1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגישו שתי מתווכות נגד אדם שמכר את ביתו בעיר תמורת כ-17 מיליון שקל ולא שילם להן עמלה: בין הצדדים אמנם לא נחתם הסכם תיווך, אבל השופט אהרן אורנשטיין קבע שהתנהלות המוכר הייתה פסולה וקיצונית באופן שמצדיק את תשלום של 400 אלף שקל.
בקיץ 2019 נוצר קשר ראשוני בין המתווכות לבין הנתבע. הן החלו לטפל במכירה אף שטרם נחתם הסכם תיווך בכתב. לפי עדותן, מתחילת הדרך הן ביקשו ממנו לחתום על הסכם אך הוא סירב בטענה שהוא לא חותם על כלום עד שיש לקוח, והרגיע אותן שהוא בן אדם ישר והגון. הן הציגו תמלול שיחות התומך בכך. אלא שכשהבית נמכר ב-2021, הוא סירב לשלם להן את דמי התיווך המוסכמים.
בתגובה הוא טען שההסכם לא נחתם משום שהגיע להבנה עם התובעות שלפיה הן תגבנה דמי תיווך מהרוכשים בלבד. לדבריו, לקונים היה את המתווך שלהם והוא לא נזקק לשירותי התיווך או לסיוע כלשהו של התובעות.
השופט אהרן אורנשטיין כתב כי מחומר הראיות עולה שהמוכר הודה שהתחייב לשלם דמי תיווך בסך 2%, אם יצליח לקבל מהקונה 17 מיליון שקל, מחיר שאכן הושג בפועל. אמנם בדיון הוא טען שהתחייבותו הייתה מותנית בכך שהתמורה תהיה 17.5 מיליון שקל, אך לטענה זו "אין ידיים ואין רגליים. חוששני כי הטענה הומצאה בדיעבד כדי להתחמק מתשלום דמי התיווך".
עו"ד יוסף משעלעו"ד יוסף משעלפרג' אולפני צילום
בפסק הדין צוין שהוכח כי בעקבות פרסומי התובעות ושיתוף פעולה עם משרד תיווך אחר, אותר בסופו של דבר רוכש לנכס. בנסיבות אלה התובעות היו הגורם היעיל להתקשרות. השופט האמין לעדויותיהן שלפיהן הנתבע הבטיח להן לחתום על הסכם תיווך כאשר יימצא הקונה. נקבע שהוא הפר התחייבות זו, הסתיר מהמתווכות את המקום והזמן שנקבעו לחתימת החוזה, ולאחר שביררו זאת בכוחות עצמן דרש שלא תגענה.
נקבע גם כי ניתן לפסוק לטובתן את דמי התיווך למרות היעדרו של הסכם חתום, הנדרש לפי חוק המתווכים. השופט ציין שהתנהלותו של הנתבע פסולה וקיצונית, ואם הוא ייפטר מתשלום דמי תיווך בגלל היעדרו של הסכם בכתב, החוטא ייצא נשכר. "מדובר בלקוח אשר סובב בכחש את המתווכות במשך תקופה של כשנתיים. התברר שוב ושוב כי שווין של התחייבויותיו ושל הבטחותיו כקליפת השום", הדגיש.
לאור האמור קבע השופט שעל הנתבע לשלם את דמי התיווך כפי שהתחייב, סך של 340 אלף שקל - 2% מהעסקה כולל מע"מ. בנוסף חויב הנתבע בשכר טרחת עו"ד בסך 50 אלף שקל ובהוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעות: עו"ד צ'רלי בוזגלו • ב"כ הנתבע: עו"ד אביתר אנגלרד • עו"ד יוסף משעל עוסק בדיני חוזים • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין