האם בקרוב גם הפרות יאכלו נבטים במקום תחמיץ? גרנות, הארגון הכלכלי הגדול ביותר של הקיבוצים בראשות עמית בן יצחק, נכנס לשותפות עם חברת אנרג'ין בפרויקט להזנת פרות בנבטים, בגידול עצמי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אנרג'ין, הנסחרת בבורסה בת"א, מתמחה בין היתר בהשבחת זני חיטה באמצעות מערכת בינה מלאכותית שפיתחה המנתחת מידע גנטי של זנים. הזנת פרות באמצעות נבטים, שהרפתן יגדל במתקן סגור ללא מצע קרקע ובסמוך לרפת, מבטיחה אספקה רציפה וצמודה של מזון פרות טרי, יומי ובעיקר הפחתת עלויות בהשוואה לשיטת האכלה בתחמיץ מגרעינים.
1 צפייה בגלריה
צילום של פרות ברפת
צילום של פרות ברפת
נבטים לפרות
(ירון שרון)
גרנות בחרה להיכנס לשותפות עם אנרג'ין על פני הצעה להשקיע ב"חושן", חברה שעיסוקה דומה בבעלות נוחי דנקנר, העובדת בשת"פ עם מכון וולקני. בעבר היה קשר בין אנרג'ין לבין דנקנר כשהיה בעל השליטה באי.די.בי, חברת האם של מכתשים אגן שאנרג'ין הייתה חלק ממנה. לאחר שדנקנר מכר את מכתשים לכמצ'יינה הסינית, הפכה אנרג'ין לחברה עצמאית.
ב-2017 היא הובילה מחקר פורץ דרך לפיצוח הקוד הגנטי של החיטה המזהה את הגנים האחראים להתרבות החיטה. ב-2021 הונפקה בבורסה בת"א וגייסה 30 מיליון דולר לפי שווי של 100 מיליון דולר, בדומה לשווייה כיום.
בעקבות הידיעה על השותפות קפצה היום המניה של אנרג'ין בכ-6.3%. זאת, משום שלצד חוסנה הפיננסי של גרנות, שהיא גם בעלת המניות הגדולה מבין הקיבוצים בתנובה, היא מחזיקה בבעלותה גם את מכון התערובת "אמבר" הגדול בישראל (33%) לייצור מזון לבעלי חיים וקשר ישיר ושותפויות לרפתות קיבוציות.
לדברי ד"ר גיל רונן, מנכ"ל ומייסד אנרג'ין, "המטרה שלנו למכור גרעינים, שהרפתנים ינביטו במתקנים מיוחדים סגורים בגידול וריטקאלי חוסך מים וללא מצע אדמה. הנבטים מבחינה תזונתית בריאים יותר לפרה, הם מכילים יותר ערכים תזונתיים, צורכים פחות אנרגיה לעיכול והפרה מייצרת פחות צואה מזהמת.
"יש בשוק חברות העוסקות בנבטים כמזון לבע"ח, זה לא חדש. הייחודיות של אנרג'ין היא שעל בסיס דאטה להשבחת זני חיטה, שפיתחנו ומסחרנו עד היום, בעיקר למזון כמו לחם, נצבר בידינו דאטה ייחודי שמאפשר לנו לבחור מבחינת הגנום את הזנים הטובים ביותר להנבטה".
גרנות תקים עם חברת הבת הקנדית של אנרג'ין חברה משותפת, שתגדל את הזרעים לנבטים ותמכור בכל העולם. בשלב ראשון גרנות תשקיע שני מיליון דולר בפיתוח המתקן ותקבל זכויות קניין רוחני על הפרויקט. אנרג'ין לא תעצור בנבטים למזון לפרות אלא תפתח זנים לכל עולם החקלאות הוורטיקלי: חסות, תבלינים, תותים ועוד, שיגדלו במתקנים סגורים שמתאימים גם לגידול באזורים עירוניים, תחום שצומח מאוד כפתרון לביטחון המזון בעידן של שרפות, בצורות ופגעי טבע.