"העלינו את המחיר ל-12 שקל וזה עדיין זול. התחרות צריכה להיות מול החניונים. אנחנו רוצים שלאנשים יהיה יותר קל להיכנס לחניון ציבורי, לחניון של המשרדים או לחניון עסקי ולא להחנות בכחול-לבן. בשביל זה צריך להעלות את המחיר". כך אמרה היום (א') מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
דבריה של להבי מגיעים לאחר שהבוקר הודיעה עיריית תל אביב כי בעוד חודש וחצי יעלו תעריפי החנייה באזורי החנייה 1,2,4 (המרכזיים בעיר) למבקרים (שאינם מחזיקים בתו חניה עירוני בתוקף) מ-6.70 שקלים לשעה ל-12 שקלים לשעה. "מי שבא לשעה-שעתיים לכוס קפה או לבלות אולי יוכל לעמוד במחיר הזה, מי שבא ליום שלם - שיכנס לחניון במחיר יומי או שלא יכנס עם רכב למרכז העיר", אמרה להבי.
2 צפייה בגלריה
מחיר חנייה תל אביב
מחיר חנייה תל אביב
עלייה חדה במחירי החנייה במרכז תל אביב למבקרים
(צילום: עיריית תל אביב)
על פי הודעת העירייה, העלאת תעריפי החנייה היא צעד הכרחי במצב הנוכחי שבו מצוקת החנייה גוברת והביקוש גדול מההיצע. לדברי העירייה, שינוי נקודת האיזון יביא לכך שלתושבים שזקוקים לחנייה ציבורית יהיה קל יותר למצוא מקום ליד ביתם. בנוסף, מאחר וכיום מחיר החנייה ברחוב זול בהרבה מהמחיר האמיתי שלו, נוצר עודף ביקוש שמכביד על עומס החנייה והתנועה בחיפוש החנייה.
עוד אמרה סגנית ראש העיר, כי "המחירים מזנקים כי במרכז העיר תל אביב אין לנו חניה מספקת לצרכי התושבים. זו עיר שנבנתה בזמנו בלי מקומות חניה מתחת לבתים. החניה היא בכחול-לבן ברחובות. בהינתן שזה האזור הכי מבוקש כמעט במדינה למבקרים ולבליינים, כולם באים, תופסים את החניה בכחול-לבן והתושבים במצוקה נוראית, מחפשים חניות ומסתובבים ויוצרים אפילו פקקים.
"כמו בערים אחרות בעולם, אנחנו רוצים לייקר את החניה באזורי הביקוש כדי קצת לנהל אותה יותר טוב ולייצר מה שנקרא 'היצע תואם לביקושים'. אנחנו מתחילים לייקר במרכז העיר רק למבקרים שמגיעים מחוץ לעיר, כאשר יש למבקרים שבאים מחוץ לעיר פתרונות אלטרנטיביים, החל מלבוא עם תחבורה ציבורית ועד להגיע נגיד לחניתה או לרידינג, להחנות שם ולצאת משם עם תחבורה אלטרנטיבית בכל האמצעים שעומדים לרשותם בחניוני 'חנה וסע' שלנו בתל אביב".

"באפריל נתחיל עם התראות ולאחר מכן עם קנסות"

בדומה לטענת להבי, בעירייה ציינו כי גם לאחר העלאת התעריפים, מחירי החנייה בכחול לבן למבקרים במרכז העיר יהיו זולים ב-25% ממחירי החניונים העירוניים באחוזת חוף, וזולים עוד יותר מהחניונים הפרטיים הפרוסים ברחבי העיר.
2 צפייה בגלריה
אזורי חנייה תל אביב
אזורי חנייה תל אביב
תעריפי החנייה החדשים באזורי החנייה 1,2,4
(באדיבות: עיריית תל אביב)
לקראת העלאת התעריפים, החל ב-5.3, יוחלפו בהדרגה כל תמרורי החניה במרכז העיר (כ-2,000). המהלך צפוי להימשך כחודש וחצי. התמרורים החדשים יהיו בצורה של טבלה המפרטת את הסדרי החניה החדשים כך שיהיה קל יותר להבינם. השינוי בנוסח התמרור נובע, בין היתר, מהצעות שעלו מהציבור להשתמש במידע טבלאי כמקובל במקומות רבים בעולם.
התעריף החדש ייגבה רק לאחר סיום הצבת התמרורים. הודעה על המועד תצא בערוצים העירוניים ובאפליקציות פנגו וסלו שבוע לפני העלאת התעריף וגם חודש לאחר מכן. "אני מניחה שבאפריל, אולי אפילו אחרי פסח, נתחיל בדבר הזה. בהתחלה עם התראות ולאחר מכן עם קנסות", אמרה להבי.
כמו כן, מיד עם הצבת התמרור ברחוב, שעות התשלום באזורים אלו יוארכו: חנייה בימי ו' וערבי חג תהיה עד 17:00 ולא עד 13:00, וחנייה באמצע השבוע מוסדרת בתשלום תוארך מ-19:00 ל-21:00 (חנייה עד 17:00 תישאר בלעדית לתושבי האזור כמו היום). תושבי תל אביב-יפו שברשותם תו חניה בתוקף, ימשיכו לחנות ע"פ ההוראות שהיו נהוגות עד כה ובחינם.
עוד לטענת להבי, "מחירי החניונים העירוניים לא ישתנו בשלב זה. יש חניונים שחלקם זולים בתעריף יומי ויש חניונים שהעלות שלהם יותר יקרה. הסיפור הוא לא הגדלת הכנסות העירייה, אלא לנהל את המשאב המוגבל שנקרא חניה ציבורית בכחול-לבן.
"להחליף את כל התמרורים ולתאם עם פנגו ועם כל האפליקציות שיתיישרו לפי ההנחיות החדשות עולה המון כסף, קרוב לוודאי במאות אלפי שקלים, אבל זה נחוץ מאוד. יש כבר תושבים מצפון העיר שפנו ואמרו 'למה במרכז העיר ולא אצלנו?'", טענה סגנית ראש העיר והוסיפה: "אני באמת ממליצה לכולם להיות מאוד ערניים לכך שעיריית תל אביב מנסה לצמצם את הכניסה של רכבים פרטיים מחוץ לעיר למרכז העיר, וככל שאתם נכנסים עדיף שתחנו בחניונים".