1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: חגי דקל)
השופטת שרון גלר הכריעה לאחרונה בסכסוך בין בני דודים באשר לתפעול קיוסק משותף שהיה שייך להוריהם בכניסה לבסיס תל השומר ברמת גן: לאחר שהניסיון להביא את הצדדים להסכמות היא הורתה לפנות את הנכס, להשכיר אותו לצד שלישי ולחלק ביניהם את ההכנסות.
אמם של התובעים ואביהם של הנתבעים היו אחים שאינם עוד בין החיים. הם ניהלו את הקיוסק בכניסה לבסיס משנות ה-60 של המאה הקודמת ועד לשנת 1976. במועד זה הם פיצלו את העסק לשניים, כך שכל אחד מהם ניהל אותו במשך ארבעה שבועות לסירוגין, וכך הם פעלו עד 1994.
ממועד זה הפעילו ילדיו של האח לבדם את הקיוסק, ושילמו לילדי האם דמי שכירות עבור חלקם בנכס. ואולם, באפריל 2013 הם חדלו לשלם את דמי השכירות, מה שהתחיל את ההליכים המשפטיים. בתביעה עתרו ילדי האם, בין היתר, כדי שבית המשפט יורה לבני הדודים שלהם להחזיר להם את החזקה בנכס.
בפסק דין מפברואר 2018 קיבלה השופטת גלר בבית משפט השלום בתל אביב את התביעה בחלקה. היא קבעה שהזכויות בנכס משותפות לשני הצדדים, וכי בתקופה שבה החזיקו הנתבעים לבדם בנכס, במשך כ-20 שנה, שררו בין הצדדים יחסי שכירות.
מאחר שלא הייתה מחלוקת שהנתבעים המשיכו להחזיק בנכס לאחר אפריל 2013, אך הפסיקו לשלם לתובעים את דמי השכירות, הם חויבו לשלם להם את דמי השכירות המגיעים להם ממועד זה ועד להגשת התביעה. באשר לסעד ההצהרתי נפסק כי לא ניתן לקבל את דרישת התובעים להחזיר להם באופן בלעדי את החזקה.
התובעים ערערו ובית המשפט המחוזי החזיר את התיק כדי שיידרש לאופן מימוש הזכות לחזקה משותפת.
בפסק הדין המשלים קיימה השופטת שרון גלר שני דיונים בנוכחות הצדדים תוך ניסיון להביא אותם להסדיר את המחלוקת על אופן השימוש המשותף בנכס, אך ללא הועיל. היא הבהירה כי במצב זה של חוסר שיתוף פעולה וחיכוכים קיים קושי לגבש הסדר, שעל פי טיבו צריך להיות פרי הסכמה. בנסיבות אלה היא ציינה שאין מנוס אלא לקבוע עבור הצדדים הסדר ליישום השיתוף בזכות לחזקה בנכס.
היא מצאה כי הדרך היעילה ביותר היא פינוי הנכס והשכרתו לצד שלישי, כשהצדדים יחלקו ביניהם את דמי השכירות בחלקים שווים. היא כתבה שמחד מנגנון זה יצמצם במידה ניכרת את פוטנציאל החיכוכים בין הצדדים, ומאידך יאפשר הפקה סימטרית של הכנסות מהנכס.
בהתאם קבעה השופטת כי ממועד פינוי הנכס יהיה כל צד אחראי לחצי מההוצאות והעלויות הכרוכות בשימוש ובחזקה בו, וזכאי לחצי פירותיו וטובות ההנאה הנובעות מהזכות לחזקה בנכס. הנתבעים יפנו את הנכס עד סוף מרץ 2022.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד בורנשטיין ועו"ד אורן • ב"כ הנתבעים: עו"ד חלמיש ועו"ד פאלי • עו"ד מירב בלאיש עוסקת בדיני מקרקעין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין