חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P פרסמה הלילה (בין שני לשלישי) דו"ח מיוחד על כלכלת ישראל, לאחר שלפני שלפני כשבועיים הורידה את תחזית הדירוג של ישראל מ-"יציבה" ל-"שלילית".
החברה לא הודיעה על הורדת דירוג, אך תחזיותיה לכלכלת ישראל מבשרות מצב רע יותר מתחזיות משרד האוצר ובנק ישראל, כאשר לראשונה מאז תחילת משבר הקורונה צפויה צמיחה שלילית לנפש בישראל, שמשמעותה היא ירידה ברמת החיים בישראל בעת הקרובה.
לדעת החברה, התמ"ג ברבעון הרביעי לשנת 2023 צפוי להתכווץ ב-5% בשל המלחמה עם החמאס. החברה צופה שהצמיחה של ישראל תעמוד על 1.5% בלבד בשנת 2023 (ששווה צמיחה שלילית לנפש של חצי אחוז בשל גידול האוכלוסייה בישראל השנה בכ-2%) ו-0.5% בלבד בשנת 2024 (צמיחה שלילית לנפש של 1.5%), בשל השפעות המלחמה על המשק.

1 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
להערכת החברה, המלחמה תישאר ממוקדת בעזה ולא תתרחב לאזורים נוספים. יחד עם זאת, ישנו סיכון של התרחבות הסכסוך למדינות נוספות באזור, אשר עלול להביא להשפעה רחבה וקשה יותר על כלכלת ישראל ועל מצבה הביטחוני.
החברה צופה גירעון ממוצע של 5.3% מהתמ"ג ב-2023 וב-2024, לעומת 2.3% מהתמ"ג בתחזית טרום המלחמה.
עודה מציינת חברת דירוג האשראי כי לדעתה לישראל יש מספר "כריות" שאמורות לסייע לה למתן את ההשפעה התקציבית המיידית של המלחמה.
החברה מציינת בפרט את יחס החוב הממשלתי לתוצר אשר הינו מתון ומוערך בשיעור של כ- 60% מהתמ"ג, נכון לסוף שנת 2022, ויאפשר למדינת ישראל גמישות תקציבית שתוכל להכיל בטווח הקרוב את השינויים התקציביים הנדרשים בתקציב שנת 2024. החברה מדגישה כי החוב הממשלתי נקוב ברובו במטבע מקומי ומוחזק ברובו על ידי משקיעים מקומיים, כלומר הוא חשוף פחות לשינויים בתיקי ההשקעות של משקיעים זרים.
החברה רואה במאזן התשלומים של ישראל וכן בגמישות במדיניות המוניטרית של ישראל כנקודת חוזק מרכזית לדירוג האשראי שלפי שעה החברה לא רומזת כלל שהוא צפוי לרדת בקרוב.
כאמור, גם הדוח הזה כמו דו"חות כל חברות דירוג האשראי עם פרוץ המלחמה לא פוגע לפי שעה בדירוג הגבוה של ישראל, שממשיכה להיות בעלת דירוג בין 30 המדינות הראשונות בדירוג בעולם של חברת s&p.
הדוח הלילה מיועד בעיקרו למשקיעים ולפיכך אינו מהווה פעולת דירוג של החברה, אחת משלוש חברות דירוג האשראי הגדולות בעולם.
נזכיר כי לפני כשלושה שבועות חברת הדירוג מודי'ס פרסמה במפתיע דוח חמור על המצב הכלכלי שהתהווה בישראל בשל המלחמה, ומודיעה על הצבת דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של A1, תחת מעקב הורדת דירוג (Review for Downgrade).
מספר ימים לפני כן נמנעה חברת מודי'ס ברגע האחרון מפרסום הדוח החצי שנתי שלה, ללא הסבר מפורש, וההערכה במשרדי רה"מ והאוצר הייתה שהחברה לא מצאה לנכון לפרסם דוח קשה על ישראל ימים ספורים בלבד לאחר הטבח שעשו המחבלים בעוטף עזה ופרוץ המלחמה.
לפני כן חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה על הצבת דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של +A, תחת "מעקב שלילי", בשל שינוי בתפיסת הסיכון הגיאופוליטי בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".