ועדת הכלכלה של הכנסת דורשת ממשרד התחבורה להציג פתרונות חלופיים להשבתת הרכבות לפריפריה בימי שישי, מוצאי שבת ובערבים בעקבות פרויקט החשמול של רשת הרכבות בישראל, שמתעכב שנים.
הוועדה קיימה היום ישיבה בנושא ובמשרד התחבורה הודיעו שבעוד כחודש יפתח קו אשקלון - הרצליה החשמלי, ברבעון הראשון של שנת 2022 תפתח לתנועה הרכבת לירושלים גם בימי שישי וכי באוגוסט 2022 החשמול יסתיים עד נתניה, ואולם הקו חיפה - תל אביב יפתח רק בשנת 2023, אך לא נמסר תאריך מדויק ופרויקט החשמול צפוי להשפיע על תנועת הרכבות עד לשנת 2025. במקביל, תתחיל הרכבת בפרויקטים נוספים כמו הכפלת מסילת החוף, הארכת רציפים בתחנות והקמת מסילה רביעית באיילון שישפיעו אף הם על תנועת הנוסעים.
1 צפייה בגלריה
עבודות החשמול
עבודות החשמול
עבודות החשמול
(צילום: ירון שרון)
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), קרא למשרד התחבורה לגבש תוכנית חלופית לקווי הרכבת המושבתים - ולהודיע על כך לוועדה בתוך חודש. לדבריו, עד להפעלת תוכנית חליפית זו יש להפעיל תוכנית תחבורה-ציבורית-חליפית מספקת ולהודיע על כך בצורה בולטת ונגישה לציבור. עוד ציין ח"כ ביטון: "חובה על הממשלה להציג שינוי דרמטי בנושא, ואנו נקיים דיון מעקב בעוד כחודשיים, ונדרוש בו נוכחות של מנכ"לית משרד התחבורה ומנכ"ל רכבת ישראל".

עבודות גם בשבת

את הדיון יזמה ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) בעקבות פניות ציבור רבות שקיבלה בנושא במסגרת תפקידה כיו"ר הוועדה לפניות הציבור. בדיון בוועדה היא שיתפה על הצפת פניות בעקבות העובדה כי אין כלל רכבות לפריפריה בלילות, בימי שישי, ובמוצאי השבת. "שרת התחבורה אמנם הבטיחה כי חלק מהרכבות יחזרו אך עד שנת 2025 לא אמורות לחזור הרכבות בזמנים אלו", אמרה ח"כ רון בן משה. "האוטובוסים לפריפריה המוצעים כחלופה הם מלוכלכים וישנים". היא אף הפנתה שאלה לנציג משרד התחבורה שנכח בדיון: "השרה מקדמת תחבורה ציבורית בשבת, האם היא מקדמת ומיישמת גם עבודות תשתית בשבת?". אליאס מטר, מנהל אגף הפעלה במשרד התחבורה, השיב, כי במקומות שבהם ניתנו היתרי עבודה מבוצעות העבודות גם במהלך השבת, לדוגמה בקו חיפה-ת"א.
פרופ' ניר קידר, נציג מכללת ספיר בשדרות, האשים כי ההשבתה הזו משביתה את הסטודנטים והמרצים, ובנוסף מרצים רבים מתחמקים מלהגיע ללמד במכללה בגלל קשיי התחבורה.
מטר הודה כי מיזם החשמול לא יהיה האחרון שיפריע לתנועה השוטפת של הרכבות כי יש לשפר את תשתיות מסילות הברזל בכל הארץ ובהיבטים רבים. לדבריו, חשוב למשרד וחשוב גם לציבור שהמיזמים השונים יתקדמו ויסתיימו, ולא יידחו לתקופה ארוכה. עוד הוסיף מטר כי באתר המשרד נמצאים כל החלופות לתחבורה הציבורית, ובנוסף מתוגברים האוטובוסים בקווים ובמועדים בהם הרכבת אינה פועלת.
ח"כ שירלי פינטו (ימינה) הציגה את מצוקתם של אנשים עם מוגבלויות בהיעדר הרכבת ובכך שהתחבורה הציבורית הבין עירונית שאינה רכבת - אינה מונגשת. רביד אדרי מתנועת לינק 20 ציינה כי תחבורה ציבורית היא המאפשרת שוויון הזדמנויות לכולם ובמצב הנוכחי - החופש לנוע ממקום למקום נגזל מאנשים בעלי מוגבלויות.
במסגרת הדיון, רכבת ישראל לא שלחה נציג והסתפקה בהופעה בזום וננזפה ע"י יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון וח"כ יעל רון בן משה שיזמה את הדיון. "אי התייצבותכם כאן בדיון היום מבזה את הכנסת ואת הדרישה הבסיסית שלכם לשרת את הציבור הישראלי".
פרויקט החשמול נועד כדי להעביר את רשת הרכבות בישראל מהנעה באמצעות דיזל לחשמל ובהתאם קרונות וקטרים חשמליים נרכשו. בינתיים, ציוד הדיזל מתבלה כמעט לחלוטין ולכן יש צורך בקידומו המהיר של הפרויקט. הפרויקט נמצא בעיכובים של שנים ובחריגות עתק תקציביות. בשנת 2021 80% מהרשת כבר אמורה הייתה להיות מחושמלת אלא שבינתיים חושמל רק הקו לירושלים ובחודש הבא כאמור יפתח קו חשמלי נוסף. לפני כשנתיים עדכנה הרכבת את הממשלה שעבודות החשמול יסתיימו רק בשנת 2030 ומאז שהתחלפה ההנהלה ברכבת צמצם המנכ"ל מיכאל מייקסנר את לוחות הזמנים עד לשנת 2025.
אלא שלצד חשיבות הפרויקט וקידומו, לציבור לא נמסר מידע ולא הוצגו חלופות להתניידות. בשנת 2015 חתמו הרכבת ומשרד התחבורה על הסכם מול קבלן החשמול ובמסגרתו נקבע זמני העבודה על המסילה הפעילה שמחייבים את הפסקת התנועה אך ההסכם והשלכותיו לא הובאו לידיעת הציבור. בחודש ספטמבר שעבר הופסקה כלל תנועת הרכבות בסופי השבוע ובערבים בשל הסגר השני של מגפת הקורונה ובנובמבר, כאמירת אגב בוועדת הכלכלה בכנסת, הוסברה הסיבה - עבודות החשמול. לאחר ביקורת ציבורית נרחבת וסדרת כתבות ב-ynet נפתחו כמה קווים אך עד היום לא הוצגו לציבור אבני הדרך של הפרויקט ולוחות הזמנים המדויקים ולא הוסבר מדוע העבודות מבוצעות על פני קווים שלמים ולא במקטעים שביניהם נוסעים שאטלים כפי שעשתה הרכבת בעבר. אפשרות נוספת שעומדת בפני המשרד היא פתיחה מחדש של הסכם החשמול ופריסה ליותר זמן כך שיופעלו לפחות כמה רכבות ביום שישי ובמוצאי שבת.
לאחר הדיון, מקס מורוגובסקי, יו"ר "תחבורה בדרך שלנו" אמר כי "הרצון של משרד התחבורה להאיץ את עבודות החשמול הוא מבורך, אך יש לזכור כי מדובר בקווי רכבת פעילים, אשר הנוסעים מסתמכים עליהם. גם אם אין ברירה אלא לסגור את כל המסילה בערבים ובסופי שבוע, משרד התחבורה אינו עושה די כדי לספק קווי תחבורה חלופיים שהנוסעים יוכלו להסתמך עליהם. המפתח לתחבורה ציבורית טובה הוא אמינות השירות, גם במקרים של שיבושים. הצענו למשרד התחבורה להפוך את השאטלים שהרכבת מפעילה לקווי תחבורה סדירים, להפעיל אותם במסלול ישיר ומהיר ולשלבם במערכות המידע, כמקובל בעולם. אנו קוראים למשרד התחבורה לקבל את התוכנית שהצגנו ולשפר את השירות לכלל הנוסעים".