1 צפייה בגלריה
אוזן
אוזן
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בכפר סבא קיבל לאחרונה תביעה שהגישו הוריה של ילדה נגד מדינת ישראל כבעלת בית החולים "פוריה", בגין סדרת פעולות רפואיות שבוצעו באוזנה שבסופן סבלה מנקב גדול בעור התוף ומירידה בשמיעה. השופט אלדד נבו קבע שהצוות הרפואי התרשל והמשפחה תפוצה בכ-700 אלף שקל.
לפני שמונה שנים, כאשר הבת הייתה כבת 4, הבחינה אמה בגוף זר באוזנה. הן פנו למיון ב"פוריה", שם ציין הרופא בחדר המיון שמדובר בשעווה ונתן להן טיפות על מנת להמיס אותה. למרות זאת, הפעוטה המשיכה להתלונן על כאבים.
כעבור חודש היא נלקחה לבדיקה בקופת חולים שם אבחן הרופא שלא מדובר בשעווה כי אם באבן הסותמת את תעלת האוזן. עוד באותו יום היא הובהלה למיון שם ניסתה הרופאה להוציא את האבן. משניסיונותיה כשלו בגלל השתוללות וצרחות של הפעוטה, היא עברה לניתוח בהרדמה והאבן הוצאה. ואולם ביקורות שנערכו לאחר הניתוח העלו שלפעוטה נגרם חור גדול בעור התוף.
בתביעה שהוגשה ביוני 2017 טענו ההורים כי אבחנת הרופא הראשון שלפיה מדובר בשעווה, וניסיון הוצאת האבן ללא הרדמה של הרופאה השנייה, מהווים התרשלות. מנגד טענה המדינה שהצוותים פעלו באופן מיומן. לשיטתה האבן שנמצאה בביקור השני הוכנסה לאוזן אחרי הביקור הראשון.
שרון בירון מרקוביץ'עו"ד שרון בירון מרקוביץ'שרון בירון מרקוביץ קובי ריכטר
אבל השופט נבו קיבל את התביעה. ביחס לביקור הראשון הוא ציין שהרופא טעה באבחנתו שלפיה מדובר בשעווה. כתוצאה מכך, האבן נותרה באוזנה של הפעוטה במשך כחודש ויצרה סביבה תהליך בצקתי. נקבע כי התרשלות זו אף הביאה לשרשרת האירועים שהתרחשה לאחר מכן. הוא הסביר שלולא ההתרשלות, הילדה הייתה מקבלת טיפול מתאים ולא טיפות להמסת שעווה.
נקבע כי התרשלות אינה מתמצה רק באבחנה השגויה: ניסיונותיה החוזרים ונשנים של הרופאה בביקור השני להוצאת האבן, מהווה אף היא התרשלות. בפסק הדין צוטטה האם, שאמרה כי לפני שהחליטה על הרדמה ביצעה הרופאה כמה ניסיונות הוצאה כושלים עד שהחל לרדת דם מאוזנה של הפעוטה. בניסיון השלישי, "פשוט השפריץ לה דם מהאוזן ואז צעקתי להם תעזבו את הילדה".
השופט ציין כי עדות האם הייתה אמינה. לדבריו, ככל שהרופאה הייתה מנסה פעם אחת להוציא את האבן לפני שפנתה להליך של הרדמה, היא הייתה נחשבת לזהירה: "אולם במקרה זה בוצעו על ידה מספר ניסיונות הוצאה של האבן, ללא הרדמה, תוך מאבק ממושך בתובעת המתנגדת, וצורחת מכאבים. כל זאת עד שנגרמה הפגיעה באוזנה של התובעת ודם החל לזלוג ממנה".
לפיכך נקבע שהצוות התרשל ולילדה נגרמה כתוצאה מכך פגיעה בשמיעה המקנה לה נכות תפקודית. בהתחשב בשיעור הנכות הוא פסק לתובעים פיצוי של 557,500 שקל, מרביתו עבור הפסדי השתכרות עד גיל הפנסיה. לדבריו, אף שמדובר בילדה מהמגזר החרדי ששיעורי התעסוקה אצלו נמוכים, הוא לא ראה לנכון להפחית מגובה הפיצוי. בנוסף נפסקו הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 145,455 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד אורנה ינובסקי • ב"כ הנתבעת: עו"ד פזית גלובינסקי • ב"כ צד ג': עו"ד חסן דבאח • עו"ד שרון בירון מרקוביץ' עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין