1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בראשון לציון דחה לאחרונה תביעת שהגיש גבר נגד אשתו לשעבר, שבמסגרתה דרש לקבל בחזרה כסף שהשקיע בדירתם המשותפת ושהיה שלו לפני הנישואים. השופטת מיכל סער קבעה שהסכומים הוטמעו בדירה שנרכשה לצורכי המשפחה המתרחבת ונרשמה על שם שני בני הזוג.
בני הזוג נישאו ב-2007. ב-2019, במסגרת הליכי גירושים, עתרה האישה לפרק את השיתוף בדירה. שנה לאחר מכן נכנסו הגירושים לתוקף. בתביעה שהגיש הבעל הוא סיפר שטרם הנישואים הוא מכר שהייתה בבעלותו תמורת 592 אלף שקל.
לדבריו, בסכום זה ובתוספת משכנתה בסך 600 אלף שקל שנטלו, הם קנו את הדירה המשותפת והזכויות בה נרשמו בטאבו על שם שניהם. בעקבות הגירושים הוא דרש לקבל בחזרה את הסכום ששילם בעצמו עבור רכישת הדירה. לדבריו, מדובר בכספים שהתקבלו מנכס חיצוני שרכש לבדו לפני הנישואים ושאינו בר איזון. רישום הדירה המשותפת על שם שני הצדדים, הוסיף, לא מעיד על ויתור מצדו.
האישה טענה מנגד כי יש לחלק את התמורה שתתקבל ממכירת הדירה באופן שווה, שכן השניים לא חתמו על הסכם ממון וחל עליהם חוק יחסי ממון שלפיו כל אחד מהם זכאי בגירושים למחצית מכלל הנכסים. לטענתה, אף שדירתו הראשונה של התובע הייתה נכס חיצוני לנישואים, כספי התמורה ממכירתה הפכו לנכס משותף עם הפקדתם בחשבון הבנק המשותף של הצדדים ורכישת הדירה המשותפת.
עו"ד שלומית לבעו"ד שלומית לב
ואכן, השופטת מיכל סער דחתה את התביעה. היא הסבירה כי מאחר שבני הזוג לא חתמו על הסכם ממון, על פי החוק יכול בן הזוג האחר לטעון שנכס חיצוני לנישואים יחולק באופן שווה, אך עליו להוכיח שהייתה כוונה לשיתוף בנוגע אליו. בפסק הדין צוין שהדירה הראשונה שרכש הבעל טרם הנישואים היא אכן נכס חיצוני, אולם הוא ערבב את הכספים שקיבל ממכירת הדירה ברכוש המשותף.
בעניין זה הוסיפה השופטת כי שני בני הזוג הוגדרו כרוכשים של הדירה בהסכם המכר, הדירה נרשמה בטאבו על שם שניהם, והם נטלו יחד משכנתה עבור רכישת הדירה ושילמו את ההחזרים במהלך החיים המשותפים.
מעבר לכך, צוין, יש לקחת בחשבון את מהות הנכס. מדובר בדירת מגורים שנרכשה לשם החיים המשותפים והרחבת המשפחה, ומה גם שהתובע לא הוכיח כי הבהיר לנתבעת בזמן הרכישה שהוא מעוניין לשמור על הפרדה רכושית של כספי הדירה הראשונה.
לבסוף ציינה השופטת שחלוקה בלתי שוויונית במסגרת חוק יחסי ממון תיעשה רק במקרים מיוחדים ויוצאים מן הכלל, מה שלא מתרחש במקרה זה. לפיכך נקבע שתמורת מכירת הדירה המשותפת תחולק שווה בשווה בין הצדדים. הבעל חויב בהוצאות הנתבעת בסך 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא אוזכרו בפסק הדין • עו"ד שלומית לב עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין