בית משפט השלום בירושלים העניק לאחרונה הפטר מחובות בסך כ-128 אלף שקל לעובד ניקיון בן 44 שחלה בסרטן במהלך הליך חדלות הפירעון. השופט דוד שאול גבאי ריכטר לא נותר אדיש להתנהלותו של החייב, שחרף מחלתו מסרב לקבל קצבה מביטוח לאומי ועושה מאמצים לעבוד כדי להרגיש חיוני ומתפקד.
החייב (44), שנשוי בשנית לאישה נכה, נקלע לחובות על רקע אבטלתו בתקופת הקורונה ומעורבותו בתאונת עבודה לפני כשלוש שנים. בהליך שנפתח לבקשתו בינואר 2022 נקבעה לו תוכנית פירעון שלפיה הוא ישלם מדי חודש 650 שקל. בהמשך הוגדל הסכום ל-1,200 שקל. מלבד זאת הוא חויב לשלם מדי חודש מזונות בסך 1,250 שקל עבור בנו מנישואיו הקודמים.
1 צפייה בגלריה
עובדי ניקיון
עובדי ניקיון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החייב, שיוצג באמצעות עו"ד תום גלאור, שיתף פעולה עם ההליך עד לספטמבר האחרון, אז התגלה בצווארו גידול סרטני מסכן חיים. בעקבות התגלית שחייבה אותו לקבל טיפולים קשים ותכופים הוא הפסיק לעמוד בצו התשלומים ובתשלום המזונות, ועבר לעבוד במשרה חלקית.
בדיון בבית המשפט הוא סיפר שכבר הגיש תביעת נכות לביטוח לאומי, אלא שבהמשך ביקש לדחותה עקב רצונו לעבוד, ולו חלקית, על מנת לחוש חיוני ומתפקד במקום להיתמך בקצבה.
עורכת דינו ביקשה שלנוכח מצבו הרפואי המידרדר יינתן לו הפטר לאלתר מחובות. לעומתה סברו הממונה, שיוצג באמצעות עו"ד מיכאל בן הרוש, וב"כ הנאמן עו"ד אורן בויאר, שהמקרה אינו מצדיק הפטר לאלתר. הם המליצו על תוכנית שיקום מתונה שכוללת תשלום של 1,000 שקל לחודש במשך שלוש שנים כתנאי להפטר – שמשמעותה פירעון של כ-28% בלבד מהחוב הכולל. כצעד של התחשבות במצבו הרפואי, הם המליצו שצו השיקום ייכנס לתוקף רק בעוד כחצי שנה ובכפוף להחלמתו מהמחלה.
אבל השופט גבאי ריכטר קבע: "אין לי כל ביקורת ביחס להצעת הממונה והנאמן, ואולם לא מצאתי תוחלת בהותרת ההליך על כנו בשעה כה קשה לחייב, בהתחשב במכלול הנסיבות ובאופי החובות ונסיבות צבירתם".
הוא נימק שכלל נסיבות העניין מצדיקות להעניק לחייב את ההפטר המיוחל. לדבריו, מדובר באיש שהסתבכותו הכלכלית נעשתה בתום לב כאשר עד לפרוץ מחלתו שיתף פעולה באופן מלא עם הליך חדלות הפירעון, ואף הגדיל לעשות כשחרף מצבו הרפואי הקשה סירב לקבל קצבה מביטוח לאומי והמשיך לעבוד על מנת לכלכל את עצמו.
השופט הדגיש שלחייב אין נכסים כלשהם שמהם יוכל לפרוע את חובותיו ושגם אשתו סובלת מנכות. בנסיבות אלה, ולאור העובדה שאף אחד מהנושים לא התנגד לכך – הכריע שהחייב יקבל הפטר לאלתר מחובותיו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייב: עו"ד תום גלאור • ב"כ הממונה על חדלות פירעון במחוז י-ם: עו"ד מיכאל בן הרוש • ב"כ הנאמן עו"ד יוסף ניר: עו"ד אורן בויאר • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין