1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בתחילת 2015 הכריזה פורטוגל על חוק יוצא-דופן שמתיר לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות שלה. בראשיתו העלה החוק סימני שאלה - שמא יהיה זה קשה עד בלתי אפשרי להוכיח שלפני 500 שנים ויותר הסבא הגדול יצא מחצי האי האיברי. עם הזמן התברר כי אין שום צורך בהצגת קשר משפחתי ישיר לאדם שיצא מפורטוגל בשנת הגירוש – 1497. מה שנדרש הוא להוכיח את ארץ המוצא של ההורים ושל הסבים ולהגיש עץ משפחה בסיסי של 5-3 דורות (תלוי במקרה) – וזה לא באמת מסובך כמו שזה נשמע. מדוע? הנה התשובה ההיסטורית:
העולם היהודי השתנה לאין שיעור לאחר גירושי ספרד ופורטוגל. עד הגעתה של יהדות ספרד לרחבי הים התיכון, לכל יהדות היו את המנהגים, המסורות ההלכתיות והעולם התורני שלה. אולם לאחר גירוש ספרד המרקם היהודי-תרבותי בארצות אלה השתנה לבלי הכר עקב האינטגרציה החברתית של המגורשים והשפעותיהם.
הדומיננטיות הספרדית בארצות כמו מרוקו, אלג'יריה, טוניסיה, טורקיה, סוריה ועוד הייתה כל כך אבסולוטית, שכיום יהודי המזרח וארצות הים התיכון חולקים ברובם השפעות תרבותיות וגנטיות המשתייכות לתקופה ההיא של שנות הגירוש הגדולות. מידע זה רלוונטי ביותר היום ומשמש את הקהילה היהודית בפורטוגל כמו גם את הרשויות הפורטוגליות, שבודקות את הבקשות וקובעות מי זכאי לדרכון.

מיהם הזכאים?

בניגוד לשאר אזרחויות אירופיות המצריכות בדיקה מקיפה, החוקה הפורטוגלית מקטלגת את הזכאים על פי המדינות אליהן הגיעו יהודי חצי האי האיברי לאחר הגירוש: מרוקו, אלג'יריה, טוניסיה, לוב, מצרים, ארץ ישראל, לבנון, סוריה, עיראק, טורקיה, בולגריה, יוון, סרביה, בוסניה ועוד.
יש לא מעט מדינות באירופה שאליהן הגיעו ספרדים כתחנות שניות או שלישיות. את זה ניתן לדעת על פי שמות משפחה ששרדו או שימשו את הסבים הגדולים בעבר. משרדנו נתקל לא מעט במקרים בהם שמות משפחה כדוגמת מנדס, אברבנאל, בנבנישתי או הלוי נכחו מאות שנים בקרב יהודים אשכנזים (עד שאולצו לשנותם לשמות מקומיים).
בין רשימת המדינות האירופיות שאליהן הגיעו המגורשים אפשר למצוא את רומניה, בריטניה, גרמניה, צרפת, דנמרק, הולנד, פולין, אוקראינה, בלרוס, בלגיה, ליטא, איטליה, אוסטריה, הונגריה, מקדוניה, אלבניה, סלובניה, מונטנגרו וקרואטיה.
תופתעו לדעת כי לעיתים ניתן אף לגלות קשר ספרדי על פי שם משפחה אשכנזי. לדוגמא, שמות אשכנזיים מובהקים כמו הורוביץ, אפשטיין, פסטרנק, סגל, פרנקל, אלטשולר, רוזאניס וכו', מעידים על קשר ספרדי.
עם זאת, אשכנזים שלא יכולים להציג שם משפחה ספרדי-פורטוגלי רשמי נדרשים ברוב המקרים להציג חוות דעת גנאלוגית של חוקר שורשים.
עו"ד מיכאל דקרעו"ד מיכאל דקרשירי דקר
בנוסף, שמות משפחה מזרחיים רבים נראים לנו היום בעלי רקע ערבי אסלי אבל חשוב לדעת כי בין יוצאי צפון אפריקה קיימים עשרות ואפילו מאות שמות משפחה שמקורם מתקופת תור הזהב היהודי בספרד.
בחלק מהפעמים איבדו השמות את האותנטיות עקב התחלפות השנים או בגלל הגייה ערבית-בֶּרְבֵּרִית ששינתה אותם. מדובר על שמות משפחה בני 1,000 שנים ויותר. הנה טעימה של כמה מהמפורסמים: ברדוגו, ביטון, דהן, אוחנה, אזולאי, מויאל, לחיאני, אסייג, מרציאנו, נחמיאס, פינטו, זוארץ, בן שושן, זיתוני, חלפון, מלכה ובן בסט.
לא רבים יודעים שמיליוני ישראלים שייכים להיסטוריה הספרדית-פורטוגלית. קיימת רשימה ארוכה הזמינה אונליין של יותר מ-5,000 שמות משפחה שבהם מכיר המחוקק הפורטוגלי.

כמה זמן לוקח להוציא אזרחות פורטוגלית?

עד התפרצות הקורונה טווח הזמן עמד על 24-18 חודשים בממוצע. כעת הזמן התארך אך לא באופן משמעותי, לסדר גודל של 28-24 חודשי המתנה מרגע שהוגשו המסמכים.

המסמכים שצריכים כדי להתחיל

תעודת לידה עם אפוסטיל (על המבקש להיות מעל גיל 18) תעודת יושר עם אפוסטיל תמצית רישום המאשרת כי המבקש (או ההורה או הסב) עלה מהמדינה המיוחסת אישור מהקהילה היהודית בפורטו שקובע כי המבקש צאצא של מגורשי ספרד ייפוי כוח

דרכון פורטוגלי לילדים

ילדים שנולדו לאחר התאזרחות ההורה יוכלו לקבל את האזרחות בתהליך מהיר של 4-2 חודשים. עבור קטינים עד גיל 18 שנולדו לפני ההתאזרחות התהליך יימשך כשנה וחצי, וההורים יידרשו להראות כמה מסמכים בסיסיים של הילד ולהציג את תעודת ההתאזרחות שלהם בשגרירות. בגירים שהוריהם התאזרחו יידרשו לעבור תהליך דומה לזה של ההורים, אבל יהיה להם קל יותר.

העלויות

המחיר נע בהתאם להוכחות שאתם צריכים להשיג ולהשקעה במחקר שורשים במקרים המצריכים זאת (אשכנזים, בוכרים, איראנים וצאצאי קתולים בדרום אמריקה). בקשה מאוגדת של מספר בני משפחה עשויה להפחית את העלויות משמעותית.

היתרונות

עקב השתייכות פורטוגל לאיחוד האירופי יוכלו ישראלים ליהנות מהטבות רבות ובלעדיות: לא צריך להוציא ויזה לארה"ב, אפשר לעבוד ולחיות בכל מדינות האיחוד ללא הגבלת זמן, ללמוד תחת מלגות באוניברסיטאות מובילות באירופה, לנוע בחופשיות בין מדינות ועוד.

עוד מידע שימושי

באופן כללי, תקנות החוקה הפורטוגלית ביחס לצאצאי יהודים שנרדפו על ידי האינקוויזיציה שונות מאשר אצל כל זכאי אחר המבקש להוציא אזרחות.
נכון להיום (דצמבר 2021) הצאצאים לא מחויבים לעמוד בקריטריונים או הגבלות שעשויים להקשות על קבלת האזרחות, כמו מגורים בפורטוגל, מבחן ידיעת השפה, הצגת יכולת כלכלית מבוססת, פתיחת חשבון בנק, תשלומי מסים מיוחדים, הגעה פיזית לפורטוגל וויתור על אזרחות קיימת.
המשמעות היא שלצאצאים יש הזדמנות יוצאת דופן להוציא אזרחות פורטוגלית בקלות וליהנות מיתרונות והטבות ייחודיות של השתייכות לאיחוד האירופי. אז למה אתם מחכים? התייעצו כבר עכשיו עם עו"ד כדי לבדוק את זכאותכם.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד מיכאל דקר ממשרד עורכי דין כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בהוצאת דרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית • המאמר נכתב בסיוע יהונתן גבריאלוב • ynet הוא שותף באתר פסקדין