מאות תושבים מעוטף עזה החלו להתפנות הבוקר (שלישי) מבתיהם בעקבות מבצע "מגן וחץ" של צה"ל ברצועה. הרשויות המקומיות מנהלות רישומי יציאה של משפחות ולכל יישוב בעוטף ישנו מקום שקולט את המפונים: חדרי הארחה, מלונות ואכסניות. כל זאת על בסיס תוכנית "משב רוח" שהוכנה מראש, בתיאום עם משרד הביטחון שמממן את השהות. בינתיים נסגר חוף הים באשדוד למתרחצים ולמבקרים, וכבישים נחסמו בעוטף עזה מחשש לירי רקטות מרצועת עזה.

מבצע "מגן וחץ" - עדכונים שוטפים


10 צפייה בגלריה
תושבים מתפנים בעקבות מבצע "מגן וחץ" מעוטף עזה
תושבים מתפנים בעקבות מבצע "מגן וחץ" מעוטף עזה
תושבים מתפנים מעוטף עזה בעקבות מבצע "מגן וחץ"
10 צפייה בגלריה
רכב של משפחה שמתפנה בעקבות מבצע "מגן וחץ" מעוטף עזה
רכב של משפחה שמתפנה בעקבות מבצע "מגן וחץ" מעוטף עזה
רכב של משפחה שהתפנתה בעקבות המבצע בעזה
10 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורך למבצע מגן וחץ
הנחיות פיקוד העורך למבצע מגן וחץ
(צילום: פיקוד העורף)
בשדרות נערכים לפינוי חסר תקדים מחר של יותר מ-4,500 תושבים. תושבי העוטף מפונים למלון שלום בירושלים, מלון אל הים בנתניה, אכסניות אנ"א, קיבוץ רמת רחל, שדות ים, מעגן מיכאל, אילת ולחדרי הארחה בצפון הארץ. הראשונים להתפנות הם בעלי צרכים מיוחדים, משפחות שמוכרות לרווחה וקשישים.
תוכנית "משב רוח" גובשה ברשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון, בשיתוף עם הרשויות בעוטף עזה, על רק סבבי הלחימה הקודמים בעזה. במשרד הביטחון אמרו כי "התוכנית מופעלת על ידי הרשויות המקומיות ומאפשרת לכל תושב ביישובים הסמוכים לגבול עזה, לצאת להפוגה בסיוע המדינה בבתי הארחה, שהוגדרו מראש על ידי הרשויות. זאת על בסיס חוזים נצורים ותכנון מוקדם של היישובים, כל יישוב בהתאם למאפייניו".
ברשויות המקומיות בעוטף יקיימו בצהריים הערכת מצב כדי להבין כמה משפחות יצאו וכמה נשארו. בחלק מהיישובים נשארו רק "בעלי תפקידים חיוניים", בהם צוותי חירום ורפתנים.
10 צפייה בגלריה
חוף הים באשדוד סגור למתרחצים ומטיילים
חוף הים באשדוד סגור למתרחצים ומטיילים
חוף הים באשדוד נסגר למתרחצים ומטיילים
(צילום: מאיר תורג'מן)
10 צפייה בגלריה
הכבישים החסומים מכיוון שדרות צפונה מחשש לירי
הכבישים החסומים מכיוון שדרות צפונה מחשש לירי
כביש חסום מצפון לשדרות מחשש לירי
10 צפייה בגלריה
כבישים חסומים בעוטף עזה עקב מבצע חץ ומגן
כבישים חסומים בעוטף עזה עקב מבצע חץ ומגן
כבישים חסומים בעוטף עזה
(צילום: חיים הורנשטיין)
10 צפייה בגלריה
תושבים מתפנים בעקבות מבצע "מגן וחץ" מעוטף עזה
תושבים מתפנים בעקבות מבצע "מגן וחץ" מעוטף עזה
"אם המצב יחריף אולי אסע מכאן". אזולאי
חנן, תושב עוטף עזה, עזב הבוקר עם משפחתו. "אנחנו כבר מתורגלים, יודעים מה לעשות", הוא אמר. "זה לא נעים, בלשון המעטה. זה מכניס לסחרור את כולם, אבל זה בלתי נמנע. כבר תקופה ארוכה שיש תחושה שהג'יהאד משחק בנו".
אלי אזולאי, מנהל הבסטה הגדולה לאבטיחים בשדרות, עדיין לא החליט אם להתפנות. "אני מאמין שיהיה ירי רקטות בערב או אחר הצהריים, אחרי הלוויות בעזה", אמר אזולאי. "אנחנו נשארים כאן, לא זזים, אבל שומרים על עצמנו. אם המצב יחריף אולי אסע מכאן. הבוקר אין לקוחות, גם נערכתי לזה שלא יבואו. אני לא מצפה שאנשים ייצאו לקניות במצב הזה. אני אופטימי. זה ייגמר בקרוב".
דביר סאסי, תושב שדרות, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio שהוא מרוצה מהמבצע הצבאי ברצועת עזה נגד הג'יהאד האיסלאמי. "זה טוב. אני ממש מבסוט על זה, אני חושב שעוד תושבים בתחושות האלה, שסוף סוף צה"ל יוזם ומחזיר לנו את הגאווה הלאומית, שכנראה אכפת להם מהאזור שלנו בעוטף עזה, שזה לא ברור מאליו בכלל, בטח לא בתקופה האחרונה".
סאסי סיפר שהחל פינוי של חלק מהתושבים. "אני בטוח שיש משפחות שזה יתאים להן, ראיתי גם שהרשות המקומית הוציאה הודעות על מי עומד בתנאי הסף, ומתחילים כבר להניע את העניינים למי שצריך וזקוק", הוא אמר. "זה כל מי שרוצה, אבל פעימה ראשונה זה אנשים עם צרכים מיוחדים, פעימה שנייה זה משפחות שמוכרות לרווחה, ולאט לאט, זה לפי צרכים. זה עשוי בצורה מצוינת, זה גם קרה בעבר".
לדבריו, "אני פחות שוקל להתפנות כי אני חושב שאנחנו צריכים להישאר כאן וצריכים אותנו כאן. במיוחד בחירום וכל העשייה פה בעת חירום, בין החיילים והתושבים, בין אם זה למתנדבים. יש מה לעשות פה".
סאסי הוסיף כי "אנחנו יודעים שזה לא נגמר במבצע אחד, ובטח שהוא לא מסתיים מול הג'יהאד וכל הגורמים שם, ביניהם חמאס. אבל זה עדיין משהו. משהו שאנחנו לא רגילים לראות. אם היינו רגילים לראות את זה לא היינו מתלהבים מזה. זה יוצא דופן. אני יודע, וכל אדם בר דעת יודע, ששלושת הימים הקרובים או כמה זמן שזה ייקח לא יוביל לפתרון כאן".

אליאב לוי, תושב אופקים, היה אמור להתחתן הערב באולם בעיר. "קצת קשה, כבר שילמנו לכל הספקים, רצינו לעשות את האירוע עם כל המשפחה והחברים, וכרגע אין לנו אופציה. אנחנו בין הפטיש לסדן", אמר לוי.
הוא אמר שהתעדכן על המבצע כבר בשעות הלילה "מהודעות ופושים. אני רואה מבצע, אמרתי מה קשור מבצע? איך הגענו למצב של מבצע בכלל?". על בת זוגו, ליליאן, סיפר לוי כי "היא מאוד מבואסת, קשה לה. אבל יהיה בסדר, נקווה לטוב".
גם ברק קוסקס וטל סרוסי ממושב יד נתן שבאזור קריית גת היו אמורים להתחתן הערב. בני הזוג הזמינו 560 אורחים לחתונה שתוכננה באולם דוריה לא רחוק מהמושב. בריאיון לאולפן ynet הם סיפרו שהעירו אותם לפנות בוקר כדי לעדכן אותם במצב, וכעת הם מחפשים אולם שנמצא מחוץ לטווח ההתגוננות כדי לקיים את החתונה כמתוכנן. "האולם ביטל את האירוע בגלל שאסור להתכנס", סיפר קוסקס. "משעה 05:30 אנחנו מחפשים אולמות, מחפשים אולם להתחתן".
יאיר אליהו ובת זוגו אביטל היו אורים להתחתן הערב בקיבוץ ברור חיל שבעוטף. אלברטו גבאי, דודו של אליהו, סיפר: "היינו אמורים לחגוג הערב חתונה גדולה עם יותר מ-500 אנשים, משפחה וחברים, באולם 'ארבע העונות'. בעקבות המצב הביטחוני הודענו למאות האורחים שלא יגיעו. נחגוג הערב במתכונת קטנה, רק המשפחה הקרובה וחברים, כ-100 אנשים. באולם התחשבו בנו מאוד. כולנו רוצים לשמח את הזוג הצעיר, גם במחיר של חתונה קטנה".

"מעריכים שתהיה תגובה וערוכים לזה"

ראשי הרשויות בדרום עודכנו בסביבות השעה 02:00 בלילה על המבצע שיצא לדרך בעזה. איתמר רביבו, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, סיפר על ההיערכות ביישובי המועצה. "אנחנו נמצאים בקשר ישיר מול צה"ל וכוחות הביטחון, פיקוד העורף. הודענו על ביטול כל המסגרות, היום יום חופש במסגרות הפורמליות אבל ביטלנו גם את המסגרות הבלתי פורמליות, נחסמו צירים, פורסמו צירים חלופיים, גם סגרנו את חופי הים, ביטלנו את כל ההתקהלויות המתוכננות", אמר רביבו. "אנחנו נערכים לתת את המענה הדרוש לתושבים".
לדבריו, ראשי הרשויות עודכנו "ממש דקות לאחר האירוע. היינו קצת אחרי המדורות, קיבלנו טלפון והבנו שאנחנו הולכים לקראת איזשהו סבב או מערכה". לדברו, מדובר ב"יוזמה התקפית מרשימה. זה מה שציפינו ודרשנו לאורך הזמן. פעילות מהסוג הזה, יש בכוחה כדי לשנות את המשוואה וליצור כאן לתושבי הדרום וגם ליישובי העוטף שקט לתקופות ארוכות יותר. כל פעם שצה"ל תוקף ויוזם יוזמה התקפית מהסוג הזה, אנחנו רואים ומקבלים שקט לתקופות ארוכות יותר".



לדבריו, "ברגע שהתגובה יותר מהוססת אז כנראה שבצד השני מזהים את זה והם מרשים לעצמם להמשיך בטפטופים. מבחינת המרחב האזרחי, אנחנו ערוכים לתת לצה"ל ולכוחות הביטחון את מרחב הזמן הדרוש כדי להביא שקט לתקופה ממושכת לתושבי הדרום".
ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין סיפר כי עם קבלת העדכון על המבצע, בסביבות 02:00 בלילה, יצאו ליישובים צוותים כדי לפזר את החוגגים במדורות. "יש תקופות שבהן צריכים להגיב ויש תקופות שבהן צריכים ליזום. בדרך כלל אחרי שיש יוזמה של צה"ל, תקופת השקט היא ארוכה יותר ואני מקווה שגם הפעם ככה יהיה", אמר ליבשטיין.
"הפעם פעלו בצורה טובה ונכונה. אנחנו רק בתחילת הסבב הזה, כולנו מעריכים שתהיה תגובה בזמן הקרוב ואנחנו ערוכים לזה", הוא הוסיף. "בלילה פתחנו כבר את החמ"לים, הפעלנו את כל הצוותים ובנינו את כל התרחישים שיכולים להיות על מנת לתת את המענה הכי טובה לתושבים".
ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, אמר: "אני מבקש בעת הזאת לחזק את ידי ראש הממשלה, חברי ממשלת ישראל וכוחות הביטחון על הפעולה היזומה והמתבקשת של חיסול המחבלים בעזה. אני קורא לממשלה להמשיך את המבצע ככל שנדרש ולעשות כל שנדרש על מנת להחזיר את ההרתעה. אנחנו מצידנו ניתן לממשלה ולכוחות הביטחון את כל הגיבוי שצריך כדי לבצע את הפעילות ההכרחית ולקבוע משוואה חדשה לפיה דין רשויות העוטף כדין תל אביב וכל ירי ייענה בתגובה חזקה ומוחצת"'.

"אנשים זקוקים לנו, נכנסים למצב חירום"

במרכז החוסן בשדרות החלו לפעול כבר בלילה ולסייע לתושבים. "אנשים זקוקים לנו, אנחנו נכנסים למצב חירום", אמרה עידית שחר. "המטרה להגיע לכל אחד ואחת, לשמוע ולעזור, לתווך את המצב ולתת תקווה".
10 צפייה בגלריה
מוקד מידע ושירות לתושב שדרות
מוקד מידע ושירות לתושב שדרות
מוקד מידע ושירות לתושבים בשדרות
הילה אלימך, מנהלת אגף שירות במרכז ההפעלה בשעת חירום בשדרות, וצוותה החלו בלילה לאסוף את שמות המפונים. "אנחנו דרוכים מאוד", היא סיפרה, "אבל מוכנים לכל אפשרות. יש לנו מענה מהיר ויעיל. אנחנו למודי ניסיון. כרגע הכי חשוב לתת מענה לתושבים, שכל אחד יידע מה המצב, למה הוא זקוק ולאן הוא יכול להתפנות".
בעקבות המבצע בעזה, עמותת ער"ן הודיעה כי היא מתגברת את קווי הסיוע בטלפון ובאינטרנט על מנת לתת מענה לכל מי שצריך סיוע נפשי ותמיכה רגשית. ניתן לקבל סיוע בכל שעה, באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, בטלפון 1201 ובאתר ער"ן, בצ'ט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים. לסיוע מקצועי לעולים חדשים בשפות: רוסית, אמהרית, אנגלית, צרפתית וספרדית חייגו 3201*.