חודשיים עברו מאז שרוכשי דירות רבים בסין החליטו להפסיק לשלם את המשכנתא במחאה על כך שחברות הבנייה עצרו את העבודות על הנכסים העתידיים שלהם, וכעת נוטלי משכנתאות נוספים מאיימים גם הם להפסיק לשלם, למרות שהרשויות מבטיחות שהן מטפלות בנושא.
מחאת המשכנתאות היא מהלך נדיר של אי ציות ציבורי בסין, שהועצם דרך הרשתות החברתיות בחודש יוני האחרון, מה שאילץ את הבנקים להציע לקוני הבתים את עצירת התשלומים לחצי שנה, במקביל להבטחות לזירוז הפרויקטים התקועים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
 ענף הנדל"ן בסין בכאוס
 ענף הנדל"ן בסין בכאוס
ענף הנדל"ן בסין בכאוס
(צילום: AP)
וונד וונדינג מהעיר ז'נגז'או אמר לרויטרס כי קיבל אישור לא לשלם את המשכנתא עד סוף ינואר 2023, אבל התנאי היה שיצטרך לשלם בסוף התקופה את התשלומים המוקפאים במכה אחת ללא קשר למצב הבנייה של ביתו, שעוד כלל לא החלה. "מה נעשה אם אכן לא יתחילו לבנות את הבית בעוד שישה חודשים? פשוט לא נשלם את המשכנתא", הוא אומר.
הסיבה המרכזית לכך שחברות הבנייה הסיניות מתקשות להשלים או בכלל להתחיל את הפרויקטים השונים היא בעיות במימון לצד הגבלות קורונה הדוקות שעדיין קיימות בלא מעט מקומות בסין, מה שגורם, בין השאר, למחסור בכוח אדם.
לדוגמא, אוורגרנד, אחת מחברות הבנייה הגדולות בסין שחששות לקריסתה עלו כבר לפני שנה, נמצאת עדיין בקשיים גדולים כאשר מתוך 706 הפרויקטים שלה במדינה, 38 עדיין לא חידשו את הבנייה, בעוד ש-62 רק עכשיו חזרו לעבוד. יו"ר החברה, יו קאן יאן, הבטיח בשבוע שעבר כי עד סוף ספטמבר הבנייה בכל הפרויקטים יחודשו.

"אין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות בלי הממשלה"

הצנזורה בסין, שידועה ביד הנוקשה שלה, חסמה הודעות ומחקה סרטונים של הפגנות מהרשתות החברתיות בתקופה האחרונה בניסיון להסית את הנושא מסדר היום הציבורי, אבל בפועל חרם המשכנתאות בכל זאת התרחב. באתר GitHub נטען כי מספר הפרויקטים בסין בהם קוני הדירות החליטו שלא לשלם את המשכנתא עלה מ-319 בסוף יולי ל-342 באמצע ספטמבר.
תושבים רבים מאשימים כמובן את הממשלה הסינית. צ'י יו, שרכש בית בעיר נאנצ'אנג, אמר כי "הממשלה מתמקדת ביציבות חברתית ולא חושבת לפתור את בעיית הבנייה: "אין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות אם הממשלה לא תעזור לנו". יו סיפר שמאז יולי הוא לא שילם את תשלומי המשכנתא שלו שמוערכים במיליון יואן (כ-142 אלף דולר).
הרשויות בז'נגז'או, אחת הערים שנמצאות במרכז המחאה, מסרו לתושבים כי החברות יחדשו את הבנייה בעיר עד ה-6 באוקטובר. העירייה עצמה תספק לחברות הלוואות מיוחדות כדי שיוכלו לתפקד ולא להודיע על פשיטת רגל.
חרם המשכנתאות הוסיף לדאגה הקיימת בסין בנוגע לשפל ממושך בנדל"ן, שהחל בשיא תקופת הקורונה, אי שם בשנת 2020, לאחר שהרשויות שינו את סדר העדיפויות התקציבי שלהן. כעת, מסתמן כי הממשלה בבייג'ינג התחילה להבין את המצב, ולאחרונה חשפה צעדים שכוללים הפחתת עלויות האשראי וסיוע לערים להקים קרנות חילוץ כדי לתמוך בשוק הנכסים.
לצד הסיוע, כביכול, של הממשלה, חלק מרוכשי הדירות מספרים על איומים שקיבלו מהמשטרה. אשלי (30) מז'נגז'או, שהעדיפה להישאר בשם בדוי, סיפרה כי התכוונה לנסוע יחד עם חבריה להפגין על המצב בעקבות הקיפאון בבנייה של דירתה, לצד העובדה שחברת הבנייה ביטלה את הפגישה שקבעה איתה בנושא, אלא שאז היא קיבלה טלפון מפתיע: "המשטרה התקשרה אליי השבוע וביקשה שלא אסע למחות בבייג'ינג. הם הציעו לי במקום זה לדבר עם העירייה, ואם המצב לא ייפתר שהשוטרים בעצמם יעבירו את המסר שלי הלאה". אשלי אף הראתה לרויטרס את יומן השיחות שלה, כאשר ביום אחד היא קיבלה לא פחות מ-15 שיחות מהמשטרה בנושא.
היקף המשכנתאות בפרויקטים התקועים מוערך ב-2.3 טריליון יואן (43 מיליארד דולר). הסכום הזה מהווה 6% מסך כל המשכנתאות שנלקחו במדינה הענקית. הממשלה בבייג'ינג' הקימה קרן חילוץ בשווי של עד 44 מיליארד דולר, והקציבה 29 מיליארד דולר בהלוואות מיוחדות לפרויקטים תקועים, על מנת להחזיר את האמון של הציבור. אך בנקאים וגורמים בענף הנדל"ן בסין אמרו כי ייקח זמן עד שהקרנות הללו יעשו את ההבדל.