מניית השבוע היא ללא ספק טאואר, יצרנית השבבים הישראלית, שזינקה בלמעלה מ-30% בשבוע לאחר שנודע כי נרכשה על ידי אינטל העולמית לפי שווי של 5.4 מיליארד דולר - 60% מעל מחירה בבורסה.
על העסקה נכתב רבות, כשברקע משבר עולמי בענף השבבים שמביא לחוסרים, לצד העליות בביקושים - בעולם דיגיטלי שמכיל שבבים שמצויים החל מבמקררים, רכב, סלולרי ועד צעצועים, כושר יצור הופך לנכס, לפעמים יותר מטכנולוגיה פורצת דרך. אינטל רכשה כושר יצור מוכן, ובנוסף את רשימת הלקוחות של טאואר, להם היא תנסה למכור גם את מוצריה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
משרדי אינטל מפעל טאואר חדש
משרדי אינטל מפעל טאואר חדש
משרדי אינטל ומפעל טאואר חדש
(צילום: אינטל, טאואר)
אבל לצד מחיאות הכפיים על עוד אקזיט מוצלח יש גם צד פחות משמח, והוא ההיעלמות של חברה נוספת מהבורסה המקומית. גל המיזוגים והרכישות מעלים לאחרונה שורה של חברות מהבורסה. טאוור, משתמוזג לתוך אינטל, תימחק מהמחסר, כמו למשל פריגו, יצרנית התרופות שנמחקה גם היא לאחרונה מהבורסה.
פריגו נכנסה לישראל ב-2015 כשרכשה את חברת התרופות אגיס ממורי ארקין. לאחרונה מכרה את הפעילות לחברת השקעות אמריקנית תמורת 1.55 מליארד דולר - הפעילות בישראל חוסלה והמניה נמחקה לפני חודשיים מהמסחר.
גם טאואר וגם פריגו היו שחקניות חשובות במדד תא 35 והיוו 8% ממנו: פריגו היוותה כמעט 5% מהמדד וטאור כ-3%.
והן לא היחידות שנעלמו. גם רכישת סודה סטרים על ידי פפסיקו העולמית מחקה את מניותיה מהמסחר בת"א; מזור רובוטיקה, מפתחת רובוט לניתוחי גב, נעלמה גם היא מהמסחר לאחר שנרכשה על ידי מטרוניק בעבור 1.6 מיליארד דולר, ופרוטרום, שנרכשה על ידי IFF לפי שווי 6.4 מיליארד דולר, נעלמה מהבורסה בת"א. כל אלה ואחרות מותירות את המשקיעים ללא יכולת להיחשף וליטול חלק בהצלחת אותן חברות, וכלל לא בטוח שיקומו דומות להן.

האורות של פיראוס שהקפיצו את המניה

אחת החברות הקטנות שבלטה השבוע בבורסה המקומית היא טונדו סמארט, שזינקה ב-20% בשבוע. טונדו, מפתחת ויצרנית מערכת בקרי תאורה לעמודי תאורה בערים ובדרכים, זינקה בבורסה בת"א לאחר שזכתה בפרויקט (כקבלן המשנה) של החלפת התאורה בנמל פיראוס, הגדול ביוון ואחד הגדולים באירופה, לתאורת לד כולל בקרי התאורה של טונדו.
אמנם מדובר בהיקף עסקה לא גדול של 600 אלף שקל בלבד, אבל עם זאת זוהי דריסת רגל בנמל וזכייה ראשונה בחו"ל, כאשר הפוטנציאל הוא שבהמשך הנמל יחבר יישומים נוספים לעמודי התאורה כמו מוני חשמל, מים וכו'. זאת, משום שאחד מהדברים שהחברה מציעה הוא שהיא ניתנת לשימוש כפלטפורמה פתוחה ליישומים נוספים לעיר חכמה - החל ממערכות לזיהוי ירי, התרעה משטופונות, פקקים וכו'.
מדובר בחברה שהנפיקה רק לפני ארבעה חודשים לפי שווי 65 מיליון שקל וגייסה 17.5 מיליון שקל. לחברה מאפיינים אופייניים לתקופה: המייסד, גיא סעדי, בוגר 8200, ותשקיף חברה שכולל אזהרת עסק חי.

3 צפייה בגלריה
תיירים בתור למעבורת נמל פיראוס אתונה יוון
תיירים בתור למעבורת נמל פיראוס אתונה יוון
נמל פיראוס באתונה
(צילום: EPA)
מאז הנפקתה זכתה טונדו כקבלן המשנה של אלקטרה במכרז ענק של נתיבים ישראל להחלפת התאורה בדרכים לתאורת לד, כולל בקרי התאורה של טונדו. מעבר לחיסכון של כמעט 50% לטענת החברה במעבר ללד, חיסכון נוסף מושג על ידי היכולות לנהל את התאורה, כמו למשל לעמעם אותה בשעות מסוימות.
טונדו רוכבת על המעבר לתאורת לד בכל העולם והפוטנציאל של מהפכת העיר החכמה, שמעמידה את עמוד התאורה כנכס שעליו אפשר להרכיב אין סוף יישומים לניהול העיר, כולל אבטחת סייבר.
"דרך בקרת תאורה אנחנו יודעים לחבר כמעט כל דבר בעיר החכמה בדרך פשוטה וזולה", אמר ל-ynet המייסד, סעדי. "מדובר בפוטנציאל עולמי ענק. בפיראוס גברנו על שחקנים בינ"ל, משום שחיבור מוני חשמל ומים בתוך המתחם של הנמל לעמוד התאורה, יחסוך את הצורך לשלוח טכנאים לשטח כי ניתן יהיה לשלוט באמצעות מערכת ניהול התאורה בנמל.
"זכינו גם במכרזים של עיריות רחובות, ואום אל פאחם. בישראל ובכל העולם, עיר שיש בה פשיעה תצטרך למשל חיישנים לזיהוי ירי. אנחנו למעשה בונים את התשתית לעיר חכמה".
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.