האופוזיציה הופתעה מהתרגיל של הקואליציה - ועדות לכך היא שלמעשה היא הייתה יכולה למנוע אותו די בקלות. למרות זאת, גם בקואליציה יש מי שמעריך שסיכוייה של חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד להיבחר לא התאפסו לחלוטין.
נסביר: בתקנון הכנסת נקבע כי "אם מספר המועמדים זהה למספר הנציגים שעל הכנסת לבחור, ההצבעה עבורם תהיה בעד או נגד, והם ייבחרו אם מספר הקולות בעד עלה על מספר הקולות נגד. אם לא עלה מספר הקולות בעד על מספר הקולות נגד, יתקיימו בחירות חדשות לנציגים בתוך שלושים ימים". המשמעות היא שאם האופוזיציה הייתה מעמידה מועמד נוסף - למשל, לא מושכת את המועמדות של אפרת רייטן ממפלגת העבודה - לא הייתה יכולה הקואליציה לכפות הצבעה של בעד או נגד.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
לפיד וגנץ הופתעו מהתרגיל של נתניהו
(צילום: שלו שלום, אלי מנדלבאום)
3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
תיבחר בכל זאת? אלהרר
(צילום: עמית שאבי)
עם זאת, ולמרות מה שמסתמן כמכה אנושה ואולי סופית לשיחות בבית הנשיא ולאופוזיציה, סיכוייה של אלהרר להיבחר לא אפסו לחלוטין. למעשה, ובהנחה שכל האופוזיציה תתמוך במועמדותה ולא יהיו ח"כים סוררים, נדרשים רק ארבעה חברי כנסת מהקואליציה שיתמכו באלהרר כדי שזו תיבחר. בקואליציה יש חברי כנסת רבים שרוצים לגמור את הסיפור כבר היום, אחרי שעם סיבוב הפרסה החד של נתניהו נרשמו ירידות שערים בבורסה המקומית, וגם ערך השקל מול הדולר צנח.
במקרה שבו אלהרר תיבחר, עשויה להתעורר דרמה כפולה: נציגה של האופזיציה בוועדה לבחירת שופטים, ובחירות נוספות על נציגות הקואליציה בתוך 30 ימים. צעד כזה ככל הנראה יציל גם את השיחות בבית הנשיא, וימנע סחרור נוסף בישראל. נזכיר כי ההצבעה לוועדה לבחירת שופטים היא חשאית, כך שהיא מקלה על חברי הכנסת להצביע ככל העולה על רוחם.
בתרחיש מסוים, גם גוטליב עשויה להיבחר, יחד עם אלהרר או בלעדיה. דבר זה יכריח את נתניהו למעשה ללכת לנתיב של שני נציגים לקואליציה, שכן בהסכם הקואליציוני מול עוצמה יהודית הובטח למפלגה שהנציג ייבחר ממנה. איתמר בן גביר, בינתיים, משתף פעולה עם התרגיל, וחבר הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית משך את מועמדותו לוועדה לבחירת שופטים כדי לאפשר את ההצבעה בעד ונגד.
3 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מליאת הכנסת, היום
(צילום: AP)

מה בעצם קרה היום בכנסת? הסבר קצר

הדרמה שהתרחשה היום בכנסת הגיעה בתום שבועות ארוכים של ציפייה לבחירות החשאיות בכנסת לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים – ובאופוזיציה סימנו אותן כרגע קריטי שבו תיבחן המחויבות של הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ולפיד וגנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות.
לאורך הימים האחרונים לא היה ברור כיצד תפעל הקואליציה, אבל הבוקר פעל נתניהו נמרצות להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשאיר רק מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר. נציג הקואליציה אמור היה להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה. הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, אם לא נבחר נציג – הבחירות החשאיות בכנסת ייערכו מחדש בתוך חודש.
בקואליציה מסבירים שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכולה להועיל לו, כיוון שעד הבחירות החוזרות ייערכו גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא.