בצמרת משרד האוצר קיים חשש רב שהכנסות המדינה ממיסים יפחתו בשיעורים חדים בחודשים הקרובים. בכירים באוצר חוששים שהירידה תחייב צעדי חירום בהמשך השנה, שיכללו העלאות מיסים וקיצוצים נרחבים נוספים בתקציבי משרדי הממשלה. גורם בכיר במשרד אמר ל-ynet כי "המיתון שנמצא בדרך והמשך חקיקה של חלק מסעיפי הרפורמה המשפטית עלולים לגרום לצניחה בהכנסות בשיעורים שלא נצפו בחודשים הקודמים". הדברים נאמרו עוד לפני הסערה היום בכנסת והמאבקים בין הקואליציה והאופוזיציה בנוגע לוועדה לבחירת שופטים.
הכנסות המדינה ממיסים רשמו ירידה ניכרת מאוד בהיקף של 8%-12% מאז תחילת השנה. בחודש מאי מדובר על פי חישובי משרד האוצר בירידה ריאלית של כ-10% בהשוואה למאי בשנה שעברה, ירידה כמותה לא נרשמה מאז תחילת משבר הקורונה והכרזת הסגרים בגינה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: יונתן זינדל)

הפסדי הכנסות של מיליארדי שקלים

הירידה נרשמת בכל התחומים ובעיקר בהכנסות ממיסים ישירים. הגורמים שהביאו לעלייה העיקרית בהכנסות ממיסים בשנתיים הקודמות, 2021 ו-2022, הם אלה שפועלים כעת באופן ברור וחד בדיוק בכיוון ההפוך.
הירידה חדה במיוחד בהכנסות ממיסי הנדל"ן, בשל הבלימה בעסקאות, ותגיע השנה כנראה למיליארדי שקלים. הירידות בשערי המניות בישראל על רקע חקיקת המהפכה המשפטית, בעוד שבעולם הבורסות רושמות לאחרונה עליות שערים של 10%-20%, יגרעו מההכנסות ממיסים מאות מיליוני שקלים, שכן אין משלמים מיסים על הפסדים.
בנוסף, ירידה גדולה כבר נרשמת בגביית המיסים בתחום ההייטק, בשל ההאטה המשמעותית בענף. בכנס "מכון אהרון" במרכז הבינתחומי בהרצליה התריע, בחומרה רבה, איש העסקים שלמה דברת, ממייסדי קרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס ומי שהיה יו"ר ועדת דברת לרפורמה בחינוך, כי ברבעון הבא תירשם ירידה חסרת תקדים של 90% בהשקעות בהייטק בישראל.
כדי להתמודד עם המחסור במיסים, לאחרונה מבצעים ברשות המיסים מספר רב של מבצעי גביה, אך עדיין כאמור ישנה ירידה משמעותית.
המשמעות ברורה: משבר כזה יפחית בעת הקרובה במידה עצומה, בהיקף של מיליארדי שקלים, את הכנסות המיסים מענף ההייטק, ויגרום ל"חור" בצד של הכנסות המדינה בתקציב.


"יצטרכו להעלות מיסים ולבצע קיצוצים כואבים, לא תהיה ברירה"

לאור זאת, צפוי - על פי תחזיות של כלכלנים בבנקים ובבתי ההשקעות - הגירעון בתקציב להמשיך ולעלות במהירות רבה מ-0.6% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, לסביבות של 2%-2.5% ויש אף מי שכבר חוזים גירעון שיתקרב ל-3%.
"גירעון כה גבוה יחייב העלאות מיסים וקיצוצים כואבים מאוד. פשוט לא תהיה ברירה", אמר ל-ynet גורם מהבכירים במשרד האוצר. גורם בכיר מאוד לשעבר במשרד האוצר אמר: "מדובר ממש בקטסטרופה, אם חקיקת הרפורמה תימשך, לצד סכנת מיתון עולמי שמחייבת נקיטת מהלכים דחופים של הממשלה, בדיוק הפוך מלעסוק כעת ברפורמה משפטית, שתגרום נזק משמעותי במיוחד בתחום הכלכלי לכל משקי הבית במדינה, נזק שכבר הולך וגדל בהתמדה".
כל זה מתרחש כאשר במשרד האוצר לא מכהן כלל כלכלן ראשי, שאחראי בתוקף תפקידו על עדכון התחזיות, וכאשר מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, האחראי על רוב הכנסות המדינה בתקציב - יסיים את כהונתו בסוף השבוע, מבלי שנקבע לו עד כה מחליף על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ומבלי שקיבל משר האוצר בקשה להארכה קצרה נוספת בכהונתו לאחר שזו הוארכה לאחרונה כבר בשלושה חודשים.
בכירים ברשות המיסים, שמצויים בין המועמדים להחלפתו, הביעו גם הם דאגה רבה בדיונים פנימיים ברשות, מהאפשרות שלא ימונה בקרוב מאוד מחליף קבוע למנהל רשות המיסים, על רקע הירידה בגביית המיסים.
בתוך כך, מחר (ה') תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, שצפוי להיות גבוה. התחזיות נעות בין 0.5% עד ל-1%, כאשר גורמים רבים המשפיעים על האינפלציה מתקשים בחיזוי הפעם. כלכלנים ואנליסטים הסבירו, בין השאר, כי לא ברור כיצד תשפיע שורת ההתייקרויות שהוכרזו במשק בחודש האחרון ושחלקם נכנסו כבר לתוקף ואחרים יתרחשו ביוני וביולי.
הערב יפרסם הבנק המרכזי בארה"ב את החלטת הריבית, שהיא אחת החשובות ביותר מאז תחילת עשר העלאות הריבית הרצופות בשנה ורבע האחרונה. בשל הפרסום אתמול (ג') אודות הירידה החדה באינפלציה בארה"ב, משיעור של כ-9% לשיעור של 4%, בתוך כשמונה חודשים בלבד, נוכח העלאות הריבית התכופות, קיימות הערכות בארה"ב שהבנק המרכזי יעצור אולי את העלאות הריבית כבר הערב או בהחלטה הבאה בחודש יולי.
אם מדד המחירים לצרכן בישראל שיפורסם מחר לא יהיה חריג מאוד (מעל 0.5%-0.6%) ובארה"ב הריבית לא תועלה הערב, מעריכים אנליסטים שבנק ישראל עשוי לעצור את העלאות הריבית, לפחות זמנית, בהחלטה הבאה ב-10 ביולי.