1 צפייה בגלריה
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
אילוסטרציה
(צילום המחשה: shutterstock)
ועדת ערעורים לפי חוק הנכים שבבית הדין המנהלי בבאר שבע קיבלה לאחרונה ערעור שהגיש חובש קרבי לשעבר שחלה באפילפסיה וטען שהיה לכך קשר סיבתי למחסור בשעות שינה בשירות. הוועדה דחתה את משרד הביטחון, שסירב להכיר בחייל וטען כי מקור ההתקפים הוא גנטי.
החייל לשעבר טען שלקה באפילפסיה עקב תנאי השירות ואירועים שהיו כרוכים בחוסר שינה במסגרת תפקידו כחובש. לדבריו, באוקטובר 2018, במהלך שירותו, התרחש ההתקף האפילפטי הראשון כשהתעורר כדי לטפל בחייל אך התעלף ונפל ארצה. כתוצאה מהנפילה הוא נחבל ונגרמו לו שברים באף ופריקה בכתף.
לדבריו שירותו התאפיין במשמרות ארוכות, לילות ללא שינה בשל דרישות תפקידו ואי שקט מצד חבריו לחדר, תורנויות, שמירות ועבודות רס"ר בכל ימות השבוע. בקשותיו לעבור לחדר פחות הומה ולהקלות בתפקידו לא נענו.
קצין התגמולים במשרד הביטחון טען כי בדיקת החייל על ידי מומחה לנוירולוגיה העלתה כי הבסיס למחלת האפילפסיה שלו מושפע כנראה מגורמים גנטיים, בעוד חסך השינה עלול להיות רק גורם מדרבן להופעת התקף. עוד צוין כי המערער לא היה מעורב בכל אירוע חריג שאליו ניתן לקשור את מחלתו.
עו"ד יוסי ניזריעו"ד יוסי ניזרי
החייל הגיש חוות דעת מטעמו שבמסגרתה קבעה מומחית כי הוא עבר כמה פעמים בדיקות EEG ובכל התרשימים נמצאה פעילות אפילפטית מוקדית שאינה בעלת מרכיב גנטי. היא ציינה שהקשר בין חסך שנה להופעת התקפי אפילפסיה ידוע זמן רב, ובתנאי מעבדה נמצא שחסך שינה במודלים של השריית התקפים בחיות מעלה את הסיכון שאכן החיה תפתח אפילפסיה.
ואכן, ועדת ערעורים בראשות השופט בדימוס ברוך אזולאי קיבלה את הערעור. היא קבעה כי גרסת המערער שלפיה לכל הפרכוסים קדמו חסכי שינה סמוכים ומשמעותיים, סבירה ומוכחת. היא קיבלה את חוות דעת המומחית שלפיה הופעת ההתקפים אפילפטיים החוזרים במהלך השירות, כפי שעלה בתיעוד הרפואי, משקפים תסמין של מחלת האפילפסיה והתפרצותה הייתה בסמיכות לחסכי שינה משמעותיים.
באשר לקשר הסיבתי קבעה הוועדה כי מכיוון שהתקפי הפרכוס הופיעו לראשונה במהלך השירות בסמיכות לחסכי שינה, ולאור העובדה שלא הייתה כל ראיה להתפרצות המחלה ותסמיניה לפני הגיוס, יש לראות את ההתקפים כמשקפים את מחלת האפילפסיה ולזקוף את המחלה במלואה לשירות הצבאי.
לאור זאת קבעה הוועדה כי למערער נגרמה נכות במלואה תוך כדי ועקב השירות בשל מחלת האפילפסיה כאמור בחוות דעת המומחית מטעם המערער.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד פליקס פרטוק ועו"ד בת אל לוי • ב"כ המשיב: עו"ד תמר כהן והמתמחה ארז מוצאפי • עו"ד יוסי ניזרי עוסק בדיני צבא וביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין