1 צפייה בגלריה
חקירה משטרתית
חקירה משטרתית
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לנוער בנתניה החליט לאחרונה להימנע מהרשעת בן 19 שהואשם בכך שבהיותו בן 15-13 אנס וביצע מעשים מגונים בשכנתו שהייתה אז בת 6. השיקולים שהנחו את השופטת ליזי פרוינד ללכת לקראת הנאשם היו גילו הצעיר בעת ביצוע העבירות, הפסקת המעשים באופן עצמאי ותהליך שיקום שעבר בשנים האחרונות. לפיכך הוטל עליו עונש של 250 שעות שירות למען הציבור, צו מבחן למשך שנה ופיצוי של 10,000 שקל למתלוננת.
ההורים של הנאשם והמתלוננת היו שכנים וחברים טובים. המעשים שביצע נחשפו כשנתיים לאחר שהפסיק, כשהמתלוננת סיפרה לאחותה וזו שכנעה אותה להגיש תלונה במשטרה. בתחילה הוגש נגד הצעיר, אז כבן 17, כתב אישום חמור לבית המשפט המחוזי בלוד, אבל בעקבות הסדר טיעון עם המדינה הוסכם שהוא יודה בכתב אישום מתוקן והתיק יועבר לבית המשפט לנוער.
לפי כתב האישום המתוקן, הוא אנס את המתלוננת לראשונה כשהיה בן 13 והיא בת 6. לאחר מכן, לאורך כשנתיים, ביצע בה מעשים מגונים שכללו נגיעות באיברי המין וחשיפת איבר המין שלו בפניה במטרה שתיגע בו.
עם העברת התיק החל הנאשם בשיקום דרך שירות המבחן. במסגרת זו הוא השתלב בקבוצת טיפול ייעודית לפוגעים מינית ובמרכז יום רב תחומי שבו עבר טיפולים קבוצתיים ופרטניים.
שירות המבחן דיווח כי הנאשם שיתף פעולה באופן מיטבי, גילה מעורבות, יוזמה ואכפתיות, השתלב בפעילות התנדבותית, גילה כישורי מנהיגות, עזר לנערים אחרים וגילה אחריות וסבלנות רבה למרות קשיים רבים שבהם נתקל בדרך, כמו הרחקתו ממשפחתו במשך כשנתיים ופטור מגיוס מצה"ל. כיום הוא מתנדב בשירות לאומי וממשיך בדרך הטיפולית בצורה מרשימה.
שירות המבחן ציין כי הוא נמנע מלהמליץ על אי-הרשעה בתיק רק בשל חומרת העבירות, אבל ביקש מבית המשפט לאפשר לנאשם להמשיך להשתקם ולהשתלב בחברה. המלצתו הייתה לגזור עליו 150 שעות שירות למען הציבור (של"צ) ופיצוי סמלי למתלוננת.
לאחר שמיעת הטיעונים לעונש – שבמסגרתם ביקשה המדינה להרשיע את הנאשם ולהגדיל את שעות השל"צ, ואילו ההגנה ביקשה להימנע מהרשעה – החליטה השופטת ליזי פרוינד לקבל את בקשת ההגנה.
עו"ד ניסים מועלםעו"ד ניסים מועלםצילום: רעות מועלם
"אין משעול טיפולי שבו לא צעד הנאשם ובכל אחד ממקומות אלה, הצטיין, הגדיל לעשות, הרחיב את אפיקי ההתרמות ואף הנתינה לאחר", כתבה. "משהצטברו גילו הצעיר מאוד בעת הרלוונטית, הפסקת המעשים שנתיים קודם לגילוי ובאופן עצמאי, לצד הליך הטיפול המעמיק עד כדי מירוק חטאים מלא, ובהצטברות כל אלה כולם זה לזה מצאתי להימנע מהרשעתו".
היא ציינה שאף שהיא לא מקלה ראש בחומרת העבירות שביצע הנאשם, ובייסורים שעברה המתלוננת, מדובר במקרה חריג שמצדיק שלא להכתים את הנאשם בהרשעה חמורה בעבירות מין.
השופטת הטילה על הנאשם עונש שכולל 250 שעות של"צ, צו מבחן למשך שנה, התחייבות של 6,000 שקל שלא לבצע עבירות אלימות ומין בשנה הקרובה ותשלום פיצוי של 10,000 שקל.
בסוף גזר הדין היא פנתה למתלוננת והדגישה שהנאשם אשם בכל מה שביצע. היא ביקשה ממנה לזכור שהוא נענש בדרכים שונות לאורך ההליך, והביעה תקווה שתצליח להתגבר על הטראומה.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • בשם המאשימה: המתמחה גב' מיכל ישראלי • ב"כ הנאשם: עו"ד פלילי רועי לנג • עו"ד ניסים מועלם עוסק בפלילי • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין