החגים הסתיימו אבל עבור עשרות יבואני ויצרני מזון ומוצרי צריכה החגיגות מתחילות רק עכשיו - והם דורשים להעלות מחירים כדי לרפד את שורת הרווח.
חלק מהיבואנים והיצרנים דחו את העלאות המחירים ל"אחרי החגים", חלקם יחכו בנימוס ל-1 בנובמבר. רשתות השיווק שרויות כעת בבעיה תדמיתית, כי הן אלה שקובעות את המחירים לצרכן: "בימים האלה צריך לשאול מי הספק שלא העלה מחירים, כי אין הרבה כאלה", אומרים גורמים ברשתות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
7 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
הקמעונאים טוענים שהם עוצרים את הפרץ גם עכשיו ומסרבים להתייקרויות. אלו מהם שיסרבו להעלאות עלולים לסבול מעצירת אספקת מוצרים לסניפים שלהם, כשחלקם הם מהמותגים הנמכרים ביותר בישראל. "יוגורט מולר אפשר להעלים מהחנות, אבל יש מוצרים מקבוצת המוצרים שמתייקרים שיהיה קשה מאוד להעלים מהסניפים", מסבירים ברשתות.
"צרכנים שלא ימצאו אצלי דאב, פיירי, היינץ, נוטלה ותלמה - יחפשו אותם אצל המתחרים. גם טרה לא פראיירית: היא יודעת שאפשר להעלים את מעדן מו, אבל חברת האם שלה היא קוקה קולה ושם היא יכולה להפעיל הרבה לחץ".
למרות המצב העדין בו נמצאים הקמעונאים, אל תטעו: המשאים והמתנים של הרשתות עם הספקים הם כדי להוריד מחירים לרשת, לא בהכרח לצרכן.
7 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
לא יכולים לוותר על מותגים שהתייקרו? תפחיתו קנייה כשהמחיר גבוה מדי ותחזרו בזכות מבצע מתאים
(צילום: יריב כץ)
לנו אין צל של מושג כמה עולים רוב המוצרים בסל הקניות שלנו, ונוכל לדעת אם הסל התייקר רק בקופה או בסיכום הוצאות החודש. לכן הגיע הזמן שאנחנו נהיה חכמים ונפסיק לסמוך על חברות ענק ואנשי עסקים שיורידו לנו מחירים מטוב ליבם. הגיע הזמן לפעול.
הנה כמה דוגמאות לקנייה נכונה יותר של מותגים שעומדים להתייקר ודוגמאות לתחליפים שיאפשרו ויתור זמני או סופי על מותגים אלה. צמצום קנייה יביא לירידה במכירות של הספקים, שינסו לעודד קניות במבצעים. אין פה קריאה לחרם: תחרימו עד שיגיע מבצע מפתה. אנחנו רוצים להתפתות: נפסיק לקנות כשהמחיר גבוה מדי ונחזור בזכות מבצע מתאים.

אקונומיקה סנו ז'אוול

האקונומיקה הפופולרית של סנו נמכרת ב-18.90-12.90 שקל ל-4 ליטר. אקונומיקות אחרות מסנט מוריץ ועד שלל מותגים פרטיים נמכרות ב-7.9-6.9 שקלים ל-4 ליטר.
כמה לשלם על אקונומיקה? אם אתם מכורים לז'אוול - קנו במבצע בלבד. לא חייבים לקנות סנו? הרווחתם עוד כמה שקלים: על אקונומיקה משלמים שני שקלים לליטר ומטה.

דגני בוקר תלמה

אמנם מוצרי המותג הפרטי (רמי לוי, יוחננוף, שופרסל ועוד) בדגני בוקר התייקרו, אבל עדיין אפשר למצוא מוצרים שנמכרים בפחות מ-15 שקל ל-700-500 גרם ואין סיבה לקנות כריות של תלמה ב-35.90-25.90 שקל לפחות מ-700 גרם. הנה דוגמא: קוקומן נמכר ב-22.90-9.90 שקל ל-375 גרם. מוצר דומה של קארפור (מגה, יינות ביתן) נמכר ב-6.90-7.90 שקלים לאותה כמות.
בשורה התחתונה: יש תחליף לכל מוצר של תלמה יוניליוור - מקורנפלקס של אלופים ועד קוקומן. לא מוצאים? המתינו למבצעים ותאגרו.
כמה לשלם? פחות מ-20 שקל תמיד ועדיף פחות מ-15 שקל.
7 צפייה בגלריה
דגני בוקר תלמה יוניליוור שוגי עוגי קוקומן
דגני בוקר תלמה יוניליוור שוגי עוגי קוקומן
קוקומן נמכר בעד 22.90 שקלים ל-375 גרם. מוצר דומה נמכר ב-7.90 לאותה כמות

נייר טואלט לילי

סנו וקימברלי קלארק זוממות להעלות מחירים למוצר הבסיסי הזה? אז אנחנו נקנה מותג פרטי. גם הוא מתייקר? נקנה במבצעים אם כי חבל שאין פיקוח על השתוללות המחירים בנייר טואלט.
כמה לשלם? אפשר לקנות את טאץ' של שניב: 48 גלילים ב-29.90 שקל או מותג פרטי 30 גלילים ב-19.90 שקל.
בשורה התחתונה: קנו בפחות מ-70 אג' לגליל.

אבקת כביסה אריאל

אבקות וג'ל כביסה אריאל הם מהמותגים האהובים בישראל אבל קל מאוד לחיות בלעדיהם אם יתייקרו. יש הרבה מתחרים בתחון הדטרגנטים, חלקם אגב של אותה יצרנית (טייד למשל), חלקם של יצרניות שהעלו בעצמן מחירים (סנו). אבל אל תנקמו - תחסכו.
כמה לשלם על אבקת כביסה? 30 שקל ומטה ל-6 ק"ג.
ומה לגבי ג'ל? ג'ל כביסה אריאל נמכר כבר עכשיו ב-39.90-24.90 שקל ל-2.36 ליטר. לא ייאמן, שכן ביוחננוף מוכרים 5 ליטר של המותג הפרטי של הרשת ב-25.90-23.90 שקל בלבד. כלומר אל תשלמו על ג'ל יותר מ-6-4 שקלים לליטר.
7 צפייה בגלריה
אריאל ג'ל כביסה
אריאל ג'ל כביסה
ג'ל כביסה אריאל נמכר בעד 39.90 שקל ל-2.36 ליטר. על כמות כפולה של המותג הפרטי של יוחננוף תשלמו עד 25.90 שקל בלבד. אל תשלמו על ג'ל יותר מ-6-4 שקלים לליטר
(צילום: מירב קריסטל)

הד אנד שולדרס

דיפלומט רוצה לייקר את מותג טיפוח השיער האהוב - אל תספגו את זה בעיניים עצומות. גם עכשיו לא מדובר בשמפו אותו מייצרים צדיקים: המותג מוביל טרנד בעשור האחרון ומעבר לכך של כיווץ אריזות או מכירה של המוצר באריזות בנפחים שונים כדי לבלבל צרכנים.
היצרנית פרוקטר אנד גמבל, שמוצריה מיובאים ומופצים על ידי דיפלומט, היא ממובילות הטרנד.
כך למשל אפשר למצוא שמפו או מרכך שיער הד אנד שולדרס באריזת 500 מ"ל ב-29.90-11.90 שקל ובאריזת 600 מ"ל ב-28.70-19 שקל. יש גם גודל של 400 מ"ל שנמכר ב-26.90-14.90 שקל, שמפו לגבר ב-540 מ"ל שנמכר ב-30-10 שקל ושמפו לגבר באריזת 360 מ"ל שנמכר ב-21.90-11.90 שקל.
בשורה התחתונה: אל תקנו הד אנד שולדרס במחיר שגבוה מ-3.5-3 שקלים ל-100 מ"ל. אל תתבלבלו משלל הגדלים. חשבו את המחיר כך: שמפו 500 מ"ל נמכר ב-29.90 שקל? חלקו את הסכום לחמש ותקבלו שישה שקלים ל-100 מ"ל. זה מחיר גבוה - לא לקנות. השמפו נמכר ב-11.90? המחיר ל-100 מ"ל הוא 2.38 שקלים - אפשר לקנות.
עוד פתרונות: לקנות הד אנד שולדרס רק במבצעים, או להשתמש בהרבה פחות שמפו / מרכך בכל חפיפה. תלמדו את היבואן שאם הוא מעלה מחיר - המכירות הכמותיות שלו יצטמקו. עוד פתרון: לעבור למותגים זולים יותר: לפינוק, הוואי, קרליין, ד"ר פישר. ויש לא מעט מותגי אנטי קשקשים נוספים.
שימו לב שלאחרונה הושק בעולם השמפו טרנד מעצבן לא פחות: מכירת מוצרי פרימיום של הד אנד שולדרס (ומותגים אחרים) באריזות שפופרת מוקטנות עוד יותר ובמחירים שערורייתיים: 25.90-19.90 שקל ל-275 מ"ל.
הפתרון הוא להחרים את השפופרות האלה או לקנות אותן ב-10 שקלים ומטה במבצע.
גם מוצרים מיוחדים כמו שמפו קרטין, בתוספת מים מיוחדים וקשקשי דרקון - הם מלכודת שיווקית. מתפתים בכל זאת? קנו רק במבצע.
7 צפייה בגלריה
"גודל חדש". היצרנית פרוקטר אנד גמבל ממובילות הטרנד של כיווץ אריזות או מכירה של מוצר באריזות בנפחים שונים כדי לבלבל צרכנים
"גודל חדש". היצרנית פרוקטר אנד גמבל ממובילות הטרנד של כיווץ אריזות או מכירה של מוצר באריזות בנפחים שונים כדי לבלבל צרכנים
"גודל חדש". היצרנית פרוקטר אנד גמבל ממובילות הטרנד של כיווץ אריזות או מכירה של מוצר באריזות בנפחים שונים כדי לבלבל צרכנים
(צילום: חן בלחנס)

קרמבו

שימו לב למחירים. שמיניית קרמבו 25 גרם של גלידת שטראוס-יוניליוור נמכרת ב-19.90-12.90 שקל. אל תקנו ב-19.90 שקל - קנו רק במבצע כשהמחיר נע סביב 12.90 שקל ומטה. זיכרו שעד לאחרונה מארז כזה נמכר ב-16-10 שקל.
ולמה לא לנסות תחליף? מארז 16 יחידות קרמבו ריאו (30 גרם) נמכר ב-23.90-16.90 שקל. זה חצי מחיר: 2.5-1.5 שקלים לקרמבו "רגיל" לעומת 1.5-1 שקלים לקרמבו ריאו.
גם מנבו של גלידות פלדמן עולה פחות: מארז 20 יחידות של 24 גרם נמכר ב-34.90-31.90 שקל - 1.7-1.5 שקלים למארז. שישייה עולה 12.9-10.90 שקל, כלומר 2.15-1.8 שקלים ליחידה. ויש גם קרמבולי של גלידות קולורדו שנמכר בדרך כלל ברשתות חרדיות: 12 יחידות ב-7.90 או 8.90 שקלים: 74-65 אג' ליחידה.
מארז 20 יחידות תן בו של וילי פוד נמכר ב-17.90 שקל, 90 אג' ליחידה, אבל מדובר בקרמבו קטן של 9 גרם. בהשוואה לגודל קרמבו רגיל לא תמיד מדובר במוצר זול: כ-2.7 שקלים ל-27 גרם.
בשורה התחתונה: אין סיבה לשלם על יחידת קרמבו במארז יותר מ-1.5 שקלים ובטח לא יותר משני שקלים.
7 צפייה בגלריה
הקרמבו התייקר? בידקו את התחליף. אין סיבה לשלם על יחידה במארז יותר מ-1.5 שקלים ובטח לא יותר משני שקלים
הקרמבו התייקר? בידקו את התחליף. אין סיבה לשלם על יחידה במארז יותר מ-1.5 שקלים ובטח לא יותר משני שקלים
הקרמבו התייקר? בידקו את התחליף. אין סיבה לשלם על יחידה במארז יותר מ-1.5 שקלים ובטח לא יותר משני שקלים

מוצרי חלב של טרה

לא חייבים לרכוש יוגורט מולר פרופ בחמישה שקלים ומעלה. קנו יוגורטי פירות של המתחרות, בתנאי שמחיריהם נמוכים יותר (זה לא תמיד המקרה), או קנו יוגורט לבן והוסיפו לו פרי טרי ודבש או כפית קונפיטורה.
אז כמה לשלם על יוגורט עם פרי? 3.5-2.5 שקלים.

נוטלה

אתם מכורים? אז מה. יש הרבה תחליפים וכדאי גם לחכות למבצעים.
כמה לשלם על ממרח קקאו ואגוזי לוז? כ-10-9 שקלים ל-350 גרם. יש הרבה מתחרים לנוטלה וזה יכול להיות גם נוטלה עצמו. למשל: בימים אלה האריזה נמכרת בסופר פארם בחמישה שקלים בלבד.
אם אתם צרכנים כבדים קנו גדלי 750 גרם או 900 גרם ב-20 שקל ומטה.
7 צפייה בגלריה
מכורים לנוטלה? חכו למבצעים, או קנו גדלי 750 או 900 גקם ב-20 שקל ומטה
מכורים לנוטלה? חכו למבצעים, או קנו גדלי 750 או 900 גקם ב-20 שקל ומטה
מכורים לנוטלה? חכו למבצעים, או קנו גדלי 750 או 900 גקם ב-20 שקל ומטה
(צילום: AFP)

סוכר של סוגת

קשה מאוד שלא לקנות סוכר של החברה הזאת כי היא שולטת בשוק. אם אתם משתמשים בסוכר לבישול ולקפה: אפשר להפחית כמויות. אפשר להמתיק עם עוגייה. אפשר לשמור שקיק סוכר מבית קפה.
מי שאופה ייתקל בבעיה חמורה יותר. יש מוצרים שהמדינה כנראה צריכה לחזור ולפקח על מחיריהם. בינתיים, אפשר לעבור לסוכר לבן באריזת נייר שהוא זול יותר. אל תשלמו עליו יותר מ-4.50 שקלים לק"ג ואפשר למצוא אותו גם בפחות משלושה שקלים.
אפשר לעבור לסוכר של המותג הפרטי. לדוגמא: סוכר דמררה 1 ק"ג של סוגת נמכר ב-14.90-8.90 שקל. של שופרסל: 11.5-9.9 שקל, ושל רמי לוי ב-9.90-8.90 שקלים. פער של עד 50% ללא מבצע.
פורסם לראשונה: 20:17, 19.10.22