1 צפייה בגלריה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום ברמלה קיבל לאחרונה תביעת פיצויים של בן 45 נגד אחיו ונגד חברת הביטוח שלו, מאחר שנפצע מקריסת קיר בעת עבודות שיפוצים בדירה בבעלותו. השופט דב גוטליב קבע שהוא יפוצה בכ-940 אלף שקל.
ביום התאונה התבקש התובע לסייע בעבודות של הריסת קירות בדירה בבניין בתל אביב. בזמן שעמד ליד אחד הקירות בדירה, שהיה שבור ומוחלש, הקיר קרס לפתע וחלקים ממנו נפלו על רגלו הימנית. הוא ציין שבזמן התאונה הדירה הייתה מלאה בערמות של פסולת שהצטברו בעקבות עבודות ההריסה. הוא עמד בין ערימה גבוהה לבין הקיר שהתמוטט, ולכן גם לא יכול היה לחמוק מהלבנים שנפלו על רגלו.
המבטחת, חברת הפניקס, הכחישה את נסיבות התאונה ואת אחריותה לנזקי התובע. לחילופין נטען שהתאונה נגרמה, אם בכלל, באשמתו הבלעדית.
בעניין הנזק ונוכח הפער בין חוות דעת הצדדים מונה מומחה מטעם בית המשפט שהעריך כי בעקבות התאונה נותרה לתובע נכות בשיעור 20%.
השופט דב גוטליב ציין שהתובע נחקר על גרסתו ביחס לנסיבות התאונה וחזר עליה באורח עקבי והגיוני. הוא הסביר שהקיר שקרס היה הרוס בצורה חלקית, ונמצא באזור חדר האמבטיה. ביחס למצב הדירה מסר התובע בעדותו כי "הדירה הייתה מלאה פסולת".
עו"ד מור דבירעו"ד מור דביר
עם זאת, השופט דחה את גרסת התובע שלפיה הקיר קרס ללא כל פעולה אקטיבית מצידו. נקבע שהתאונה התרחשה כשהוא עסק בשבירת קיר ובשלב מסוים במהלך העבודה, חלק מהקיר קרס על רגלו הימנית.
השופט קבע שהאח לא הנהיג שיטת עבודה בטוחה במקום העבודה. "התובע נדרש להרוס קיר כאשר הוא עובד בסביבת עבודה שיש בה פסולת בנייה. שוכנעתי כי פסולת זו מנעה מהתובע את האפשרות להתחמק משברי הקיר שפגעו בו", כתב.
לפיכך, היה על המעסיק לוודא את פינוי הפסולת הסמוכה לקיר שעליו עבד התובע טרם ביצוע עבודות ההריסה ולהנחות אותו לעבוד תוך שמירה על מרחק סביר מהקיר. בכך ניתן היה למנוע את התאונה. עם זאת, לנוכח ניסיונו הרב של התובע בעבודות מסוג זה, הטיל עליו השופט אשם תורם של 20%.
בסופו של דבר ובניכוי תגמולי ביטוח לאומי ואשם תורם חויבה הפניקס לשלם לתובע 941,691 שקל. במקביל נקבע שעל התובע לפנות לביטוח לאומי לצורך מיצוי זכויותיו בנוגע להחמרה במצב הרגל, ובמידה שתאושר תביעתו המבטחת תוכל לנכות תגמולי ביטוח לאומי נוספים. המבטחת חויבה בשכר טרחת עו"ד בסך 20% מהפיצוי ובהוצאות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד א. פרויליך ואח' • ב"כ הנתבעים: עו"ד רוית גיא דרור ואח' • עו"ד מור דביר עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין