנשמעו הצהרות מסוג זה מצד הממשל הסיני וניכר כי בשווקים ממתינים לצעדים אקטיביים, מעבר להבטחות שנשמעו כבר בעבר.
בהתאם, גם לאחר העליות, על אף שעלה ב-12% בשבוע שעבר, מדד נאסד"ק גולדן דרגון שעוקב אחר חברות האינטרנט הסיניות המובילות מסכם ירידה של 68% מהשיא שנרשם בראשית 2021 ונסחר סביב רמתו בשנת 2016.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • אמזון, חברת המסחר האלקטרוני וספקית שירותי הענן הגדולה בעולם, רשמה ירידה של 14% ביום שישי האחרון ונסחרה ברמה הנמוכה ביותר מחודש יוני 2020. מלבד הפגיעה הכללית שנרשמה במניות הטכנולוגיה בצל תהליך העלאות הריבית בארה"ב, החברה פרסמה דוחות שלא עמדו בתחזיות וכללו תחזית מכירות נמוכה והוצאות גבוהות מהצפוי, מה שתרם לירידות החדות.
  • טסלה, יצרנית הרכבים החשמליים של האיש העשיר ביותר בעולם - אילון מאסק, ירדה ב-13% בשבוע שעבר בנאסד"ק. הסיבה המיוחסת לירידות היא החששות שמאסק יממש חלק מאחזקותיו בחברה על מנת לממן את רכישת הרשת החברתית טוויטר שאושרה בשבוע שעבר. ואכן, מאסק מימש מניות טסלה בהיקף של כ-8.6 מיליארד דולר ולאחר מכן הכריז כי הוא לא מתכנן מימושים נוספים. במקביל, ענקית הרכב פורד הכריזה על ביקושים חזקים לטנדר החשמל שלה שצפוי להתחרות בסייברטראק של טסלה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.