בשורה טובה לנהגים בדרך: מחיר הדלק צפוי לרדת שוב השבוע, זה החודש השני ברציפות. על פי הערכות המומחים, מחיר ליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי יופחת בין יום רביעי לחמישי השבוע בכ-30-40 אגורות ויגיע קרוב למחיר של שישה שקלים. זאת לאחר שרק בחודש יולי הרקיע מחירו עד ל-8.08 שקל (ובשירות מלא 8.29 שקל) - המחיר השני בגובהו אי פעם. המחיר הגבוה ביותר עד כה נרשם בספטמבר 2012 - 8.25 שקל.
היום (ב') למעשה הסתיימו חמשת ימי העסקים שבהם מחשבים את ממוצע מחיר הדלק בשוק של אגן הים התיכון ואת ממוצע חמישה ימי קביעת שער הדולר היציג על ידי בנק ישראל. הן מחיר חבית נפט והן שער הדולר היציג ירדו בשיעורים משמעותיים בחודש אוגוסט, אם כי היום קיזזה עליית שער הדולר בשיעור משמעותי (לשער יציג של 3.3190 שקל) את הוזלת מחיר הדלק ברגע האחרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
בכל מקרה, ההוזלה שתיכנס לתוקף בחצות הלילה שבין יום רביעי ליום חמישי השבוע תהיה הפעם נמוכה בהרבה מזאת שהפחיתה בראשית חודש אוגוסט את מחירו של ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי בפעם אחת בשקל וחצי, ל-6.58 שקל, ובשירות מלא ל-6.79 שקל.
בתוך כך, מחר צפוי משרד האנרגיה לפרסם רשמית את המחיר החדש בתחנות הדלק בחודש אוגוסט. בד בבד צפוי שר האוצר, אביגדור ליברמן, לחתום מחר על צו שימשיך את הפחתת המס על הדלק בשקל שלם. אם יפתיע השר ליברמן ולא יעשה זאת, מצב מאוד לא צפוי ערב הבחירות, או אם יחתום על הארכת הצו רק להוזלה במחצית השקל, יכול להיווצר מצב שמחיר הדלק דווקא יעלה בספטמבר בכמה אגורות.
להערכת המומחים, הירידה לאחרונה במחירי הנפט בעולם היא זמנית בלבד. בחודש האחרון ירד המחיר לסירוגין ב-5% עד 15% לעומת חודש יולי ולאחרונה הוא התייצב רוב הזמן סביב מחיר של 100 דולר לחבית ואף מעט נמוך מזה.
עם זאת, בשל החשש הכבד של מחסור בנפט ובגז לחימום בארצות אירופה, ובשל האמברגו שהטילה אירופה על רוסיה ושחזר אליה כבומרנג, אין רוסיה מייצאת מזה חצי שנה נפט וגז לארצות אירופה ועם תחילת חודשי הקור, כבר באוקטובר, צפוי מחסור בחומרי האנרגיה בעיקר באירופה, ומחיר חבית נפט צפוי לעלות מחדש - וייתכן שאף בשיעורים משמעותיים לפי תחזיות האנליסטים.
עלייה במחירי הנפט באירופה צפויה לגרום גם לעלייה של מחירו בישראל, בשל רכישת הנפט ממדינות שמספקות כיום נפט לישראל, שמעלות את המחירים אף הן, כמו, למשל, אזרבייג'אן.
אם מחיר הדלק בישראל אכן יקטן בכ-5%-8%, יהיה בכך כדי לקזז מעט בחישובי מדד המחירים לצרכן את ההתייקרות של מוצרים רבים, ובראשם מחירי מוצרים ושירותים בסיסיים, כמו החשמל, מוצרי החלב ומוצרים מיובאים שונים, שמחירם התייקר רק לאחרונה ושל אלה שצפויים להתייקר בספטמבר, כמו מוצרי היגיינה ונייר.