1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה: חשבונות
אילוסטרציה: חשבונות
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בנצרת נתן לאחרונה צו שיקום כלכלי לאלמנה כבת 60 שנגדה 15 תביעות חוב בסך כולל של יותר מ-1.78 מיליון שקל. השופט עופר חיים שורק קבע שהיא תקבל הפטר מחובותיה אם תשלם 2,000 שקל בחודש במשך 50 חודשים.
במאי 2020 ניתן צו לפתיחת הליכים בעניינה. ואולם, כשנה וחצי לאחר מכן הציע הממונה על חדלות פירעון לבטל את הליכי השיקום משום שהחייבת לא משתפת פעולה, לא עובדת ולא מגישה דוחות. בשלב מסוים בית המשפט אכן הורה על ביטול ההליכים אך בהמשך הם הושבו על כנם לבקשתה.
בנובמבר האחרון שוב טענה הנאמנת בהליך כי יש לבטל את הליכי השיקום בשל חוסר שיתוף פעולה מצד החייבת. היא ציינה בין היתר שבעלה המנוח אמנם הוריש לה נכס מקרקעין, אך לנוכח מהותו ומיקומו, כמו גם הסיכויים לממש אותו, היא ממליצה על ביטול ההליך.
מנגד, החייבת טענה שאין לה זכויות בנכס המקרקעין מאחר שהן רשומות מכוח הערת אזהרה על בעלה המנוח ועל ההערה הוטלו עיקולים. היא הוסיפה כי היא סובלת מבעיות רפואיות ולא יכולה לעבוד. היא הציעה הסדר שלפיו תשלם 1,000 שקל בחודש למשך 50 חודשים כדי לקבל הפטר מחובותיה.
מהצד השני ביקש אחד הנושים לקבוע חובת תשלום של 2,500 שקל למשך שש שנים, ואילו הנאמנת הציעה לקבוע תשלומים של 2,000 שקל למשך חמש שנים.
השופט שורק קבע את התנאים למתן הפטר לחייבת, כשבתחילה דן בגובה התשלום החודשי. בהקשר זה הוא ציין כי מדובר באישה שנותרו לה שלוש שנים עד גיל הפרישה. הוא הדגיש שהיא לא עובדת אף שאין קביעה של ביטוח לאומי להגבלת כושר עבודה.
עו"ד יעקב ג'קי בובלילעו"ד יעקב ג'קי בובלילצילום: עצמי
בנסיבות אלה הוא העמיד את כושר השתכרותה על שכר מינימום בתוספת קצבת השארים שהיא מקבלת. לאחר הפחתת דמי מחיה בסיסיים ובהתחשב בכך שהיא לא משלמת שכירות, הוא קבע כי צו התשלומים יעמוד על 2,000 שקל בחודש.
בשלב השני דן השופט באורך תקופת התשלומים. בעניין זה הוא הדגיש שהאישה לא שיתפה פעולה עם הנאמנת והממונה וצברה מחדלים רבים: "מדובר בהתנהלות מחדלית על הרף הגבוה שאינה מובילה לביטול ההליך ואולם יש מקום להאריך את תקופת התשלומים באופן משמעותי". לפיכך נקבעה תקופת תשלומים של 50 חודשים.
בתוך כך השופט קבע שהדירה שבה מתגוררת האישה – שאותה קיבלה בירושה מבעלה המנוח – נתונה להליך. הוא הורה לנאמנת לקבל הערכת שווי של משמאי ולעדכן את בית המשפט בממצאים תוך שלושה חודשים.
הוא סיכם כי אם האישה תמלא את ההוראות שניתנו לה היא תקבל הפטר מחובות. מנגד, אם תפר את ההוראות היא תהיה חשופה לסנקציות שונות, כגון הארכת תקופת התשלומים או ביטול ההליך. בנוסף, הוא הורה לממונה לעדכן את בית המשפט אם האישה תפר את הצו. לחילופין, הורה לו להגיש דו"ח מסכם בתום תקופת התשלומים לצורך מתן ההפטר.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד יעקב ג'קי בובליל עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין