שר העבודה, יואב בן צור, החליט היום (ה') כי הבחינות בשפה הערבית ימשכו כרגיל. זאת, לאחר ששלשום פורסם ב-ynet על ההחלטה לאסור על דוברי השפה הערבית להיבחן בשפת האם שלהם בבחינות שדורשות בחינה מטעם משרד העבודה - ומיד לאחר הפרסום המשרד חזר בו והודיע כי "הבחינות בקורסי החשמל שהתקיימו עד כה בשפה העברית והערבית ימשכו כסדרן".
במשרדו של השר נטען כי "על אף שמדובר במספר נבחנים נמוך בשפה הערבית, השר הכריע כי המצב הקיים ימשך, וזאת כדי לשלב בתעסוקה את כלל האוכלוסיות ולתת להן את הכלים הדרושים לכך".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שר העבודה יואב בן צור והמכתב שמבטל את הבחינות בשפה הערבית בתחום החשמל והאלקטרוניקה
שר העבודה יואב בן צור והמכתב שמבטל את הבחינות בשפה הערבית בתחום החשמל והאלקטרוניקה
שר העבודה יואב בן צור והמכתב שמבטל את הבחינות בשפה הערבית בתחום החשמל והאלקטרוניקה
(צילום: עוז מועלם)
שלשום, לאחר הפרסום כאמור, הודיעו ממשרד העבודה כי "מנכ"ל משרד העבודה, ישראל אוזן, הודיע כי לבקשת שר העבודה, יואב בן צור, הוא בוחן מחדש את ההחלטה לפיה לא יתקיימו עוד בחינות בשפה הערבית במקצועות החשמל". עוד הוסיפו בהודעה כי הסיבה לביטול הבחינות בשפה הערבית הייתה "עקב ביקוש נמוך לכך (רק 100 נבחנים בשנה החולפת בערבית מתוך כ-2,000 נבחנים בסך הכל)".
הביטול של המבחנים בשפה הערבית שנחשף ב-ynet גרם הערב לתגובות כעוסות רבות. ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה הודיע לפני סיבוב הפרסה של משרד העבודה כי ידרוש כינוס של הכנסת בפגרה לדיון דחוף בנושא, וטען כי תהיה לו תמיכה של מספיק חברי כנסת מסיעות רבות לכינוס המיוחד. גורם ממשלתי בכיר אמר ל-ynet כי ינסה לפעול לביטול ההחלטה, ותהה "מי היוזם של ההחלטה המטופשת הזאת שעלולה לגרום נזק לישראל?".
ח"כ גלעד קריב אמר כי "ההחלטות האומללות והזדוניות של שרים בממשלה בשבועות האחרונים מוביל למסקנה שממשלת ישראל החליטה לדחוק שני מליון אזרחים ערבים אל הפינה. מדובר בהחלטה נוספת שמשלבת גזענות וטיפשות ויש בה הפרה של הוראות החוק. אנו ניזום דיון פגרה מיוחד בעניין ההשתלטות של הרוח הכהניסטית על הממשלה ובמידת הצורך לא נהסס לפנות יחד, יהודים וערבים, גם לבג"ץ".
מוקדם יותר השבוע פורסם כאמור ב-ynet כי האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה שיגר מכתבים לכל מוסדות הלימודים המקיימים קורסים בהכשרה מקצועית באמצעות המרכזות הבכירות ביחידות הבחינות האזוריות, לפיהם לא יתקיימו יותר מבחנים מטעם המשרד שלא בשפה העברית.
בין השאר, נשלח ב-4 באוגוסט מכתב בעניין ההוראה לקיום בחינות בשפה העברית בלבד בתחום החשמל והאלקטרוניקה. במכתב נאמר: "הריני להביא לידיעתכם כי בחינות הגמר לקורסים במגמות חשמל ראשי שנפתחו החל מתאריך 1 ביולי 2023 תהיינה בשפה העברית בלבד. כמו כן כל הבחינות בתחום החשמל והאלקטרוניקה המופיעות בטבלת הבחינות המקוונות תהיינה בשפה העברית בלבד".
תלמידים ערבים בקורסים של המשרד טוענים כי לא יוכלו לעמוד בחלק מהבחינות שכן שליטתם בשפה העברית אינה מספקת וקובלים שההחלטה נובעת מטעמים גזעניים. היו אף תלמידים שטענו שההוראה נועדה להכשילם מלקבל תעודת מקצוע מאושרת מטעם המדינה.
ממסמכים שהגיעו לידי ynet מתברר כי עד לחודש יולי השנה ניתן היה להיבחן, למשל, בתורת החשמל למוסמך ומכונות חשמל למוסמך, הן בשפה העברית והן בשפה הערבית. החל מהחודש האחרון בוטלה האפשרות להיבחן בשפה הערבית בבחינות משרד העבודה בחשמל ובאלקטרוניקה.
מהמרכז לנפגעי גזענות מייסודו של המרכז הרפומי לדת ומדינה נמסר: "השפה הערבית היא שפת האם של למעלה מ-20% מאזרחי ישראל הערבים וככזו יש לה מעמד ייחודי אשר הוכר זה מכבר בפסיקה ומחייב לספק להם שירות בשפה זו. החלטת משרד העבודה הגזענית והמפלה להפסיק בחינות מקצועיות בשפה הערבית עמדה בניגוד גמור לחובה זו.
"טוב עשה השר שהורה על בחינה מחדש של ההחלטה שהייתה מובילה ללא כל ספק לפגיעה ממשית בציבור הערבי. אנו קוראים לשר לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו לשילוב הציבור הערבי בשוק התעסוקה ובתוך כך להרחיב ככל האפשר את ההנגשה השפתית בערבית של שירותי המשרד".