1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
שופטת בית המשפט למשפחה בחיפה הילה גורביץ עובדיה חייבה לאחרונה אם לשלושה ילדים לשלם לאביהם מזונות זמניים של 3,900 שקל אחרי שעזבה את הארץ והשאירה אותו לגדל אותם לבד.
שלושת הקטינים מעל גיל 6, והצעיר ביותר מאובחן עם אוטיזם, אפילפסיה והפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD). ב-2015 נפרדו בני הזוג ומאז מתנהל ביניהם סכסוך משפטי בעצימות גבוהה, בין היתר עקב טענות מצד האם לאלימות והסתה של הילדים. ב-2016 הועברה המשמורת על הילדים לאב, וכעבור כמה חודשים האם עברה לחו"ל ומאז כמעט שלא נפגשה איתם.
כשנה לאחר המעבר דחתה השופטת הילה גורביץ עובדיה בקשה שהגיש האב לפסיקת מזונות זמניים, בין היתר מאחר שבאותו שלב הוא החזיק בכל הרכוש המשותף. אבל ב-2020 הסתיים הסכסוך על הרכוש, האב שילם לאם 655 אלף שקל תמורת חלקה בדירה המשותפת ונקבע דיון מחודש בסוגיית המזונות. אלא שהאם לא התייצבה לדיון אף שהוסכם שתשתתף בו מרחוק (בהיוועדות חזותית).
בהחלטה שניתנה באותו יום קבעה השופטת שהאב, שמגדל לבדו את הילדים, זכאי למסגרת כלכלית קבועה ויציבה. לפיכך, היא חייבה את האם לשלם לילדים הגדולים 1,800 שקל בחודש, ואילו לבן הקטן 300 שקל בלבד בהתחשב בכך שהוא מקבל מביטוח לאומי קצבה בסך 2,600 שקל.
אלא שבעקבות ערעור שהגישה האם לבית המשפט המחוזי, התיק הוחזר לשופטת גורביץ עובדיה על מנת שתיתן החלטה חדשה ומנומקת. הפעם, השופטת הגיעה למסקנה שסכום המזונות צריך להיות גבוה יותר. היא ציינה כי מאחר שכל הילדים מעל גיל 6 האם צריכה להשתתף במימון צורכיהם בהתאם להלכה של בית המשפט העליון, וזאת בהתחשב ביכולות הכלכליות שלה ביחס לאלה של האב, בחלוקת זמני השהות ובכלל נסיבות המקרה.
מאחר שההורים לא הוכיחו את צורכי הילדים, הם הועמדו על הצרכים המשוערים שנקבעו בפסיקה - 1,600 שקל לילד. הוצאות המגורים נקבעו על 3,000 שקל בהתאם לתשלומי המשכנתא של האב. השופטת הוסיפה כי היא לא מתכוונת להפחית הפעם את קצבת הנכות מהוצאותיו של הילד הקטן, מאחר שמהתסקירים בעניינו עלה כי היא משמשת למימון טיפולים.
בפסק הדין צוין כי ההורים לא הוכיחו את ההכנסות שלהם אבל מהנתונים שכן אפשר היה לחלץ עלה שמצבם הכלכלי דומה, וכל אחד מהם נשאר עם הכנסה פנויה בשיעור דומה (האם 5,300 שקל והאב 6,000 שקל). עוד לקחה השופטת בחשבון את העובדה שהאב מממן לבד את כל הצרכים של הילדים כיוון שהאם לא מקיימת איתם זמני שהות.
בסיכומו של דבר נקבע שהאם תשלם לאב חצי מצורכי הילדים המשוערים, שעומדים על 7,800 שקל. כלומר, היא חייבה אותה לשלם 800 שקל לכל ילד ועוד 1,500 שקל השתתפות בהוצאות המגורים. בנוסף, תממן האם חצי מההוצאות הרפואיות והחינוכיות החריגות של הילדים.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד איילת לוי • ב"כ האם: עו"ד עמרן מתיא • עו"ד אהוד גרין עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין