"ניצלו אותי. מניחה שזה יכול היה לקרות לבנות נוספות אבל אני היחידה שלא שתקה", כך תיארה הבוקר לאולפן ynet, דני (שם בדוי), לשעבר מלצרית בפאב "מייקס פלייס" בטיילת בת"א, את אירוע ההטרדה המינית שעברה כשעבדה במקום לפני 4 שנים, אירוע שבגינו פסק לאחרונה בית הדין הארצי לעבודה כי ישולם לה פיצוי כספי בסך 176 אלף שקל. "לא עשיתי את זה בשביל הכסף, אני רוצה לתרום הרבה ממנו לארגונים של נשים שעוברות הטרדות כאלה. אלוהים יודע כמה נשים שותקות, ורציתי שהן ידעו שזה לא בסדר".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מייקס פלייס
מייקס פלייס
מייקס פלייס
(צילום: אורן אהרוני)
על פי פסק הדין, בשנת 2017 היא נקראה על ידי מנהל המשמרת לביצוע "באדי שוט" עם לקוח. דני סירבה, אך בהוראת המנהל הושכבה בכוח על הבר, מלח פוזר על צווארה והלקוח רכן מעליה וליקק את צווארה ובטנה.
"ניגשתי לדלפק כי המנהל קרא לי וחשבתי שהוא צריך עזרה עם משהו", סיפרה דני. "זה היה בזמן שניקינו את המסעדה. ואז הוא אמר לי: 'בואי קחי באדי שוט', ועניתי: 'לא, אני לא עושה את זה. אני לא שותה, אני לא אוהבת לעשות את הדברים האלה'. ובזמן שאני אומרת 'לא', הוא הביא מישהו שירים אותי וזרק אותי על הבר".
מה היתה התגובה שלך? "הייתי מאוד נסערת. בכיתי והלכתי הביתה מוקדם. למחרת סיפרתי למנהל שלי מה קרה. הוא הסתכל על הווידאו, צחק לי בפנים ואמר לי 'נראה שנהנית'. רואים בסרטון בבירור שאני בוכה בסוף.
"הם לא לקחו את הסיטואציה ברצינות כשהעליתי אותה בפניהם", הוסיפה. "אני לא יודעת אם זה היה ישירות מופנה כלפיי או שזה קורה לעוד בנות, והם עושים את זה כל הזמן. אני חושבת שלא אכפת להם מהאנשים שעובדים אצלם, ושהם חושבים שמעשים כאלה הם בסדר".

"באדי שוט הוא מעשה מגונה ואין לכך פרשנות אחרת"

שופטת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט-ליבנה, לא סבורה שהמעשים האלו בסדר, וקבעה כי מדובר בהטרדה מינית. בפסק הדין כתבה כי "לא יכולה להיות פרשנות אחרת לכך שאירוע ה'באדי שוט' (שתיית אלכוהול מגופו/ה של אדם אחר) הוא מעשה בעל אופי מיני בוטה ביותר, ועל פי טיבו וטבעו הוא מעשה מגונה".
השופטת ציינה כי "במעשיו של המשיב (אחראי המשמרת) יש אלמנט של מיניות גלויה, כך שעל-פי אמות מידה אובייקטיביות של האדם הממוצע, ייחשבו מעשיו ללא הגונים, לא מוסריים ולא צנועים. על כן, אין כל ספק כי מעשי המשיב הם מעשים מגונים".
בזמן האקט המדובר, שהו בבר מספר לקוחות שצפו במקרה, וחלקם גם צילמו את הנעשה במכשירי הטלפון הניידים שלהם. דני, שעזבה את מקום עבודתה בעקבות האירוע ואף פנתה למשטרה, סיפרה כי "המשטרה לא עשתה הרבה. אני לא נגד איך שמשטרת ישראל מנהלת דברים אבל בסיטואציה הספציפית הזאת הם באמת לא טיפלו כפי שצריך להיות. אז החלטתי למצוא עו"ד ולהביא אותו לבית משפט כי זה משהו שלא רציתי לשתוק לגביו".
בית הדין הארצי לעבודה פסק לטובת דני, לאחר שהגישה ערעור על פסק הדין של ביה"ד האזורי לעבודה בתל אביב, אשר דחה את תביעתה. "השופטת בבית הדין הארצי באמת הסתכלה על התיק, לקחה אותו ברצינות ואמרה שיש פה אקט מיני, שלא היה צריך לקרות לאף אישה. זו הקלה לדעת שיש מישהו שמתייחס ברצינות ומבין מאיפה אני מגיעה". עורכי הדין מאיה גבעון ואמנון רובינזון ייצגו את דני בהליך.

"סבורים כי פסק הדין מוטעה"

מרשת מייקס פלייס נמסר: "מייקס פלייס הינה רשת פאבים הפועלת מזה כ-25 שנים, המקפידה על שמירה על מקום בילוי מוגן לאורחיה ולעובדיה ובפרט הגנה על סביבת עבודה בטוחה. המדובר במקרה מצער משנת 2017 בו מלצרית וברמן, שני אנשים בגירים, אשר היה ביניהם קשר רומנטי מחוץ לכתלי מקום העבודה, פעלו לאחר שעות הפעילות במקום בניגוד להוראות התקנון עליו חתמו, האוסר בין היתר צריכת משקאות ע"י עובד המקום ומגע פיזי.
"הטלת האחריות על בית העסק במקרה דנן אינה הולמת את עובדות המקרה הספציפי לאשורן. לא בכדי בית הדין האזורי לעבודה, אשר שמע באריכות את העדים והראיות, דחה את התביעה במלואה. לא היה מקום כי בית הדין הארצי, שלא שמע את העדים בעצמו, בפרט לאור הממצאים העובדתיים כפי שנקבעו על-ידי בית הדין האזורי בתל-אביב, יתערב בפסק הדין ויטיל אחריות אוטומטית על בית העסק. אנו סבורים כי פסק הדין מוטעה, ואנו שוקלים את האפשרות להגיש ערעור. חשוב לנו להדגיש כי שמירה על ערכי כבוד הפרט, כבוד עובדינו ואורחינו, נשים או גברים, היא ערך עליון במייקס פלייס מאז יום הקמתה ונמשיך ולדאוג לערכים אלו גם בעתיד".
ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד לנטען, מיד עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה ובוצעו כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת. עם סיום החקירה הועבר תיק החקירה לעיון והחלטת הפרקליטות".