התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, עלה ברבעון השלישי של שנת 2023 ב-2.8% לעומת הרבעון הקודם לאחר עליה של 3.3% ברבעון השני של שנת 2023. כך עולה מנתוני האומדן הראשון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום (חמישי).
התוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ב-0.9% בחישוב שנתי - שיעור נמוך מאוד שמעיד על המשך ההאטה - עוד לפני המלחמה.
1 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
מהנתונים עולה כי ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-1.8% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2023, וכי הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-0.1% בחישוב שנתי בהמשך לירידות של 1.5% ברבעון השני ושל 4.6% ברבעון הראשון.
השינויים בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי של 2023 משקפים: עלייה של 0.2% בצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת).
ההוצאה למוצרים בני-קיימה למחצה לנפש (ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) ירדה ברבעון השלישי של 2023 ב-7.1% בחישוב שנתי. כאשר ההוצאה על הלבשה והנעלה ירדה ב-4.7% בחישוב שנתי.
ההוצאה למוצרים בני-קיימה לנפש ירדה ב-4.6% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי ירדו ב- 32% בחישוב שנתי (9.5% בחישוב רבעוני) בהמשך לירידה של 14.8% בחישוב שנתי ברבעון השני של שנת 2023 וירידה של 80.0% בחישוב שנתי (33.1% בחישוב רבעוני) ברבעון הראשון של שנה זו.
לפי הלמ"ס, ישראל דווקא נמצאת במקום סביר ביחס לעולם בכל הנוגע לנתוני הצמיחה, אך כאמור, המלחמה צפויה לשנות לגמרי את התמונה.
השבוע פרסמה חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P דו"ח מיוחד על כלכלת ישראל, לאחר שלפני שלפני כשבועיים הורידה את תחזית הדירוג של ישראל מ-"יציבה" ל-"שלילית".
החברה לא הודיעה על הורדת דירוג, אך תחזיותיה לכלכלת ישראל מבשרות מצב רע יותר מתחזיות משרד האוצר ובנק ישראל, כאשר לראשונה מאז תחילת משבר הקורונה צפויה צמיחה שלילית לנפש בישראל, שמשמעותה היא ירידה ברמת החיים בישראל בעת הקרובה.
לדעת החברה, התמ"ג ברבעון הרביעי לשנת 2023 צפוי להתכווץ ב-5% בשל המלחמה עם החמאס. החברה צופה שהצמיחה של ישראל תעמוד על 1.5% בלבד בשנת 2023 (ששווה צמיחה שלילית לנפש של חצי אחוז בשל גידול האוכלוסייה בישראל השנה בכ-2%) ו-0.5% בלבד בשנת 2024 (צמיחה שלילית לנפש של 1.5%), בשל השפעות המלחמה על המשק.