"נסיעה בתחבורה ציבורית הייתה האפשרות הפחות נבחרת עבורי אבל ככל שאני נוסעת יותר בתחבורה הציבורית אני רואה כמה זה נעים. זה נעים מאוד לנסוע ברכבת לירושלים ולא לעמוד שעה וחצי בפקק. זה נעים מאוד לנסוע באוטובוסים, סה"כ הם ממוזגים, יש זמן לקרוא ולהתכונן לישיבות. אבל אני לא אשלה את כולנו ואגיד שזה הקו הנוח. אחד האתגרים הכי גדולים שלנו הוא שנראה תחבורה כשירות שמספק לאנשים את האפשרות להגיע לאן שהם רוצים, ביעילות, במהירות, באמינות". כך אמרה היום (ב') מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה, בריאיון בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות".
לדבריה, "לוותר על נסיעה ברכב פרטי ולהעדיף תחבורה ציבורית או אפילו קארפול זה חיסכון עצום לגודש. אבל התשתית שלנו אינה שם עדיין".
1 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה
(צילום: אולפן ynet)
קיבלתם עכשיו בתקציב המדינה 7 מיליארד שקל, מתי אנשים שנוסעים באוטובוסים וברכבת ירגישו את הכסף הזה? "תוספות של תדירות ותוספות של קווים אנחנו כבר מרגישים. במכרזים ברובם יש תגבור ותוספת קווים. אל תשכחו שבמקביל לזה יש גידול עצום באוכלוסייה. יש מחסור בנהגים. צריך לאפשר לנסיעה באוטובוס להיות אלטרנטיבה יותר טובה".
43 שקל לשעה זה לא הרבה כסף. אולי זו אחת הסיבות שאנשים לא ממהרים ללכת למקצועות האלה. אולי צריך להעלות את השכר? "היום אירופה סובלת מזה, גם ארה"ב. יש מחסור בנהגי משאיות ונהגי אוטובוסים. צריך לחזור לימים שלהיות נהג אגד או נהג דן זה כבוד גדול".
יש מגוון דברים שצריך לעשות כדי לשפר את התנאים של הנהגים, שהמקצוע יהיה אטרקטיבי. "זה שוק פרטי, מופרט שמופעל על ידינו. זה אחד מהאלמנטים, יש אלמנט של ותק, יצירת ביטחון תעסוקתי ותנאים פיזיים. יש שינוי. תחנות של מנוחה לנהגים. אנחנו עובדים על זה. יש עניין של מסופים מסודרים ונת"צים, לנסוע יותר מהר בבטחה ולהגיע מהר יותר ליעד".
נוסעי הרכבת מחכים לחזרה של הנסיעות בשישי ובמוצ"ש. "רשת הרכבות הארצית עוברת חשמול וכדי לחשמל את הרכבת צריך לעבוד על קו. זו המציאות ולכן עושים את זה בלילות, בסופי השבוע ובחגים. זה אכן פוגע אבל פחות".