המשק נערך למקרה של הסלמה כתוצאה ממבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה: עקב המצב המיוחד שהוכרז בעורף, שר העבודה, יואב בן צור, חתם על צו להחלת פרק ד' לחוק שירות עבודה בשעת חירום. כמו כן פתחה התאחדות התעשיינים לשכת חירום לסיוע למפעלים. גם במס רכוש נערכים למקרה של ירי טילים לישראל שיגרום לנזקים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עקב המצב הביטחוני, לפי צו שר העבודה, עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים יכולים להמשיך ולעבוד בשטח שהוכרז "במצב מיוחד בעורף", בהתאם להנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף.
1 צפייה בגלריה
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
(צילום: AFP)
מדובר במפעלים המספקים מוצרים ושירותים קיומיים כדוגמת תשתיות מים, חשמל, דלק, גז, רפואת חירום - בתי חולים, בתי חולים גריאטריים, מכוני דיאליזה, מוסדות סיעודיים ושירותים תומכים, רפואה בקהילה, קופות חולים ושירותים תומכים, אספקת מזון, מוסדות רווחה ושירותים תומכים, שירותי תחבורה, נמלים, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה ומפעלים התומכים את הצבא.
אם תעלה בעיה של התייצבות עובדים, ניתנת אפשרות למשרד הממשלתי האחראי לפנות לרשות כוח אדם בשעת חירום לשקול את הצורך להוצאת צו לגיוס עובדים.
במקביל, בהתאחדות התעשיינים נערכים גם הם להסלמה ופתחו "חדר מצב מיוחד" בדרום במטרה לעזור לחברות בעוטף עזה להתמודד עם המצב הביטחוני ולסייע להן אם המצב יחמיר, להמשיך ולפעול בכל מצב כדי לשמור על הרציפות התפעולית, אספקת המוצרים ובטיחות העובדים.
את חדר המצב מתפעל מרחב דרום של התאחדות התעשיינים והוא פתוח 24/7 ונותן מענה בזמן אמת לכל חברה תעשייתית הזקוקה לסיוע - הן בחיבור להנחיות פיקוד העורף, הנחיות אגף משק לשעת חירום במשרד הכלכלה והתעשייה והן בחיבור לכוחות ההצלה והרשויות המקומיות.
במבצעים קודמים חדר המצב טיפל במאות פניות מחברות תעשייתיות בנושאים שונים הדורשים טיפול בעקבות הלחימה. הן בעקבות פגיעת פצמ"רים בחברות תעשייתיות, בעיות בהגעת עובדים למקום העבודה בעקבות חסימת כבישים, אי שמיעת אזעקות באופן תקין בחלק מאזורי התעשייה, היתרי העסקה מיוחדים, המשך עבודה של חברות תעשייתיות חיוניות ועוד.
כמו כן, בחדר המצב פונים באופן יזום לחברות התעשייתיות על מנת לבדוק איתן מהם הצרכים המיוחדים שלהם בעקבות המצב וכיצד התאחדות התעשיינים יכולה לסייע.
יו"ר מרחב דרום של התאחדות התעשיינים, התעשיין אברהם מימון, מסר: "ברגעי חוסר וודאות ואיום על העורף, חשוב לנו להעניק לתעשיינים שלנו סיוע בשמירה על תהליך הייצור, ההפצה והיצוא באופן סדיר".