בעוד בנקים מרכזיים ברחבי העולם מעלים את שיעור הריבית במשק בניסיון להתמודד עם האינפלציה המשתוללת, בסין נראה שהמצב דווקא הפוך: הבנק המרכזי של סין הוריד היום (ב') את שיעור הריבית על הלוואות ועל משכנתאות בניסיון להאיץ את הצמיחה במשק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המהלך מגיע רק שבוע לאחר שהבנק הסיני הפתיע והודיע על הפחתה של 0.1% בריבית על חלק מההלוואות לטווח זמן בינוני עבור מוסדות פיננסיים שונים במדינה. בתוך כך, הרנמינבי - המטבע הסיני, ירד לשפל של כמעט שנתיים ונסחר סביב 6.8258 רנמינבי לדולר אחד.
1 צפייה בגלריה
עגלת סופר עגלה סופרמרקט בייג'ינג סין
עגלת סופר עגלה סופרמרקט בייג'ינג סין
סופרמרקט בסין
(צילום: AP)
שיעור הריבית על הלוואה לשנה אחת ירד ב-0.05% לשיעור של 3.65% והריבית על הלוואות לחמש שנים ירדה ב-0.15% לשיעור של 4.3%. בכך, מנסה הבנק המרכזי הסיני לעודד את האזרחים לצרוך ולהאיץ את הכלכלה המקומית שמדשדשת בין היתר לאור התפרצות מחדש של נגיף הקורונה במדינה, אשר הובילה את המשטר להכריז על סגרים נוקשים במיוחד, והירידה בצריכה הכללית בעולם שמשפיעה גם על השוק הסיני.
הריבית על הלוואות קצרות מועד ירדה בפעם האחרונה בחודש ינואר האחרון והריבית על הלוואות לחמש שנים, המשפיעה גם על החזר המשכנתאות בסין, ירדה בפעם האחרונה לפני כשלושה חודשים.
הסכנה במהלכים מסוג זה היא שהצריכה המוגברת תוביל לעליות מחירים, כפי שמתרחש כאמור במדינות רבות ברחבי העולם בחודשים האחרונים, בהן גם בישראל. יחד עם זאת, לפי ההערכות הבנק המרכזי הסיני צפוי להוריד עוד את שיעורי הריבית על הלוואות בחודשים הקרובים.
לפי בנק ההשקעות הבינלאומי גולדמן זקס, התמ"ג הסיני צפוי לצמוח ב-3% בשנת 2022 - פחות מהערכה קודמת של 3.3% ומשמעותית יותר נמוך מהיעד הסיני של 5.5%.