ל-ynet נודע כי על אף הירידה המשמעותית במחירי הנפט בעולם בכ-10% מאז סוף החודש שעבר והצניחה בשער הדולר בכ-5% בשבועות האחרונים, שר האוצר אביגדור ליברמן מתכוון להאריך את ההנחה על המס על הדלק עד ל-15 בנובמבר. המשמעות: מחירי הדלק צפויים לרדת בצורה משמעותית מחרתיים (בלילה שבין רביעי לחמישי), לאחר שבתחילת החודש ירד המחיר לליטר דלק מ-8.08 שקלים ל-6.58 שקלים בשירות עצמי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי חישובים זמניים שערכו מומחים בתחום האנרגיה, אם מחיר חבית נפט ימשיך להיות סביב 100 דולר ואף פחות מכך ושער הדולר בישראל יהיה בין 3.20 ל-3.30 שקל, צפוי מחיר הדלק בישראל לרדת באחד בספטמבר לסביב חמישה שקלים וכמה עשרות אגורות לליטר, בערך בשקל פחות ממחירו כיום.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
(צילום: ניב קנטור, shutterstock)
נכון להיום, שני הצווים להפחתת המס שעליהם חתם ליברמן - כל אחד במחצית השקל - צפויים לפוג בסוף החודש הנוכחי. כעת, ליברמן מתכוון לחתום על צו שיאריך את ההנחה בשקל שלם לכחודשיים וחצי נוספים, עד אחרי החגים.
על הצו הראשון להפחתת המס במחצית השקל חתם ליברמן לראשונה בחודש אפריל השנה ויום לפני פיזור הכנסת חתם על צו להפחתה נוספת בסך חצי שקל ולהארכת הצו הראשוני עד סוף החודשי הנוכחי. ההפחתה המשמעותית לצד הירידה במחירי הדלק ובשער הדולר הובילו כאמור לירידה חדה במחירי הדלק בעדכון האחרון.
בשיחה עם ynet ציין ליברמן כבר לפני ימים אחדים כי יבחן את המשך ההנחה לפי מחירי הנפט ושער הדולר בעולם לקראת סוף החודש. אולם, בעקבות האינפלציה הגבוהה בישראל שפורסמה השבוע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועומדת על שיעור שנתי של 5.2%, מתברר כעת כי ליברמן יאריך את הצו בניסיון למתן את עליות המחירים.
מבחינת העלות לקופת המדינה, ההפחתה במס על סולר מאפריל עד סוף השנה וההפחתה במס על בנזין מאפריל עד סוף אוגוסט מוערכת ב-1.44 מיליארד שקלים.
ברקע, במדד האינפלציה בחודש הבא תיכנס לחישוב ההתייקרות המשמעותית במחירי החשמל בשיעור של 8.6% ועוד שורת התייקרויות בתחומי המזון ומוצרים שונים מחו"ל שהיבואנים סירבו לדחות את התייקרותם.
בתגובה לשאלת ynet, נמסר מלשכת שר האוצר כי "ההנחה במס תימשך". לפיכך, המועד המקורי של ההנחה בשקל שלם יישאר בתוקף - עד ה-15 בנובמבר, שבועיים אחרי הבחירות. ההנחה על הסולר במחצית השקל תישאר בתוקף עד ל-31 בדצמבר השנה.