בימים האחרונים הכל ציפו לנתונים הכלכליים שיפורסמו בראשית שבוע זה ויצביעו על מצבו של המשק הישראלי, בעת טלטלה כלכלית עולמית, בעיצומו של קיץ 2022. התחזיות היו רבות והתרכזו בעיקר בנתונים שיציגו את ההאטה בפעילות המשק ובשוק הנדל"ן.
מתברר שכמו אצל סוקרים ערב בחירות שממש לא צפו את תוצאותיהם, הקדימו כל החזאים את חגי תשרי. למעשה, הימים האחרונים היו "יום כיפור" של חזאי הכלכלה הישראלית, כולל המוסדות הממלכתיים והתקשורת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
האינפלציה ומחירי הדירות והשכירות זינקו
האינפלציה ומחירי הדירות והשכירות זינקו
האינפלציה ומחירי הדירות והשכירות זינקו
(צילום: דורון גולן, shutterstock)
בעוד שהכל צפו רגיעה בשוק הנדל"ן - קיבלנו עליית מחירים שלא הייתה כדוגמתה בארץ תריסר שנים, בשיעור כמעט דמיוני של 17.8%. כך, דירה שעלתה 2.6 מיליון שקל לפני שנה שווה כעת 3 מיליון שקל. 400 אלף שקלים יותר בתוך שנה. פשוט התייקרות אסטרונומית.
בעוד שהחזאים צפו אינפלציה של 0.6% בחודש, או במקרה הגרוע היו גם מי שחזו עליית מחירים של 0.7%, המציאות הכתה בכל התחזיות ומדד חודש יולי רשם עליית שיא מזה שנים של 1.1% - ו-5.2% בקצב שנתי.
טוב, ניחא, אמרו החזאים. לפחות נראה ביום שלישי מהם סימני ההאטה במשק, שמא אנו בראשיתו של מיתון. וכאן המכה שחטפו החזאים הייתה כואבת הרבה יותר: לא רק שהמשק לא מצוי במיתון או בהאטה, אלא שהוא רץ קדימה בפעילות רבה כמעט בכל התחומים ומזניק את הצמיחה בישראל בשיעור כמעט חלומי של 6.8% - הגבוהה ביותר מבין כל מדינות ארגון ה-OECD. לא מיתון ולא שמיתון.
נחזור רגע אחורה, לתחזיות העלאות הריבית של בנק ישראל מהחודשים האחרונים. את אף אחת מהן לא חזו רוב הכלכלנים (מעטים כן). תחילה הועלתה הריבית באפריל לא ל-0.25%, כי אם לשיעור לא שגרתי - 0.35%. אחר כך צפו (רוב) החזאים עלייה ברבע אחוז, אך בנק ישראל החליט על העלאה של 0.4% לשיעור של 0.75%. וכאשר רוב החזאים צפו שהריבית תעלה ל-1% - היא עלתה ל-1.25%.
ולמה זה כל כך חשוב? כי על פי תחזיות כלכליות פועל הכל בכלכלה: מניות רושמות עלייה בשערים בשל תחזית אופטימית לרווחיות של החברה, תקציב מדינה נמדד על פי תחזית האינפלציה ופעילות המשק, חברות מתכננות את פעילותן שנה קדימה על פי הערכות למצב המשק, ונוטלי הלוואות כוללים בחישובי יכולת החזר ההלוואות בעיקר את גובה הריבית הצפויה במשק.
אז עניין אחד כבר הבנו בחודשים האחרונים - התחזיות של נתונים מסוג זה בימי טלטלה עולמית לא שוות אפילו את הנייר או צג המחשב שהן נרשמות עליהם.

ומה בכל זאת אפשר לחזות על הריבית?

וכך אנחנו מגיעים להחלטת הריבית של בנק ישראל שתפורסם ביום שני הקרוב. אם נאמין לחלק מהחזאים, ששינו הבוקר את תחזיותיהם, הריבית לא תועלה ברבע עד חצי אחוז, כי אם בשיא מזה שנים של 0.75%.
ובעצם למה? הנתונים שפורסמו ב-24 השעות האחרונות הקלו כנראה את המלאכה על הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, שבראשה יושב האיש היחיד שמותר לו בעת מערכת בחירות לבצע מהלכים כלכליים משמעותיים - הנגיד, פרופ' אמיר ירון.
מדד מצטבר גבוה שכמותו לא נרשם כבר 14 שנים (5.2%) ושיא במחירי הדירות מאז שנת 2010, המציג עלייה שנתית של 17.8%, עשויים היו לא להספיק לנגיד ולחברי הוועדה המכובדת של בנק ישראל כדי להחליט על העלאה גבוהה של הריבית במשק. גם בבנק ישראל לא חזו את צמיחת הענק שפורסמה היום ואפילו חששו שם מנתונים שעלולים יהיו לרמוז ואפילו ברמז דק על מיתון המצוי באופק.
אולם, הסתערות הישראלים על החנויות והנסיעות לחו"ל, חרף ההתייקרויות הגדולות, הביאו לצמיחה בלתי צפויה בשיעורה ברבעון השני של השנה, 6.8%. זו לא מותירה לוועדה המוניטארית כל מחסום להעלות את הריבית בשיעור גבוה במיוחד ביום שני, כדי לבלום את האינפלציה המטרידה-מדאיגה.
אז המסקנה היא אחת: ביום שני הקרוב הישראלים יספגו עוד "מכה" - הריבית במשק תעלה בשיעור משמעותי. ותרשו לנו לא להצטרף לניחושים מה בדיוק יהיה שיעורה.