לא כל בעלי הנכסים בישראל הם טייקוני נדל"ן. ההיפך, הרבה פעמים מדובר בפנסיונרים או זוגות שהצליחו לרכוש דירה להשקעה, כשהדירה היא הביטחון הכלכלי המשמעותי ביותר עבורם. לכן, סיטואציה של דייר סרבן, שאינו משלם שכר דירה ואינו מפנה את הנכס, היא אירוע קשה. על מנת להשיב את הנכס במהרה לבעליו כשהוא פנוי מהדייר, יש להתנהל בצורה נכונה ומקצועית.
בתקופה כלכלית של חוסר ודאות, האטה בשוק הנדל"ן וזינוק במחירי השכירות, קיימים נתונים המצביעים על עלייה מתמדת בתביעות לפינוי מושכר נגד דיירים שאינם עומדים בדמי השכירות ובתשלומי הארנונה, ומסרבים לפנות את המושכר.
1 צפייה בגלריה
העמסת תכולת דירה
העמסת תכולת דירה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
ראוי לציין כי אי תשלום שכר דירה או חשבונות אינם הסיבה היחידה שבשלה ניתן לפנות דייר בהליך מזורז, וישנם מקרים נוספים שמצדיקים זאת. אם הדייר השכיר את הדירה ללא רשותכם לאדם אחר (סאבלט); גרם נזק לדירה או לרכוש המשותף בבניין; אם הוא מהווה מטרד לשכנים; מצוי בהליכי פשיטת רגל; או מסרב לחתום על חידוש הסכם השכירות ואינו עומד בהתחייבותו להמציא ערבים – תוכלו להגיש תביעה לפינוי מושכר ולקבל מבית המשפט צו פינוי מהיר. תביעה כזו ניתן להגיש גם מיידית בתוך 24 שעות.
מגבלות חוקיות שחלות על בעלי הנכס מקשות עליהם לפעול מול הדייר. כך נוצר מצב אבסורדי שבו אסור להם בשום אופן להיכנס ללא רשות לנכס שלהם, להחליף את המנעולים או לנתק את המים והחשמל כל עוד הדייר מתגורר בדירה.
מכיוון שדיירים סרבנים לרוב יודעים זאת היטב, הם עשויים ליזום הליכים משפטיים מפותלים שכל מטרתם היא להמשיך להתגורר במושכר כמה שיותר זמן. באמצעות תביעה מהירה לפינוי מושכר ניתן להשיג אותם ולקבל תוך זמן קצר מאוד, לפעמים תוך 30 ימים, צו פינוי מבית המשפט.
אני רואה מקרים רבים שבהם בעל הנכס נגרר למצב בלתי אפשרי שניתן היה להימנע ממנו. לא מעט מבעלי הנכסים ואפילו חברות שכל עיסוקן הוא השכרת נדל"ן, מגיעים לפגיעה כלכלית קשה בשל טעויות בהתנהלות מול דייר סרבן. לעיתים הם מנסים שימוש בכוח שגורם להם להסתבכות מיותרת במישור הפלילי. פינוי של דייר עשוי להיות תהליך מייאש, רצוף מורכבויות משפטיות וסערת רגשות, עם מחיר כלכלי ונפשי עצום שבעלי הדירות כלל לא אמורים לשלם.
הדרך המהירה, הזולה והבטוחה ביותר היא הגשת תביעה לפינוי מושכר. באמצעות הצו שיתקבל מבית המשפט, גורמי האכיפה – במידת הצורך בליווי משטרה – יפנו עבורכם את הדירה תוך פרק זמן קצר.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד משה אלחרר עוסק בתביעות פינוי, חוזים, מקרקעין ונדל"ן • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין