1 צפייה בגלריה
אלצהיימר דמנציה קשישה זקנה קשישים
אלצהיימר דמנציה קשישה זקנה קשישים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום באשדוד קבע לאחרונה שעיריית רמת גן תפצה בכ-86 אלף שקל קשישה שנפלה ברחוב ונפצעה כתוצאה ממפגע במדרכה. הפיצוי לאישה היה עשוי להיות גבוה יותר, אבל השופט יהודה ליבליין הטיל עליה אשם תורם משמעותי מאחר שיצאה לטייל ללא ליווי אף שנפלה בעבר.
התובעת, כיום בת 90, צעדה ב-2019 בפארק הירקון בתחום עיריית רמת גן. היא נתקלה באבן משתלבת בולטת וכתוצאה מכך נפלה ונחבלה בגב, בברך שמאל, בכתף ובזרוע ימין. מומחה מטעם בית המשפט קבע שנגרמה לה נכות של 15%.
העירייה טענה מנגד שמהראיות עולה כי התובעת לא מסרה אמת בבקשה לגמלת סיעוד שהגישה למוסד לביטוח לאומי, כחודשיים לפני נפילתה. במסגרת אותה הבקשה נטען שמצבה החמיר ושהיא לא יוצרת קשר עין, לא מבינה מה נאמר ושיש לה ליקוי בהתמצאות כך שבני משפחתה לא משאירים אותה לבד. העירייה ציינה שדברים אלה לא השתקפו במהלך עדותה בבית המשפט שכן היא סיפרה בבהירות שיצאה לטייל לבדה ביום שבו נפלה.
נוכח הפערים בין הדיווחים שנמסרו לביטוח לאומי לבין מצבה של התובעת כפי שהשתקף באולם בית המשפט, טענה העירייה שאין לתת כל אמון בעדותה ובכלל זה בגרסתה לעניין אופן נפילתה. לחילופין טענה העירייה שמדרכות אינן משטח סטרילי והתובעת הייתה צריכה לשים לב לצעדיה.
השופט יהודה ליבליין כתב שהקשישה הותירה עליו רושם מהימן, חרף טענות העירייה. הוא ציין שהיא העידה בבית המשפט בשפה הרוסית באמצעות מתורגמן ואילו הבקשה בעניין גמלת הסיעוד נערכה בעברית. "לגישתי, יש בזהירות לייחס את חוסר המהימנות בעניין זה למטפלת של התובעת (שלא העידה בבית המשפט) שלכאורה היא זו שמסרה את הדיווחים שנרשמו אודות מצבה של התובעת, ולנכדתה אשר חתומה על הבקשה", כתב.
השופט ציין שעדות האישה בעניין המפגע נתמכה בעדותה האובייקטיבית של חיילת שהייתה עדת ראייה וסייעה לה להגיע לביתה לאחר הנפילה. כמו כן, מתמונות שצירפה התובעת עלה כי בסמוך לערוגה שנמצאת על המדרכה ובה צומח עץ, יש כמה אבנים משתלבות שהתרוממו באופן שהמדרכה אינה עוד משטח אחיד.
נקבע שהעירייה אחראית לכך שהמפגע לא תוקן. בפסק הדין צוין שלא מדובר במפגע שהתרחש באופן פתאומי אלא במפגע שהיה קיים במקום לאורך זמן כתוצאה מעליית שורשי העץ שדחפו את האבנים המשתלבות וגרמו להן לבלוט.
במקביל הטיל השופט על התובעת אשם תורם בשיעור של 45% תוך שכתב שמדובר במדרכה רחבה שניתן היה לעבור בה מבלי להתקרב לאבנים הבולטות. כמו כן, התובעת יצאה מהבית ללא המטפלת שלה או נכדתה, אף שבעבר נפלה מספר פעמים. בסיכומו של דבר חויבה העירייה לפצות את האישה ב-71,500 שקל בתוספת שכר טרחת עו"ד והוצאות בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד ח' נקש • ב"כ הנתבעת: עו"ד ע' טרוזמן • עו"ד רחלי כהן בן עמי עוסקת בנזקי גוף ותאונות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין