התחזקות הדולר בעולם משפיעה גם על שערי המטבעות בישראל והוא מתחזק בישראל הבוקר (שלישי) בכשליש האחוז במסחר הרציף ביחס לשער היציג מאתמול. זאת בעת שהשקל נחלש מול סל המטבעות ובשיעור של כחצי אחוז מול האירו. השער היציג של הדולר נקבע על 3.84 שקלים והיציג של האירו נקבע על 4.03 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
אתמול עלה שער הדולר ב-0.13% לשער יציג של 3.8290 שקל בעוד שהאירו היציג ירד ב-0.23% ל-4.0439 שקל, בשל התחזקות הדולר בעולם מול כל המטבעות העיקריים. מול האירו נסחר הדולר סביב 1.04.
הבוקר הדולר נסחר כבר בשער של 3.844 שקל, בעוד שהאירו ירד במסחר עד לשער של 4.02 שקל אך עלה לאחר מכן ל-4.04 שקל.
עליית הדולר, דווקא חודשיים לאחר שדירוג האשראי של ארה"ב ירד במפתיע, נובעת מנתונים טובים שהציג לאחרונה המשק האמריקאי, בעוד שבאירופה האינפלציה אמנם ירדה בשיעור ניכר אך קיים איום של מיתון ביבשת, בעוד שהכלכלנים סבורים שסכנת המיתון בארה"ב התרחקה.
נזכיר כי בכל הנוגע לשקל, בנק ישראל כבר הבהיר מספר פעמים כי קיים פיחות יתר של לפחות 10% בשערו של המטבע המקומי מול הדולר, וזאת בשל השלכות חקיקת הרפורמה המשפטית ואי היציבות הפוליטית.
לקראת אמצע החודש יתחילו להשפיע על שער השקל בישראל ההערכות ביחס למדיניות הריבית של בנק ישראל, שיפרסם את שיעור הריבית לשישה השבועות הבאים, בפעם הלפני אחרונה בשנת 2023, ב-23 באוקטובר. לפי שעה חלוקות הדעות אם הבנק המרכזי יעלה בעוד רבע אחוז את הריבית כבר באוקטובר ויתכן שלא ישנה אותה ואז יעלה אולי את הריבית בשיעור הזה בדצמבר.
גורמים כלכליים, כולל בבנקים וגם במשרד האוצר, מעריכים שהריבית הבסיסית בישראל בסוף 2023 תגיע ל-5.0% (השווה לריבית פריים 6.5%) ובכך יסתיים הגל הנוכחי של העלאות הריבית.
בבנק ישראל ממתינים בעיקר לשיעור עליית מדד ספטמבר שיפורסם כשבוע לפני הודעת הריבית. עליה הגבוהה מ-0.2% (שיעור עליית מדד ספטמבר 2022) תביא לעליה נוספת בשיעור האינפלציה השנתי בישראל ששב חצה בחודש האחרון את רף ארבעה האחוזים והגיע לשיעור גבוה של 4.1% ב-12 החודשים האחרונים, בעוד שיעד הממשלה לאינפלציה השנתית עומד על 1%-3%.
פורסם לראשונה: 12:09, 03.10.23