האם רשתות השיווק מחרימות את יוניליוור או שיוניליוור מחרימה את הרשתות? שופרסל, אושר עד, יינות ביתן, יוחננוף, חצי חינם, ויקטורי ורמי לוי לא מקבלות מתחילת החודש מוצרים מחברת הענק האירופית שמייבאת לארץ את דאב, סיף, רקסונה ומייצרת פה את בדין, קליק, קרמבו, מגנום ומוצרי קנור ותלמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אושר עד היתה הראשונה לתלות שלטים בגנות יוניליוור בסניפיה לפיהם הסירה מהמדפים מוצרים כמו כריות, בייגל בייגל ושמפו פינוק כי העלתה מחירים. שופרסל היתה השנייה לתלות שלטים שמזהירים את הצרכנים מפני חוסרים וכיוונה אותם לקנות מוצרים תחליפיים, במטרה בין היתר לקדם את מוצרי המותג הפרטי שלה שחלקם התייקרו לאחרונה ומכירותיהם בעלייה.
4 צפייה בגלריה
"מזמינים אתכם לרכוש מוצרים מקבילים של מותגים אחרים". השלט שתלו בשופרסל
"מזמינים אתכם לרכוש מוצרים מקבילים של מותגים אחרים". השלט שתלו בשופרסל
"מזמינים אתכם לרכוש מוצרים מקבילים של מותגים אחרים". השלט שתלו בשופרסל
כעת, גם יינות ביתן ויוחננוף תלו שלטים דומים עד שנראה כאילו הרשתות יזמו קמפיין חרם משותף. בינתיים, אגב, אין עדיין מחסור בולט במוצרי החברה ברשתות.
לעומת זאת, יש מחסור מאוד בולט במוצרי קימברלי קלארק ברשתות יינות ביתן ומגה (קארפור). גם ביוחננוף נעלמו מוצרי נייר הטואלט לילי ומולט שמורת טבע של החברה וצץ מותג טורקי במקומם ורמי לוי מתעדף גם הוא את מותג נייר הטואלט הפרטי שלו על פני מולט ולילי.
במקביל, שופרסל לא מוכרת מוצרי טרה למעט מפוקחים כך שהצרכנים חשים במחסורים במדף החלב. בין היתר בחלב ניגר, קוטג', יוגורטים וגבינה לבנה - בעיקר של תנובה שמנסה לפצות על היעלמות טרה משופרסל.
ומה קרה עם דיפלומט שעמדה במרכז סערה? החברה חזרה בה מהעלאות המחירים בשופרסל וברמי לוי, לכן בין היתר הסכסוך עמה תם - כך נטען, אם כי הצדדים נמצאים כל הזמן במשא ומתן.

יוניליוור: "אנחנו חייבים להעלות מחירים"

אם כך, למה יוניליוור עומדת במרכז סערת העלאות המחירים הנוכחית? "מדובר בחברת מזון מהגדולות בשוק. עם מותגים מובילים בטופ של המותגים, שפשוט קיבלה החלטה לא לעבוד עם רוב רשתות המזון בישראל. זה תקדים. לא היה כזה דבר", אומר גורם באחת הרשתות והוסיף: "לדעתי יוניליוור גם לא גמישים ולא מנהלים משא ומתן יותר מידי. זה הזוי. יונליוור זה ענק עולמי, אולי ישראל פחות מעניינת אותם. למה לייקר הכל? ולמה באחוזים דו-ספרתיים?"
4 צפייה בגלריה
יוניליוור
יוניליוור
"אולי ישראל פחות מעניינת אותם". יוניליוור
(צילום: Unilever)
אומנם נראה שיוניליוור לא סופרת את השוק הישראלי, אבל מבחינת התנהגותה בעולם - זה כנראה לא מדויק. החברה העלתה מחירים באחוזים דו-ספרתיים באירופה ובארה"ב.
"העלאת מחירים זה לא דבר פשוט עבורנו ואנחנו מאוד מודעים ללחץ שזה מטיל על הצרכנים", הסביר מנכ"ל יוניליוור העולמית, אלן ג'ופה, כשהציג את דו"חות הרבעון השלישי של השנה, שמציגים עלייה של 10.6% במכירות הרבעון של אחת מחברות הקוסמטיקה והמזון הגדוחות בעולם, שתודלקו בהעלאות מחירים דרמטיות של 12.5% בממוצע ובירידה של 1.6% במכירות הכמותיות.
"האינפלציה שאנחנו רואים בחומרי הגלם בשווקים העולמיים, העלייה במחירי האנרגיה, התייקרות המשכורות, השפעת שינויי האקלים על החקלאות משמעותן שאנחנו חייבים להעלות מחירים כדי להמשיך להשקיע במותגים שלנו. זאת מדיניות מכוונת ומוצהרת של יוניליוור. אנחנו מעלים מחירים בזהירות כדי למתן את ההתייקרויות בעלויות שלנו. בה בעת אנחנו משקיעים יותר באיכות המוצרים ובתמיכה במותגים", הוא הוסיף.

יוניליוור מייצרת בישראל את רוב מוצריה שנמכרים פה

כמו כן, לא סביר שהשוק המקומי לא חשוב ליוניליוור, שכן ג'ופה אמר בריאיון ל-CNBC שהוא שמח לראות שנפתר משבר בן אנד ג'ריס בישראל. בנוסף, החברה מייצרת את רוב המוצרים שהיא מוכרת בישראל. כך למשל, היא ככל הנראה החברה הגדולה היחידה שמייצרת את דגני הבוקר שלה בארץ (מוצרי תלמה מיוצרים בארבעה מפעלים בערד), והיא גם מייצרת בארץ את מוצרי קנור, פינוק, מיונז, מרגרינה, אבקת מרק עוף תלמה ואף מעסיקה בארץ כמה אלפי עובדים.
4 צפייה בגלריה
מפעל הגלידות של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל הגלידות של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מנכ"ל יוניליוור העולמית אמר שהוא שמח לראות שנפתר המשבר. מפעל הגלידות של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(רויטרס)
כמו כן, החברה מפסידה כסף כשמוצריה נמכרים בנפח מכירות נמוך - לפחות כמה עשרות מיליוני שקלים - אם המצב יימשך. גם הרשתות יפסידו מכך. יש אומנם תחליפים רבים מאוד למוצרי יוניליוור, אבל מותגיה פופולריים והיעדרותם תוריד מכירות ברשתות ועלולה להביא צרכנים לרשתות מתחרות.
אגב, ברור שלא רק יוניליוור חוגגת על חשבון הצרכנים. לפי נתוני סטורנקסט, המכר הכספי של שוק מוצרי הצריכה באוקטובר עלה ב-5% לעומת אוקטובר אשתקד ל-4.456 מיליארד שקל. מכירות המזון עלו ב-2.8% ל-3.098 מיליארד שקל, מכירות המשקאות זינקו ב-26.6% ל-535 מיליון שקל בעיקר בגלל מס הסוכר, מכירות מוצרים לבית עלו ב-5.9% ל-388 מיליון שקל ומכירות מוצרים לטיפוח הפרט ירדו ב-1.3% ל-436 מיליון שקל.
גורם בענף המזון אמר ל-ynet: "את המלחמה ביוניליוור מובילה שופרסל שייקרה מוצרים אחרים ומחירי המותג הפרטי שלה עלו והם קרובים למחירי יוניליוור, למשל בדגני בוקר. היא בשנה לא טובה אז היא מתמקדת ביחסי ציבור".

רמי לוי: "למה לי לבוא עם אגו? המחיר לצרכן לא יירד ככה"

רמי לוי אמר ל-ynet: "עם טרה הסתדרנו והמחירים לצרכן לא עלו וכך גם עם דיפלומט שהורדנו לה את סטארקיסט מהמדף והחזרנו. נייר הטואלט של קימברלי קלארק כמעט נגמר אבל יש של המותג הפרטי. יוניליוור לא מספקים לנו כרגע כי לא אישרנו התייקרויות, אבל אין מחסור במוצרים שלהם אצלנו".
4 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
"כל אחד והדרך שלו". רמי לוי
(צילום: AFP)
אתם לא תליתם ברשת שלטים שמכריזים על מחסור במוצרים במסגרת מלחמת מי יתתקפל ראשון. "אנחנו לא במלחמת כיפוף ידיים. ברגע שאתה אומר שאתה 'מקפל' את הספק - אתה לא יכול לנהל איתו משא ומתן, שאגב מתנהל כל השנה. ברגע שאומר לו: 'קיפלתי אותך' הוא יעשה לי פרנציפ ויגיד 'לא קיפלת אותי'. אז למה לי לבוא עם אגו? המחיר לצרכן לא יירד ככה, אבל כל אחד והדרך שלו.
"ובאמת יש עלייה במחירי חומרי הגלם בעולם. ותכף המדינה תעלה את מחיר החשמל ב-10% אז זה מעלה את עלויות התפעול יחד עם הדלק הארנונה. המשכנתה והשכירות שיקרות פה. זה יוקר המחיה לא מותג קורנפלקס שיש לו עשרה מתחרים על המדף".
מדיפלומט נמסר בתגובה: "אנו מקיימים שיחות עם כל רשתות השיווק על מנת למצוא פיתרונות לטובת כל הצדדים וממשיכים לספק סחורה".