"החרדים שנכנסים לאתר מחפשים בעיקר משרות בהייטק, ואנחנו מקבלים לא מעט קורות חיים של מפתחי תוכנה, אנליסטים וכו', ובנוסף אחד הסינונים שבוחרים הכי הרבה הוא עבודה מהבית, שזה מעולה שגם חברת הייטק מחיפה יכולה לגייס היום עובד שגר בבני ברק ויכול לבצע את העבודה מרחוק". כך מספר נועם צוברי, שותף מייסד של אתר "ג'וביק", אתר דרושים חדש עבור הציבור החרדי.
לאתר, שהושק בשבוע שעבר, נכנסו כבר למעלה מ-60 אלף דורשי עבודה מהמגזר החרדי. לא מדובר באתר הדרושים היחיד שמיועד לחברה החרדית, אך היקף המשרות בו משמעותי. "מדובר בפלטפורמה שמותאמת לחרדים, עם משרות של מעסיקים שהתאימו בעצם את אזור העבודה שלהם לאוכלוסייה החרדית או שכבר מעסיקים חרדים", מסביר צוברי. "אפשר לסנן באתר קטגוריות כמו אם מדובר בסביבת עבודה חרדית, בהפרדה בין נשים לגברים, אם יש בית כנסת במקום ועוד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות חלו תמורות רבות במשקי הבית החרדיים, וכמות הגברים והנשים היצאו לשוק העבודה, על מנת לפרנס את משפחתם, גדלה באופן ניכר - אך לא מספיק. מוסדות אקדמיים מדווחים על זינוק משמעותי בקרב אחוז החרדים הנרשמים לתארים וללימודי תעודה, שמוביל לאנשים משכילים ומיומנים, המעוניינים להיטמע בשוק העבודה. מדובר בשינוי מגמה חשוב וקריטי לעתיד של מדינת ישראל, שכן אם היום שיעור החרדים בגילאי העבודה עומד על 8%, בשנת 2065 הוא יגיע כבר ל-25% - כלומר רבע מהעובדים בישראל - ולכן שילובם בשוק העבודה הכרחי.
לפי הנתונים העדכניים, בשנת 2021 עמד שיעור הגברים החרדים בשוק העבודה על כ-51%, כאשר שיעור הנשים החרדיות הגיע כבר לכ-78% - קרוב מאוד לשיעור הנשים היהודיות הלא חרדיות (שעומד על כ-82%). כלומר, הדחיפה המשמעותית שנדרשת היא בקרב הגברים החרדים.
"אחד הדברים היפים שאנחנו רואים זה שכמות הגברים החרדים שנכנסים לאתר שווה לכמות הנשים החרדיות, וזו מגמה מבורכת", מספר צוברי. "היום יש לנו כמעט 700 משרות פתוחות באתר אחרי פחות משבועיים שהוא קיים, ואנחנו גדלים בקצב של 15-20 משרות חדשות כל יום.
"אנחנו מחברים בעצם בין מעסיקים בציבור הכללי בחברות הגדולות במשק, חברות סלולר, ביטוח, פיננסים והייטק כמובן, ומנגישים אותם לציבור החרדי. אני חייב להודות שלא ידענו אם הציבור החרדי יקבל אותנו מייד, אבל ראינו מעל 60 אלף כניסות בשבוע הראשון וזה מדהים ומראה שיש לזה ביקוש".
יש לציין כי ממדד הגיוון של נציבות שוויון הזדמנויות שפורסם לאחרונה, עולה כי הייצוג של חרדים ובעיקר של חרדיות בעבודות עם שכר גבוה שדורשות לרוב השכלה אקדמית אכן עלה, אך השכר שלהם לא עלה בהתאם. למשל, למרות הוותק שנצבר בקרב חרדיות בענף התכנות בשנים האחרונות - הן עדיין מרוויחות בממוצע 55% משכר היהודים (גברים ונשים) הלא חרדים. בהתאם, גם גברים חרדים אקדמאים הגדילו את השתלבותם בעיקר בענפי השירותים והביטוח, אולם גם שוויוניות השכר שלהם לא השתפרה.
אתר "ג'וביק" נמצא בהובלת קבוצת אולג'ובס, ש-ynet הוא אחד מבעליה, בשיתוף עם קבוצת התקשורת הגדולה בציבור החרדי - נתיב מובייל, שבעליה הוא גם מבעלי האתר "בחדרי חרדים".